Snabbt internet men långsam buffring

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Snabbt internet men långsam buffring

Har 100/100 fiber stadsnät och internet fungerar utan problem men när jag ska buffra youtube, twitch eller vad som helst så händer absolut inget. Har inte petat med några inställningar eller nått, kan det vara strul med flashplayer eller något annat program? Provat alla webbläsare jag har installerade också, firefox, chrome, opera, IE det strular i alla. Laddade hem semesterbilder från Grekland förra året och det flyter på som vanligt ca 10-11 mb/s så inga problem med hastigheten, även gjort hastighetstest och allt ser ut som vanligt.

Kanske nån annan som haft samma problem på sistone, nån automatisk uppdatering av nån mjukvara eller nått som ställt till det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jan 2010
Skrivet av asnan:

Har 100/100 fiber stadsnät och internet fungerar utan problem men när jag ska buffra youtube, twitch eller vad som helst så händer absolut inget. Har inte petat med några inställningar eller nått, kan det vara strul med flashplayer eller något annat program? Provat alla webbläsare jag har installerade också, firefox, chrome, opera, IE det strular i alla. Laddade hem semesterbilder från Grekland förra året och det flyter på som vanligt ca 10-11 mb/s så inga problem med hastigheten, även gjort hastighetstest och allt ser ut som vanligt.

Kanske nån annan som haft samma problem på sistone, nån automatisk uppdatering av nån mjukvara eller nått som ställt till det.

Prova att slå på/av hårdvaruacceleration i Flash. Högerklicka på flashvideon och välj inställningar.

i7 6700k @ 4.6GHz | NH-U12S | ASUS Maximus VIII Gene | EVGA 1080 FTW | 16GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 850 Evo M.2 250GB, 840 250GB, 840 EVO 120GB | 2x2TB | Silverstone TJ08B-E | XB271HU | QX2710 | U2412M | Filco Majestouch MX Brown TKL

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av era909:

Prova att slå på/av hårdvaruacceleration i Flash. Högerklicka på flashvideon och välj inställningar.

Provade, hände inget

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Dec 2013
Skrivet av asnan:

Har du Telia som leverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

///M4

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av hoski:

Har du Telia som leverantör?

Skickades från m.sweclockers.com

Nope, förlåt glömde skriva att jag har bredbandsbolaget!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Okt 2010

Jag hade samma problem med min dator. Att Firefox gick väldigt dåligt, och att sökning och laddtider var hemska.
Dock bara efter att datorn stått på en stund. Detta löste sig när jag gick ifrån att använda min ISPs DNS då de brukar inte
underhållas så väl.

Prova att byta DNS till någon bra öppen, du kan testa först med Excempelvis Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Det fungerade utmärkt för mig.

Processor: Intel Core i7 3970X 4.6GHz Moderkort: ASUS P9X79 Deluxe Grafikkort: 2xGeForce GTX1080 8Gb Nätaggregat: Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum HDD: 1 Intel 910 PCIe 800GB, RAID1 2xSSD OCZ Vertex 3 480GB,Chassi: Antec Performance One P280 XL-ATX Super Ram: HyperX 64GB DDR3 PC3-19200 2400MHzSkärm: Asus 3X28" PB287QNAS: Qsnap Linksys 12TBHTPC: Intel NUC & Zotac UH65

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Nov 2004

Du kan alltid pröva med livestreamer för att se om det är flashplayer som spökar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Reaverinc:

Jag hade samma problem med min dator. Att Firefox gick väldigt dåligt, och att sökning och laddtider var hemska.
Dock bara efter att datorn stått på en stund. Detta löste sig när jag gick ifrån att använda min ISPs DNS då de brukar inte
underhållas så väl.

Prova att byta DNS till någon bra öppen, du kan testa först med Excempelvis Googles DNS 8.8.8.8 och 8.8.4.4
Det fungerade utmärkt för mig.

