Philips 272C4QPJKAB – 27 tum och QHD i prispressad PLS-skärm

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av JimmieSan:

Enda anledningen i min mening att köpa en koreaskärm är överklockningsmöjligheterna.
Något som inte finns på några andra.

Precis. Koreaskärmarna är bäst för att de kan köras i hög uppdateringsfrekvens. Den recenserade skärmen är säkert en bra arbetsskärm, men den är helt ointressant för FPS-spel pga 60 Hz.

Skrivet av ox4:

Vill bara säga att det är riktigt bra kvalitet på recensionerna här.
Det borde finnas bra möjligheter att professionellt översätta merparten av recensionerna till engelska och få in en hel del internationella besökare
(typ: swec/reviews/english)

keep it up!

Medan innehållet i Thomas Ytterbergs recensioner brukar vara väldigt bra tycker jag dock att de skulle behöva korrekturläsas före publicering. Jag har läst de två första sidorna och börjar redan närma mig tio rättningar av småfel. Det har varit likadant på de andra skärmrecensionerna jag läst.

Skrivet av Trackmaster:

Vill du verkligen ha högre upplösning? Tycker redan det är lite på gränsen för att vara för smått med texten och allt på en 27".

4K borde nästan vara minimum på 27″, och så hade det nog kunnat vara om inte HDTV hade kommit och förstört allt genom att inpränta i folk att 1366x768 minsann är "oslagbar skärpa och fantastisk bildkvalité tack vare den skarpa HÅÅDEE-skärmen".

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Känns som det inte är särskilt många månader kvar då man kan få en 2560x1440-skärm, IPS och 120hz till vettigt pris och ej noname-koreraskärm *=) yay!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vill du verkligen ha högre upplösning? Tycker redan det är lite på gränsen för att vara för smått med texten och allt på en 27".

Absolut, det är inte just texten jag vill få plats med mer (behövs det får jag förstora texten) utan jag vill ha högre upplösning för att få mer utrymme för användargränsnitten/plats med mer på skärmen när jag framförallt programmerar och gör andra jobb, på så vis slipper jag använda flera skärmar, sen då det är min arbetstation är det mer som körs som jag vill ha synligt när jag arbetar.

Min förhoppning är att det räcker med en 27" skärm och en 1280x720 7" skärm till arbetsstationen istället för 2x stora skärmar + 7" skärmen.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

En för priset trevlig skärm, men ytterligare en med matt reflexbehandling. Den är därför inte intressant för just mig, men sen är jag ju sällan en målgrupp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

hur är en sån här skärm att arbeta på om man ser till arbets yta jämfört med 2048x1280? har två 19" på högkant men är inte så förtjust i dom på min WS... hade gärna velat ha mer arbets yta och en skärm istället för 2, ev sätta dessa brevid!

Dessa lider av rätt många "problem" så som jag naävnder dom då dom inte lämpas för att sitta på högkant då färgerna m.m blir fel och där blir med BLB.

färger bryr jag mig inte så mycket om då jag inte bildredigerar, så långa blått är typ blått och resterande färger är som dom skall va på ett ungefär, sen om allt är helt korrekt det bryr jag mig inte alls om!

Hur pass rapp panelen är skiter jag med i då det "snabbaste" spelet jag spelar just nu är C&C Generals... mao inte alls snabbt!

många pixlar är lika med mycket arbets yta!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

4K borde nästan vara minimum på 27″, och så hade det nog kunnat vara om inte HDTV hade kommit och förstört allt genom att inpränta i folk att 1366x768 minsann är "oslagbar skärpa och fantastisk bildkvalité tack vare den skarpa HÅÅDEE-skärmen".

4k minimum???

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Jag vet inte detta utan baserar det helt och hållet på spekulation

Min misstanke är att plast är billigt och håller skärmen på plats. Det behövs då ganska mycket plast för att få till någon sorts stabilitet i konstruktionen och vill man ha det tunt och stabilt så måste man byta material och sannolikt få en dyrare tillverkningsprocess. Detta är bara en chansning så ta det med en hälsosam portion salt tills någon mer kunnig sätter ner foten.

Jo så kan det ju också vara, för har för mig att det är typ aluminium på dem som har tunn ram? Inte säker men har sett några med aluminiumram.

OfT Fint namn du har och du bor i rätt stad! /Calle Kalmar/Malmö

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Oj va det rycker och drar i plånboken just nu...

