Panasonic GH4, skärmråd för UHD video.

Permalänk
Medlem

Smarttv är onödigt. Kör en nuc till min tv.

Ska åka iväg och inspektera lite skärmar i helgen och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Smarttv är onödigt. Kör en nuc till min tv.

Ska åka iväg och inspektera lite skärmar i helgen och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker också att smartTV funktionerna är onödiga. Fick dock med sån finess på min LG 4K TV jag köpte i höstas... Dom är ju också grova handikappade då man inte kan ladda hem appar så som man kan till IOS & Android. Man får bara de förinstallerade apparna till förfogande. Även de är ju sega som råtttor.
Vad för skärmar ska du kika efter? Monitorer eller TV skärmar?
Nu skriver jag ett par dagar efter ditt inlägg, hur gick det? Hittade du något?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Skrivet av Holck:

Smarttv är onödigt. Kör en nuc till min tv.

Ska åka iväg och inspektera lite skärmar i helgen och se.

Skickades från m.sweclockers.com

Holck du verkar duktigt på olika codec'ar o komprimerings förklaringar osv...
Jag har ett fråga till dig...
Jag laddade upp en film till youtube i 4K för ett tag sedan. Att youtube kraftigt komprimerar videofilen är ingen överaskning, men på två ställen i filmen har youtube fått just dessa två sekvenser att se ut som om dom är inspelade i typ 4fps istället för nativa 29,97fps...
Kan jag göra något i min rendering innan jag låter youtube tar hand om den eller nåt. Finns det något bättre codec att leverera till youtube?

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Holck du verkar duktigt på olika codec'ar o komprimerings förklaringar osv...
Jag har ett fråga till dig...
Jag laddade upp en film till youtube i 4K för ett tag sedan. Att youtube kraftigt komprimerar videofilen är ingen överaskning, men på två ställen i filmen har youtube fått just dessa två sekvenser att se ut som om dom är inspelade i typ 4fps istället för nativa 29,97fps...
Kan jag göra något i min rendering innan jag låter youtube tar hand om den eller nåt. Finns det något bättre codec att leverera till youtube?

Jag kör i 9/10 fall H.264 alt. Prores 422 mot Youtube. Har du provat dessa?
Vissa codecs (DNxHD etc) är inte jättebäst för export till Youtube.

Jag har ingen logisk förklaring varför det där sker. Vilken codec körde du?

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Jag kör i 9/10 fall H.264 alt. Prores 422 mot Youtube. Har du provat dessa?
Vissa codecs (DNxHD etc) är inte jättebäst för export till Youtube.

Jag har ingen logisk förklaring varför det där sker. Vilken codec körde du?

Jag renderade ut min film till:

MainConcept (.mp4), constant 50mbit/s, 3840x2160p, (BEST quality).

4.21GB för 12min film....

Att youtube komprimerar denna än en gång vet jag, men som sagt på två st ställen så har den typ kanske trott att informationen på bildrutorna är typ densamma, så har den tagit information från föregående o på det sätt sparat bandbredd..
De två scenerna är "retime'ade" långsammare med hjälp av Twixtor. Självklart ser allt perfekt ut i videon jag renderat ut. Fenomenet uppstår efter uppladdningen till youtube. Har ju sett 100 tals videos med Twixtor genom åren där allt ser superbra ut.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Jag renderade ut min film till:

MainConcept (.mp4), constant 50mbit/s, 3840x2160p, (BEST quality).

4.21GB för 12min film....

Att youtube komprimerar denna än en gång vet jag, men som sagt på två st ställen så har den typ kanske trott att informationen på bildrutorna är typ densamma, så har den tagit information från föregående o på det sätt sparat bandbredd..
De två scenerna är "retime'ade" långsammare med hjälp av Twixtor. Självklart ser allt perfekt ut i videon jag renderat ut. Fenomenet uppstår efter uppladdningen till youtube. Har ju sett 100 tals videos med Twixtor genom åren där allt ser superbra ut.

Kan du prova att byta codec och ladda upp den som test?
Prova att klipp ut just den biten som är knas och ladda upp den som vanligt och se om problemet kvarstår.
Prova den delen med både ny codec och befintliga och se om du ser skillnad.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Kan du prova att byta codec och ladda upp den som test?
Prova att klipp ut just den biten som är knas och ladda upp den som vanligt och se om problemet kvarstår.
Prova den delen med både ny codec och befintliga och se om du ser skillnad.

// A

Ja det kan jag testa. Ska försöka senare ikväll o se. Slipper man ju ladda upp hela filmen varje gång.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800

Permalänk
Medlem
Skrivet av digitalflaskpost:

Ja det kan jag testa. Ska försöka senare ikväll o se. Slipper man ju ladda upp hela filmen varje gång.

Nå? Update!

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Skrivet av Holck:

Nå? Update!

Ja, jag har varit så uppslukat i barn o jobb..

Laddade nyss upp 5st videoklipp på en utav de scener jag tycker ser fruktansvärda ut (10sek) i bla Sony's egna XAVC och XAVCS format samt att jag använde samma format som den film som redan ligger uppe (Mainconcept .mp4 50mbit/s)...

Vaddå förvånad... Alla 5 spelar upp videoklippet jätte fint.. =/ Tillochmed videoklippet som har samma format som filmen jag är missnöjd med...

Nu blev man ju inte smartare.

HJÄLP!

Ska rendera ut hela filmen igen i Sony XAVCS .mp4 då jag såg att den renderar ut filmerna i 150mbit/s (går ej att justera bps själv här) jämfört med Mainconcept .mp4 som jag satte till 50mbit/s. Och sen ladda upp o se om youtube fixar den finare...

Jag har inga planerar att byta videoklippet, men jag vill gärna lära mig vad jag skulle gjort bättre, så jag gör rätt nästa gång.

Visa signatur

CPU: i7 5820k [4.3GHz] | Kylning: Corsair H100iGTX | MB: Asus x99-A| RAM: Corsair 16GB RAM (2666MHz) | GPU: Gigabyte GTX 980Ti | SSD: Samsung Pro 840 -256GB, Intel 520 -120GB | HD: 2x2TB Western Digital | CHASSI: Antec P280 | LJUDKORT: Asus Xonar DG | SKÄRM: Samsung 27" IPS (2560x1440) SA850T | Nätverkskort TP-Link TL-WDN4800