Sjukt konstigt problem med internet.

Permalänk
Medlem

Sjukt konstigt problem med internet.

Har ett sjukt drygt och konstigt problem..

Tog min dator till min pappa idag, han bor i hus, vi har telia som leverantör, telefon/internet/TV via samma leverantör, något erbjudande tror jag.. jag kör med kabel till routern, ADSL. Startar jag om datorn/routern får jag ut ungefär 5-6mb/0,70-80mb, 32ms. Men efter ett tag så börjar allt gå skitsegt, kan inte buffra youtube/stream. Går in på bredbanskollen, och då får jag ut 2/0,60ungefär, 177ms?!.. kollar jag igen så sänks bara min hastighet så får 1,6/0,50.. kollar jag en gång till får jag ut 1,3/0,50..

Har inga andra datorer inkopplade i huset, bara denna & tv'n i routern vad jag vet. Internet på mobilen funkar galant & kolla på streams/youtube.. det buffrar på som vanligt & går bra..

Så, vad i helsike beror detta på? & hur fan löser jag det?

Permalänk
Medlem

Logga in på ditt modem och kolla vad du har för adsl-hastighet när det går trögt.
Kör ni med Telias standard router Technicolor så går du till http://192.168.1.1, bredbandsanslutning och läser av värdet för "Bandwidth (Up/Down)".

Har du normala värden där så är det nog något i din PC som strular.
Kanske något program som ligger och drar bandbredd? Trasig kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Logga in på ditt modem och kolla vad du har för adsl-hastighet när det går trögt.
Kör ni med Telias standard router Technicolor så går du till http://192.168.1.1, bredbandsanslutning och läser av värdet för "Bandwidth (Up/Down)".

Har du normala värden där så är det nog något i din PC som strular.
Kanske något program som ligger och drar bandbredd? Trasig kabel?

verförda data (skickade/mottagna) [MB/GB]: 375,56 / 13,65

Sådär står det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekbad:

verförda data (skickade/mottagna) [MB/GB]: 375,56 / 13,65

Sådär står det.

Mmm, det är hur mycket data du skickat.

Vad står det att du har för bandbredd?

Permalänk
Medlem

Det är inte så att det är Telias IPTV som är kopplad i routern?