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur denna tävlar med koreaskärmarna? Hela meningen med t.ex QX2710 är 1440p och >100hz. Den är dessutom billigare, så jag förstår verkligen inte.

För att den ska kunna tävla behöver den väl ha någon tekniskt överlägsen egenskap? Vad jag kan se är det endast byggkvaliten och kanske färgkalibreringen.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Deathdancer:

Förstår inte hur denna tävlar med koreaskärmarna? Hela meningen med t.ex QX2710 är 1440p och >100hz. Den är dessutom billigare, så jag förstår verkligen inte.

För att den ska kunna tävla behöver den väl ha någon tekniskt överlägsen egenskap? Vad jag kan se är det endast byggkvaliten och kanske färgkalibreringen.

För personer som skiter i 100+ Hz (faktiskt rätt många som gör det) är 272C4QPJKAB (bra namn där ...) ett bra alternativ, då man kan köpa den från svenska återförsäljare med alla fördelar det innebär och då dess panel inte är andrasortering.

För oss hertzälskare har den dock, som du säger, ingenting att säga till om.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

För personer som skiter i 100+ Hz (faktiskt rätt många som gör det) är 272C4QPJKAB (bra namn där ...) ett bra alternativ, då man kan köpa den från svenska återförsäljare med alla fördelar det innebär och då dess panel inte är andrasortering.

För oss hertzälskare har den dock, som du säger, ingenting att säga till om.

Är för mig väldigt främmande, men du har säkert rätt.

Men om man bortser från vart skärmarna kommer ifrån. Om båda såldes i sverige sida vid sida, hur skulle det gå för Philips?

Aja, jag ska inte försöka förstå. ^^

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

hur är en sån här skärm att arbeta på om man ser till arbets yta jämfört med 2048x1280? har två 19" på högkant men är inte så förtjust i dom på min WS... hade gärna velat ha mer arbets yta och en skärm istället för 2, ev sätta dessa brevid!

Pixlarna är extremt små i jämförelse.
19" i 4:3-format har 0,303 eller nej 0,294 mm har du visst på din 19-tummare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dot_pitch
27" med 2560*1440 pixlar återfinns i andra änden av skalan över stationära bildskärmars pixelstorlek.
0,233 mm.

Så det är bara att trycka upp förstoringen i webbläsaren ett par steg. Menyer i olika program kan upplevas som för små, det beror på hur din syn är och hur långt ifrån du sitter...
Själv tyckte jag 19" 1280*1024 inte kändes speciellt trevligt med tanke på att man verkligen kunde urskilja pixlarna, i alla fall på skärmen jag hade en tid. Men jag gillar som du förstår inte 2560*1440 på 27 tum heller. Även om jag egentligen inte har mycket till erfarenhet av det.
Många av bilderna man hade kändes väldigt små och ynkliga.

Citat:

Dessa lider av rätt många "problem" så som jag naävnder dom då dom inte lämpas för att sitta på högkant då färgerna m.m blir fel och där blir med BLB.

färger bryr jag mig inte så mycket om då jag inte bildredigerar, så långa blått är typ blått och resterande färger är som dom skall va på ett ungefär, sen om allt är helt korrekt det bryr jag mig inte alls om!

Hur pass rapp panelen är skiter jag med i då det "snabbaste" spelet jag spelar just nu är C&C Generals... mao inte alls snabbt!

många pixlar är lika med mycket arbets yta!

Philipsen lär vara minst lika snabb som din gamla 19-tummare, oavsett vad det står för siffror i specifikationerna. Dessa avser enbart en eller två olika färgövergångar.

Hur väl Generals kommer fungera i widescreen vet jag dock inte. Upplösningen får du sänka men det finns nog inte stöd för 16:9?
Kolla Widescreen Gaming Forum
http://www.wsgf.org/dr/command-conquer-generals

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av rallyreavan91:

Undrar hur den sår sig mot denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2296503 Funderat på att köpa ett tag...

Och så är vi artiga och skriver ut namn på produkten så alla inte bhöver klicka
AOC q2770Pqu
Pris från 3500

Alltså, det beror mycket på exemplaret man får.
Hur pass jämn är bakgrundsbelysningen?
Surrar mitt exemplar? Är det några trasiga pixlar?

