Hjälp att hitta en AP eller router att flasha med DD-wrt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika/Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Hjälp att hitta en AP eller router att flasha med DD-wrt.

Skulle behöva ha lite råd och tips.

Är så att jag behöver en Access point som har följande: Gbit switch min 4 portar och den ska inte arbeta som repeater utan ren AP och den ska ha 2.4 och 5GHz.
Den ska bara fungera som en ren AP, för det ska var trådbundet till AP:en från huvudswitchen och i AP ska det sitta 3 trådbundna enheter + självklart en del trådlösa.

Jag behöver 2st så dom ska ju inte var för dyra. Finns det sådana? Hittar inga i okej pris (ej över 1500 st)

Mitt andra alternativ är att köpa en router som man sedan flashar med dd-wrt. Men jag vet inte vilken man ska välja, För om man ska köra denna lösning med router. Så känns det lite fel att köpa en router för över 1000kr och sen typ ta bort allt i den utom switch-delen och wifi.
Men man vill ju ändå ha en router som är bra. Det vill säga som har okej CPU, RAM och flashminne samt wifi.

Något förslag på billig okej routrar? Med 2.4 och 5GHz samt att dom har minst LAN 4portar och de är Gbit.

/Tack på förhand

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Feb 2002

Jag kör med en dir-825 som AP hemma, med WAN porten lagd i samma vlan som resten av portarna.

[Arrogance]-[7700k+1080Ti]-[Win10]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Arvika/Göteborg
Registrerad
Okt 2006

Ja jag tittade på en dir-825. Men problemet är att dom verkar inte gå att få tag på längre. I alla fall inte på nått lätt sätt :/

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Vet inte vad du har för krav men tex http://www.ebay.co.uk/itm/Belkin-Play-Max-Wireless-Router-HD-...
eller Asus.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Aug 2006

I min erfarenhet så går de flesta routers med wifi att köra som accesspunkt. Bara att dra en kabel från din huvudrouter till en av de portar som inte är WAN porten på routern du ska använda som accesspunkt. Detta då efter du konfigurerat accesspunktens wifi och stängt av dess DHCP. Funkat på två netgear och en d-link för mig.

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || EVGA NVIDIA GTX 1080 8GB @ 2,0Ghz || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || EK-CoolStream PE 120 & 240, Radiatorer || EK-DDC 3.2 PWM, Pump || EK-Supremacy MX & EK-FC1080 GTX, Vattenblock || 3x BenQ 24", Skärmar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
På snedden i Dirty South
Registrerad
Dec 2001

Netgear WNDR3500L går att köra som AP, presterar bra och kostar under 500 spänn styck.
Dessutom kan man köra DD-WRT (WIP men har för mig att det finns några beta-versioner), om man nu vill det ändå

Annars är det som lollol7 skriver, det mesta kan man "tvinga" att köra som AP om man bara kan stänga av DHCP-servern.

they said to go to hell so I packed my shit and went with it
little did they know that they put me in my element

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sörberge
Registrerad
Feb 2002
Skrivet av voorhees:

Ja jag tittade på en dir-825. Men problemet är att dom verkar inte gå att få tag på längre. I alla fall inte på nått lätt sätt :/

Oj! Förlåt mig, jag trodde den fortfarande såldes.

En polare och granne till mig kör en Asus maskin hemma med hiskelig bra täckning.
Har för mig att han sagt att den maskinen har AP som valbart läge i inställningarna, samt att han tycker dessa fungerar väldigt bra.

[Arrogance]-[7700k+1080Ti]-[Win10]