Permalänk
Medlem

WiFi delning på betal-WiFi

Hej!

Jag ska åka till Grekland på torsdag och jag vet med mig att de har WiFi på hotellet som kostar ca 300 kr per inloggning.

När man ska logga in på deras wifi-nätverk så ansluter man som vanligt, när man sedan öppnar browsern så kommer inloggningen upp och man fyller i sina uppgifter man har fått.
Problemet är att vi är 3 st som vill använda oss av internet och 300 kr var för en vecka blir lite dyrt. Jag har googlat runt efter lösningar och kommit fram till att det inte går att lösa via Android, hittade dock att man kan använda sig av reseroutrar.

Min fråga lyder, kan jag trots "browser-loginet" använda mig av en router ( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... ) för att dela nätverket och inloggningen med varandra.
Misstänker att "browser-loginet" skapar problem för mig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av icz:

Hej!

Jag ska åka till Grekland på torsdag och jag vet med mig att de har WiFi på hotellet som kostar ca 300 kr per inloggning.

När man ska logga in på deras wifi-nätverk så ansluter man som vanligt, när man sedan öppnar browsern så kommer inloggningen upp och man fyller i sina uppgifter man har fått.
Problemet är att vi är 3 st som vill använda oss av internet och 300 kr var för en vecka blir lite dyrt. Jag har googlat runt efter lösningar och kommit fram till att det inte går att lösa via Android, hittade dock att man kan använda sig av reseroutrar.

Min fråga lyder, kan jag trots "browser-loginet" använda mig av en router ( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... ) för att dela nätverket och inloggningen med varandra.
Misstänker att "browser-loginet" skapar problem för mig.

Det beror på hur de gjort lösningen. Antingen kan de låsa inloggningen till en mac-adress. Då kan det funka med en router eftersom det är den som frontar anslutningen. Men de kan lika gärna ha någon annan lösning och då är det mer tveksamt. Det kan nog också bero på exakt hur den där prylen från Kjell funkar och hur ni konfigurerar upp den. Så som du har beskrivit det måste den agera router där den tar emot WAN via trådlöst och skapar ett nytt trådlöst nät som ni ansluter till. Utifrån beskrivningen kan jag inte avgöra om det går. Men har hotellet även trådad uppkoppling borde det funka att ansluta WAN till det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av icz:

Min fråga lyder, kan jag trots "browser-loginet" använda mig av en router

Ja, du spoofar helt enkelt routerns MAC-adress.

Exempel:

Routern har MAC-adress: X
Din dator har: Y

1. Spoofa din dators MAC-adress så den blir X.
2. Logga in.
3. Koppla från datorn.
4. Anslut routern.
5. Ändra tillbaks datorns MAC till Y.
6. Anslut datorn.
7. Profit.

Alternativt kör du routern full-NAT:ad och clonar din dators MAC till routern.
I bra router-firmware finns det en funktion som heter nåt i stil med MAC Adress Clone, som är till för att lösa just såna här problem, fast med ens ISP. I det här fallet blir ju hotellet din ISP, så att säga.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

Connectify kanske kan fungera för er annars? Tänk på att datorn med det installerat behöver stå på konstant.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av icz:

Hej!

Jag ska åka till Grekland på torsdag och jag vet med mig att de har WiFi på hotellet som kostar ca 300 kr per inloggning.

När man ska logga in på deras wifi-nätverk så ansluter man som vanligt, när man sedan öppnar browsern så kommer inloggningen upp och man fyller i sina uppgifter man har fått.
Problemet är att vi är 3 st som vill använda oss av internet och 300 kr var för en vecka blir lite dyrt. Jag har googlat runt efter lösningar och kommit fram till att det inte går att lösa via Android, hittade dock att man kan använda sig av reseroutrar.

Min fråga lyder, kan jag trots "browser-loginet" använda mig av en router ( http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/... ) för att dela nätverket och inloggningen med varandra.
Misstänker att "browser-loginet" skapar problem för mig.

Varför tar du inte bara o laddar ner valfri programvara där du använder det trådlösa nätverkskortet på dator A som inkommande signal och routar trafiken ut på ett annat nätverkskort i datorn? Är något billigare lösning samt att du slipper ev problem i och med att datorn redan autentiserat och att du sedan routar trafiken internt i datorn bör inte vara ett problem.

Exempel på sådan mjukvara är bird för linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Bird_Internet_routing_daemon

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av icz:

Om ni har en dator med er kan ni skaffa ett till trådlöst kort och använda hostapd i linux för att sätta upp ett eget ad-hoc nät, det blir samma tillvägagångssätt som att sätta upp en linuxburk som brandvägg/router med enda skillnaden att ni använder trådlösa kort istället för trådade.

Skrivet av zatheer:

Varför tar du inte bara o laddar ner valfri programvara där du använder det trådlösa nätverkskortet på dator A som inkommande signal och routar trafiken ut på ett annat nätverkskort i datorn? Är något billigare lösning samt att du slipper ev problem i och med att datorn redan autentiserat och att du sedan routar trafiken internt i datorn bör inte vara ett problem.

Exempel på sådan mjukvara är bird för linux: http://en.wikipedia.org/wiki/Bird_Internet_routing_daemon

bird är onödigt, det enda du behöver är linux och netfilter modulerna för att göra NAT'tning, precis som vilken linux firewall/router löstning som helst, det tillsammans med hostapd så har man löst sina problem.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att man betalar per enhet? Var nyligen utomlands och på det hotellet var det ingen sån begränsning.
Jag kunde använda iaf två enheter med samma inloggning utan problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Är du helt säker på att man betalar per enhet? Var nyligen utomlands och på det hotellet var det ingen sån begränsning.
Jag kunde använda iaf två enheter med samma inloggning utan problem

Beror på hur du autentiserar mot systemet, i vissa fall kan man låsa inloggningen mot ex mac-adressen och då är det per enhet. Annars om det bara är ett användarnamn o lösenord så kan man använda det på flera enheter. Så det handlar helt om hur hotellet i fråga byggt upp sin infrastruktur.

Visa signatur

Dator 1: AMD Phenom II x6 T1100, Asus Sabertooth 990FX, 16GB Kingston HyperX DDR3 1600MHz, AMD HD6950 2GB, Crucial m4 SSD 128GB, 2x Samsung 1TB 5400 RPM | Dator 2: Intel Core i5 2,6 GHz, 2x4GB DDR3 1600 MHz, Nvidia Geforce GT630, Crucial m4 SSD 128GB | Dator 3: Intel Celeron G530, Gigabyte GA-H61MA-D3V, 8BG Kingston HyperX DDR3 1333MHz, AMD HD5450 512MB, Crucial M4 64GB |