Androidmobil som använder data som inte syns i dataanvändning

Permalänk
Medlem

Androidmobil som använder data som inte syns i dataanvändning

Finns det en teoretisk möjlighet att min Xperia acro S (4.1.2) använt 2GB 3G data under kort tid utan att det registreras i telefonens datamonitorering?

Bakgrunden är att mitt abbonemang blivit spärrat. När jag ringen min operatör (Tele2) påstår de att det är för att data trafiken har gått i take. Mitt tak är 500:- och bara 1GB data ingår, sedan kostar det, och det hann tydligen ticka till över 800:- innan det spärrades. Operatören påstår alltså att jag har använt 2GB, men enligt inställningar/dataanvändning är det endast 70MB denna månad. Varningen ligger på 999MB och telefonen har inte varnat. NetCounter som jag vanligtvis använder för att hålla kolla säger 71MB.

Frågan är alltså om jag skall bestrida fakturan när den kommer med hänvisning till att min telefon inte använt datan, eller om jag helt enkelt får acceptera att telefonen buggat ur, kasta den och betala. Vad är mina chanser om jag bestrider?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Min gissning är att Tele2 räknar en annan period (fakturaperiod) än din telefon, dvs telefonen räknar kalendermånad medans fakturaperioden är (som exempel) 14-15:e.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Min gissning är att Tele2 räknar en annan period (fakturaperiod) än din telefon, dvs telefonen räknar kalendermånad medans fakturaperioden är (som exempel) 14-15:e.

Tyvärr, båda mina räknare är inställda från den 6:e i varje månad som också är Tele2's fakturapunkt.

Spärren slog in igår, så någon gång 11, 12 eller 13:e skall datan ha förbrukats.