Inställningsmässigt borde den väl inte kunna vara sämre än Philips i alla fall.
Och ser att den har justerbar fot, det kan vara ett väldigt plus. Även om just en så stor skärm är totalt omöjlig i porträttläge i längden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av Hoodad:

Jag läste intresserat igenom artikeln och kom fram till sektionen "Latens och Responstid" vilket är riktigt intressant när det kommer till real-tids applikationer som kräver låg latens. Frågan som inte besvarades där var hur dessa mätningar genomfördes? Det finns mängd olika sätt man kan mäta där de kan ge helt olika bilder av situationen, det vore intressant att veta hur Thomas Ytterberg genomfört dem.

Vad är det för realtidsapplikationer du surrar om som kräver låg latens egentligen?
Shooters? Dance Dance Revolution?

Och har du nån som helst aning om vad din/dina nuvarande skärmar har för fördröjning?

Måste du prompt ha en 27-tummare med obefintlig fördröjning så är det Viewsonic VP2770 som gäller, den fick 7 millisekunders fördröjning i Prads test. Alternativt Koreaskärm.
Konkurrenterna verkar alla ligga kring 20 ms. Tänker på Asus, Benq, Dell och Eizos 27or med normal färgrymd.

Jättetrevlig recension för övrigt.
Synd bara att det saknas bilder på betraktningsvinklar och liknande, men ja, det finns ju på de flesta andra ställen för den som måste se sånt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;14606800']Pixlarna är extremt små i jämförelse.
19" i 4:3-format har 0,303 eller nej 0,294 mm har du visst på din 19-tummare.
https://en.wikipedia.org/wiki/Dot_pitch
27" med 2560*1440 pixlar återfinns i andra änden av skalan över stationära bildskärmars pixelstorlek.
0,233 mm.

Så det är bara att trycka upp förstoringen i webbläsaren ett par steg. Menyer i olika program kan upplevas som för små, det beror på hur din syn är och hur långt ifrån du sitter...
Själv tyckte jag 19" 1280*1024 inte kändes speciellt trevligt med tanke på att man verkligen kunde urskilja pixlarna, i alla fall på skärmen jag hade en tid. Men jag gillar som du förstår inte 2560*1440 på 27 tum heller. Även om jag egentligen inte har mycket till erfarenhet av det.
Många av bilderna man hade kändes väldigt små och ynkliga.

Philipsen lär vara minst lika snabb som din gamla 19-tummare, oavsett vad det står för siffror i specifikationerna. Dessa avser enbart en eller två olika färgövergångar.

Hur väl Generals kommer fungera i widescreen vet jag dock inte. Upplösningen får du sänka men det finns nog inte stöd för 16:9?
Kolla Widescreen Gaming Forum
http://www.wsgf.org/dr/command-conquer-generals

Tack för ett väl utfört inlägg!

Ang de med generals så skiter jag vilken upplösning det körs, eller vilken upplösning då det inte är därför jag spelar strategi spel! spelar rätt mycket RA2 YR i upplösningen 1024x768 vilket är max!

annars så spelar jag inget och det är knappt dom öppnas för den delen, YR har jag spelat en gång dett året och Generals har jag faktiskt inte öppnat än!

Jag jobbar mestadels vid min dator och surfar/ kollar film vilket denna setupen inte är gjord för as is så att säga!

därför vill jag ha en större skärm med mer yta och som jag kan köra film/mina DAWs och gärna en och annan VM!

Edit: ang min syn och hur närma jag sittar så har jag 1.0 på båda ögonen(gjorde syntest när jag skulle ta behörighet för lastbil) och sitter 40CM från skärmen, antagligen lite till iom att mitt skrivbord är väldigt litet!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Väldigt trevlig recension nu är bara frågan om man ska köpa en 1440p eller vänta på 4k skulle villa se lite recensioner på dom "billiga" 4k skärmarna som kommer snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag har en sådan. Det jag solklart ser som sämst är touchknapp för att sätta på skärmen, jag lyckas aldrig på första försöket att sätta på den.

Eh, man lär sig efter ett tag om man prompt måste stänga av skärmen. Har en Samsung SyncMaster XL2370 med touchknappar. Om jag har stängt av den och ska starta den så sätter jag bara fingret på ramen ungefär där knappen är och sveper fingret åt sidan.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hetsen efter att ha touchknappar. Knepigt val av ranglig fot dessutom.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av simonw:

Vet inte om jag missade det någonstans, men ni nämnde att den konkurrerar mot Koreaskärmarna i prisklass, men såg ingen direkt jämförelse?

vad dillar du om? ingen har skrivit något om det du skrev, läs inläggen igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Är för mig väldigt främmande, men du har säkert rätt.

