Limning vid glasbyte på en Galaxy S3

Permalänk
Medlem

Limning vid glasbyte på en Galaxy S3

Hejsan

Har bytt glaset på min Samsung Galaxy S3 som hade spruckit i mååånga små bitar. Passade då samtidigt på att byta hela chassit också eftersom ett nytt följde med glaset (trots att jag egentligen inte beställt det), samt bakkåpan, så nu ser telefonen sprillans ny ut

Men, dels så är själva LCD'n nu inte limmad mot chassit, eftersom det inte satt någon dubbelhäfta i chassit, och dels är lcd'n och glaset inte limmade mot varandra, eftersom det inte satt något lim där heller på det nya glaset jag köpt. Av de "GDS-guider" jag sett på nätet verkar det vara kutym att inte limma dessa delar när man byter själv.

Allt funkar finfint undantaget en effekt jag noterat, och jag tror att det är så att själva LCD'n och glaset inte har kontakt med varandra, i normalfallet. Men ibland blir det en stor fläck mitt på glaset, där själva kanterna på fläcken ser ut som olja på vatten, lite färgat, och där mitten på fläcken tycks ge lite bättre kontrast än i övrigt. Jag tror att det som händer är att glas och LCD får kontakt där och suger ihop. Om jag twistar telefonen lite fram och tillbaka kan jag få det att släppa och fläcken försvinner.

Någon som vet om detta är vanligt när man bytt glas själv, vad man kan göra åt det, eller om jag borde gjort något annorlunda från början? Det är ju bara att göra om och göra rätt i så fall
Eller var jag kan hitta mer info i ämnet.

Permalänk
Medlem

Jaha, efter fortsatt letande har jag till sist hittat lösningen, eller kanske rättare sagt, det korrekta fullständiga sättet att byta glas, utan att fuska så som nästan varenda guide på nätet gör.

Man använder lämpligen ett UV LOCA lim (Liquid optically-clear adhesive) för att limma digitizern mot glaset. Får helt enkelt göra om och göra rätt. Ska bara beställa lite lim först.

http://www.dailymotion.com/video/x13vboz_how-to-bond-samsung-...

Permalänk
Medlem

Lyckades du limma ihop digitizern med glaset? Hade du en form så att digitizern kom på rätt ställe?