ADSL, någon skillnad med fast eller ip-telefoni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003

ADSL, någon skillnad med fast eller ip-telefoni?

Som många andra använder jag knappt min fasta telefon, funderar därför på att antingen stänga av den helt eller gå över till IP-telefoni.

Går jag över till IP-telefoni så kommer jag förmodligen inte använda telefonen i alla fall utan det är bara för att sänka månadsavgiften.

Bredband får jag via samma tråd i form av ADSL så därför undrar jag om det hastighetsmässigt spelar någon roll vilket val jag gör?

Reserverar t.ex. IP-telefonin bandbredd så att jag på så vis tappar hastighet på internetuppkopplingen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Reckie:

Som många andra använder jag knappt min fasta telefon, funderar därför på att antingen stänga av den helt eller gå över till IP-telefoni.

Går jag över till IP-telefoni så kommer jag förmodligen inte använda telefonen i alla fall utan det är bara för att sänka månadsavgiften.

Bredband får jag via samma tråd i form av ADSL så därför undrar jag om det hastighetsmässigt spelar någon roll vilket val jag gör?

Reserverar t.ex. IP-telefonin bandbredd så att jag på så vis tappar hastighet på internetuppkopplingen?

Dold text

Ip telefoni brukar inte reservera men har prio över internet på linan. Dvs om du talar så tar ip telefoni upp till 0.5mb tror jag den offentliga angivningen säger. Men har du den inte i pluggad så ska du inte tappa något av det så som jag minns. Det är skillnad när man tex kör digital tv via telia.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Nov 2011

IP-telefoni är prioriterat, men tar knappt någon bandbredd alls.
Helt klart värt att byta med tanke på prisskillnaden!

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av GeneralM:

IP-telefoni är prioriterat, men tar knappt någon bandbredd alls.
Helt klart värt att byta med tanke på prisskillnaden!

Tack, alternativet är att säga upp fast telefoni utan att skaffa IP-telefoni, kostar då 10kr mer per månad än IP-telefoni. Är det värt 10kr för att slippa proriteringen av IP-telefoni?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Älvängen
Registrerad
Mar 2008
Skrivet av Reckie:

Tack, alternativet är att säga upp fast telefoni utan att skaffa IP-telefoni, kostar då 10kr mer per månad än IP-telefoni. Är det värt 10kr för att slippa proriteringen av IP-telefoni?

Dold text

Alltså du märker verkligen ingen skillnad, jag tycker du ska ta ip telefoni. Fan värt å slippa 10kr om man kan Skulle de emot förmodan kännas jobbigt så kan du ju ta bort den i efterhand?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av Aldhissla:
Dold text

Alltså du märker verkligen ingen skillnad, jag tycker du ska ta ip telefoni. Fan värt å slippa 10kr om man kan Skulle de emot förmodan kännas jobbigt så kan du ju ta bort den i efterhand?

Ja, det är nog klokast att gå den vägen. Då får jag möjlighet att testa om det är några skillnader som märks. Tack för hjälpen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Zion
Registrerad
Apr 2004

Vad medveten om att IP telefoni har sina begränsningar, om din ISP har strul har du ingen telefon heller, samma vid strömavbrott, vissa tjänster kräver ett fast abonnemang, du måste iaf ofta betala för ett teleabonnemang iaf då vissa ADSL tjänster kräver det och de inte har något skyldighet att tillhandahålla det.

[ i5-6600K @ 4.7Ghz || Corsair H110 GTX || 16GB DDR4 || ASUS Z170 Pro Gaming || Asus ROG 1080 Strix @ 2100+/11Ghz+ ]
Unigine Superposition 1080p; 17487 @ Medium; 4594 @ Extreme
"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av Reckie:

Nu vet jag dock inte vilken operatör du har, Men i vissa fall kan det tillkomma en modemkostnad, alt. så kan det tillkomma en engångskostnad upp mot 500kr för att man måste oftast fysiskt skicka ut en tekniker till station som frisläpper ledningen.

Och gällande prioriteringen, den märker du inte ens av under några omständigheter.

PC: ASUS PRIME Z370-A - I7 8700K @ 4.5 GHz - ASUS GTX 1080Ti - 32GB DDR4 G.SKILL - M.2 Samsung 970 EVO x2 RAID -

Hemserver: Proxmox - PfSense - ASUS X99-A - I7 5820K @ 4.5GHz - 32GB DDR4 G.SKILL - RAID10 4x4TB HDD - 120x2 SSD -