Men om man bortser från vart skärmarna kommer ifrån. Om båda såldes i sverige sida vid sida, hur skulle det gå för Philips?

Aja, jag ska inte försöka förstå. ^^

Tittade man på prisjakts omdömdes del, skulle troligen Korea skärmen får ett extremt svajigt omdöme då bleeding m.m m.m är olika från exemplar till exemplar. Vissa blir väldigt nöjda medans andra får rena rama skiten. De som sedan hamnat med skiten får inte heller reklamera varan då garantin för bildfel är extremt högt satt för att gälla.
Lite som ett lotto. Du kan dra vinster eller till och med en högvinst men du kan också förlora dina pengar.

Skulle jag själv stå vid valet. Skulle jag valt Philipsen alla dar i veckan så länge jag kände att jag inte behövde 100Hz och inte kände att det var hela världen som skärmen jag fick var dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

vad dillar du om? ingen har skrivit något om det du skrev, läs inläggen igen.

Hur står det till med läsförståelsen?

Citat:

Prislappen är på en nivå som gör den till en konkurrent till de så kallade Korea-skärmarna. Där har Philips 272C4QPJKAB en fördel i att du faktiskt omfattas av svensk konsumenträtt och vid behov kan du ringa Philips kundsupport.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jo så kan det ju också vara, för har för mig att det är typ aluminium på dem som har tunn ram? Inte säker men har sett några med aluminiumram.

OfT Fint namn du har och du bor i rätt stad! /Calle Kalmar/Malmö

Hehe, tackar! Fast namnet får jag vidarebefordra berömmet till päronen, staden är självvald så där tar jag till mig

Bra jobbat du med

On topic, ni som har flera skärmar, stör ni er på om ppi skiljer sig mellan dem?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Blir nog att vänta ett litet tag till för min del innan jag byter upp mig från 1080p- men det är ju av föga intresse egentligen för tråden. Ville främst bara lämna en kommentar kring skribenten och att jag verkligen gillar hans kvalitativa recensioner!

Visa signatur

Vill du att jag besvarar något så kom ihåg att citera mitt inlägg! :)

Permalänk
Medlem

Då betalar jag hellre det mycket högre priset för den "fulla" kvalitén i Asus PB278Q...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Då betalar jag hellre det mycket högre priset för den "fulla" kvalitén i Asus PB278Q...

Det är noterat.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, köpte denna när Dustinhome hade bra pris för ett par veckor sen, kanonnöjd!
Kör med denna skärm plus en 24" 1920x1200.

Permalänk
Medlem

Vilken ful fot, påminner om en galge. Annars klart intressant

Permalänk
Skrivet av Alling:

För personer som skiter i 100+ Hz (faktiskt rätt många som gör det) är 272C4QPJKAB (bra namn där ...) ett bra alternativ, då man kan köpa den från svenska återförsäljare med alla fördelar det innebär och då dess panel inte är andrasortering.

För oss hertzälskare har den dock, som du säger, ingenting att säga till om.

Märks det stor skillnad om man surfar i 120 Hz, jämfört med 60 Hz?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hyperträd:

Märks det stor skillnad om man surfar i 120 Hz, jämfört med 60 Hz?

Man märker framförallt skillnad på muspekaren. I 60 Hz hackar den fram medan den glider mjukt och fint i 120 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Tack för ett väl utfört inlägg!

Ang de med generals så skiter jag vilken upplösning det körs, eller vilken upplösning då det inte är därför jag spelar strategi spel! spelar rätt mycket RA2 YR i upplösningen 1024x768 vilket är max!

annars så spelar jag inget och det är knappt dom öppnas för den delen, YR har jag spelat en gång dett året och Generals har jag faktiskt inte öppnat än!

Jag jobbar mestadels vid min dator och surfar/ kollar film vilket denna setupen inte är gjord för as is så att säga!

därför vill jag ha en större skärm med mer yta och som jag kan köra film/mina DAWs och gärna en och annan VM!

Edit: ang min syn och hur närma jag sittar så har jag 1.0 på båda ögonen(gjorde syntest när jag skulle ta behörighet för lastbil) och sitter 40CM från skärmen, antagligen lite till iom att mitt skrivbord är väldigt litet!

Say what?
RA2 YR spelade jag senast igår i 2560x1440... Fungerar utmärkt, inte provat högre än så men gissar på att 4k stöds likaså.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.