WLAN funkar märkligt på ny dator med NUC

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

WLAN funkar märkligt på ny dator med NUC

Hej! Jag har en ny NUC och köpte ett nätverkskort med bra betyg. Den beter sig dock rätt konstigt, mest frustrerande är nog internet. Så vi har ett stans inloggningssystem i skolan, nätverket är fritt men vi kommer till en startsida där man skriver in lösenord. Det skapar ofta lagg, när man går idle står det ofta "Site not found" istället för att skickas till inloggningssidan igen.

Iaf kan detta vara ett problem men nu går det alltid i samma ordning med min NUC. Den hittar conenction direkt, sen efter 5-15 minuter så tappar den anlsutningen. Den byter märkligt ifrån "skolnätverk x" till "root.forest" trots att "skolnätverkx" står som enda tillgängliga wifi. Jag klickar sen att disconnecta ifrån skolnätverket. Sen tar jag connect igen. Därefter står det att den ej kan koppla upp där och därefter står det att det ej finns några tillgängliga nätverk. Så håller det på 5x och jag startar om datorn hela tiden. Uppenbarligen sjukt irriterande.

Eftersom det är en stationär dator kan jag ej ta med den nånannastans och testa, har ingen bil eller 3gmobil som jag kan dela nätverket just här.

Intel Network 6235AN.HMWWB Centrino WiFi Card Half Mini PCI Express Advanced-N 6235 Dual Band Bluetooth är kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Finns en tråd med (för stunden) 1090 inlägg om just det här problemet med just det NIC'et:
https://communities.intel.com/thread/31090?

Så min instinktiva rekommendation är; byt NIC.

EDIT: Läste inte inläggen så noga. Verkar som att det är Intels kassa drivisar som är boven?

//Gorian

---

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av Gorian:

Finns en tråd med (för stunden) 1090 inlägg om just det här problemet med just det NIC'et:
https://communities.intel.com/thread/31090?

Så min instinktiva rekommendation är; byt NIC.

EDIT: Läste inte inläggen så noga. Verkar som att det är Intels kassa drivisar som är boven?

//Gorian

Tja
Det verkar som ingen har något direkt svar. Eller? Visst kan jag lämna tillbaka kortet etc men vore gött att slippa krångla, det finns säkert en lösning då kortet har fått bra betyg?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mälardalen
Registrerad
Dec 2012

Jag hade samma problem med min NUC och samma nätverkskort. Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet samt till biosen/moderkortet. Det löste sig för mig så iaf.

Märkte även att det knappt går att använda en trådlös mus/tangentbords dongel direkt i usb på NUCen. Är tvungen att köra med usb förlängning för att de ska funka.

Kan även rekommendera att dra ned fläktens lägsta rpm i biosen om du har den senaste NUCen med i3an. Funkar mycket bra.

[1700X] [B350 mITX] [16GB DDR4@3200MHz] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av HenKenny:

Jag hade samma problem med min NUC och samma nätverkskort. Uppdatera drivrutinerna till nätverkskortet samt till biosen/moderkortet. Det löste sig för mig så iaf.

Märkte även att det knappt går att använda en trådlös mus/tangentbords dongel direkt i usb på NUCen. Är tvungen att köra med usb förlängning för att de ska funka.

Kan även rekommendera att dra ned fläktens lägsta rpm i biosen om du har den senaste NUCen med i3an. Funkar mycket bra.

Hmm bios är gjort men nu såg jag att det fanns en på wireless med 16.11.0 som senaste. Jag återkommer om det hjälper!

Tack för tipset, vi verkar ha olika versionen (jag har i5) och båda mina trådlösa möss/tangentbord fungerar fint bakom skärmen. Jag såg att man kunde köpa ett asbilligt wifi-usbkort för 9 dollar i USA så om uppdateringen inte hjälper mig så får jag köra på det och lämna tillbaka det nuvarande.