Köpa nya systemkamera - Tips

Permalänk
Medlem

Köpa nya systemkamera - Tips

Jag ska köpa en systemkamera. Jag är verkligen inte påläst men jag försöker. Min far har en Sony kamera som klarar objektiv med "Sony Alpha"-fästet. Han har ett par objektiv och jag hoppas helst på att köpa en kamera som klarar av de objektiven så vi kan dela på dem.

Vad jag kan se finns det inte speciellt många som klarar just det fästet då det verkar gammalt?
Jag har dock tittat lite på Sony Alpha A6000, den verkar lovande. Dock kräver det i sådana fall en adapter, hur fungerar det? Vilken behöver jag och kommer jag märka någon form av kvalitetsförlust?

Om det nu är så att ni verkligen inte rekommenderar att jag köper en Sony för att kunna dela objektiv är jag öppen för förslag för andra kameror.

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

En adapter ger ingen kvalitetsförlust så länge det inte sitter optik i den.
Jag skulle nog köpt en DSLR istället för en spegellös som A6000,man slipper blotta sensorn vid objektivbyte och rent generellt ska autofokusen vara bättre,sen så har du optiskt sökare så man slipper slösa på batterier.

Permalänk
Medlem

Tror du blir nöjd med nästan vad du än köper i den prisklassen men eftersom du intresserat dig för A6000 så svarar jag utifrån den. Annars är det imo bättre att kolla runt lite och fråga om fler specifika modeller. Annars brukar folk mest strida för den kameran de själva äger även fast de kanske inte ens testat något annat.

Som tidigare sagt så ger adapter bara förbättring eller förlust om den har optik. Du skulle inte förlora någonting på att använda adapter till din farsas objektiv.
I övrigt är a6000 en vass kamera med otroligt mycket kraft i ett litet packet och tävlar i topp-tre-striden om världens snabbaste autofokus.
Jag som filmar mer än jag fotar skulle köpa en spegellös före en dslr varje dag i veckan men också för att jag gillar att sätta på billig optik med adapter.
På spegelösa kan du sätta nästan alla objektiv som någonsin tillverkats och med focus peaking och assist i sökaren så behövs ingen autofokus i de flesta fall.
Men du kan använda Sonys E-mount, A-mount och Canons objektiv (med adapter) och få full elektronik dvs autofokus osv.

Med de sagt innebär inte det att jag inte varit nöjd med de DSLRer jag ägt eller använt i arbetet och om spegelkameror börjar komma ikapp på videofronten igen så byter jag säkert tillbaka.

A6000 har fått bra recensioner och nyligen har den fått mycket positivt mottagande av några av de kändaste recensenterna för filmare också. 

Jag har ägt 5st Sonys på senare år (dock inte A6000) och alltid varit mer eller mindre helnöjd. Den har Sonys nya menysystem vilket jag föredrar mot det gamla och om sökaren är någorlunda i klass med den på A7 så innebär det inget lagg och fina färger. Som de flesta Sony kameror har den bra peaking, assist, histogram osv i sökaren.
EDIT: och zebra vilket imo är the feature som alla borde ha.

Det enda jag personligen skulle sakna med just A6000 är mikrofoningång. Hade den haft det så kanske jag hade köpt den istället för A7, iallafall kanske.

För att sammanfatta, tror du blir minst lika nöjd med en A6000 som en DSLR för motsvarande peng och att den är liten och smidig skadar inte heller. Men en DSLR i samma prisklass kommer ta fantastiska bilder den med så länge du vet hur du ska ställa in den och pekar mot något tvevligt.

Kolla recensioner, tycker camerastore TVs var rätt grundlig. Kolla även recensioner på andra och återkom för det är säkert någon som har just de modeller du är intresserad av och förhoppningsvis kan du få tips av någon som ägt en A6000.
Riktig praktisk erfarenhet slår alla speclistor och foruminlägg i världen, så till och med mitt inlägg bör du ta med en nypa salt.
På fotosidan.se finns en sektion för Sonykameror, där är det många som har den.