Inget fel på webbläsaren vad de verkar som, laddar in sidor går lika snabbt som vanligt det är streams som strular bara och det är direkt efter omstart så verkar inte ha något att göra med att den är igång länge.

Skrivet av Kyroz:

Du kan alltid pröva med livestreamer för att se om det är flashplayer som spökar.

Jag installerade det men har ingen aning om hur det fungerar efter det, läste lite om att det hade något med VLC att göra?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Feb 2004

Hade problem med buffring testade allt som gick men det försvann inte, köpte en ny pc för ett tag sen (inte för buffringens skull)

Och vips så buffrar det alldeles utmärkt.. vilket får mig att fundera på vad i helsike det var, samma speed på internet, samma leverantör.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av patton:

Hade problem med buffring testade allt som gick men det försvann inte, köpte en ny pc för ett tag sen (inte för buffringens skull)

Och vips så buffrar det alldeles utmärkt.. vilket får mig att fundera på vad i helsike det var, samma speed på internet, samma leverantör.

Jag har haft liknande problem tidigare fast med ett tangentbord, helt plötsligt efter 1 års användande slutade de fungera och kunde inte lista ut vad de var som orsakade det men i alla andra datorer funkade det utmärkt och USB porten var det inget fel på heller för där i kunde jag ha andra saker som funkade utan problem. Så det var bara köpa ett nytt, de gamla tangentbordet används till en annan dator just nu felfritt och varje gång jag ser det så undrar jag vad i helvete som gick snett!

Tur att de finns forum för när man får problem som inte kan förklaras.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av asnan:

Inget fel på webbläsaren vad de verkar som, laddar in sidor går lika snabbt som vanligt det är streams som strular bara och det är direkt efter omstart så verkar inte ha något att göra med att den är igång länge.

Jag installerade det men har ingen aning om hur det fungerar efter det, läste lite om att det hade något med VLC att göra?

Man startar cmd och skriver: livestreamer.exe twitch.tv/*kanalnamn* best
så startar den VLC om du har det installerat med streamen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Kyroz:

Man startar cmd och skriver: livestreamer.exe twitch.tv/*kanalnamn* best
så startar den VLC om du har det installerat med streamen.

Funkar bara om det är live va och inte repriser?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
/dev/null
Registrerad
Nov 2004
Skrivet av asnan:

Funkar bara om det är live va och inte repriser?

VODs ska fungera mig veterligen, då blir det nog twitch.tv/kanalnamn/vodid typ - det som står i adressraden när man glor på VODen iaf, inte provat VODs med livestreamer själv dock.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av Kyroz:

VODs ska fungera mig veterligen, då blir det nog twitch.tv/kanalnamn/vodid typ - det som står i adressraden när man glor på VODen iaf, inte provat VODs med livestreamer själv dock.

Okej, ska kika på det men de känns som en rätt tillfällig lösning skulle gärna vilja att de fixades helt och hållet och gick tillbaks till som de va för ett par veckor sen.

Det är väl inte nån vits med att ringa sin ISP eller, för internet i övrigt fungerar ju som det ska?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005

Problemet kvarstår, ingen som har nått tips? Eller åtminstone kanske nån susning om vem man ska höra av sig till för en lösning (ISP?)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2013

Kan vara nätverkskabeln, jag hade problem med en nätverkskabel som glappade, gav full hastighet på sidor som denna och banken etc. men när det gällde filmer så frös internet ständigt.

Server: AMD Ryzen 7 1800X 8/16 | ASUS Crosshair VI hero | 64 GB Corsair RAM @3000 MHz | ASUS radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2 TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate 10 TB | NEC PA301W @ 2560x1600 | Linux Mint 19 Cinnamon

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2005
Skrivet av OldComputer:

Kan vara nätverkskabeln, jag hade problem med en nätverkskabel som glappade, gav full hastighet på sidor som denna och banken etc. men när det gällde filmer så frös internet ständigt.

Hur är de ens möjligt? Låter ju helskumt, men jag ska kolla upp det!