Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2005

OpenVPN och ASUS RT-56U

Hej mina vänner!

Har precis ordnat till med OpenVPN på en av burkarna på mitt nätverk, vyprVPN (ingår i min usenetleverantör). Problemet jag har är att jag tappar ca 80% av hastigheten när vpn är igång. Servern den kopplar mot är den närmsta (stockholm) och den jag får bäst hastighet ifrån. Först trodde jag att det var själva vpleverantören som var problemet, men hastigheterna är ännu långsammare på de andra jag provat, vpntunnel.se, mullvad etc.

Provade att koppla förbi routern, och voila, genast var det bara ca 10% hastighetstapp. Nu är jag ingen mästare på routerinställningar men jag har inte tummen mitt i handen heller. Som jag förstår det så ska Asus RT56U vara en helt okej router, och det borde vara nån inställning där som gör det. Jag har faktiskt ingen aning i vilken ände jag ska börja, så är det någon som kan det här eller har erfarenhet av den routern får ni gärna tipsa!

Mvh

Z

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Jag har samma router. Openvpn går väldigt segt på den. Jag hittade ingen lösning då jag antar att det är processorkraften som är för klen. NASen fixar det mycket bättre.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2005
Skrivet av kazu:

Jag har samma router. Openvpn går väldigt segt på den. Jag hittade ingen lösning då jag antar att det är processorkraften som är för klen. NASen fixar det mycket bättre.

Okej, det låter ju inte helt orimligt, samtidigt har jag förstått det som att routern inte ska bry sig, den behöver ju inte dekryptera eller så. Den ska väl bara skicka igenom trafiken som kommer krypterad från htpcn. Kan det vara så att den inbyggda NATen i routern strular?

Var har du din NAS? Före routern? Annars borde ju problemet vara samma, oavsett vilken burk du kör vpn på?

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

Jaha, jag tror jag läste ditt inlägg lite för fort. Trodde du menade att du körde OpenVPN på routern. Jag körde tomato firmware på routern och openVPN via den. Alltså mina enheter körde inte Openvpn utan dom låg ju bakom routern och på så sätt var alla enheter bakom openVPN.

Hursomhelst så har jag samma router och inga problem med hastigheten när routern INTE kör openvpn.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2005

Då är det väl ganska uppenbart att det är min router som strular. Har du nån magisk inställning? Eller du kör på tomato firmware fortfarande? Jag kör senaste officiella fwn.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av Zeel:

Då är det väl ganska uppenbart att det är min router som strular. Har du nån magisk inställning? Eller du kör på tomato firmware fortfarande? Jag kör senaste officiella fwn.

Du kanske behöver öppna portar för att få vpn att fungera, har du kollat vad som krävs för det system du använder ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jan 2005

Mjo, jag har öppnat upp de portar som vanligtvis används av openvpn, enligt leverantören ska detta inte behövas dock. Det som talar mot att det skulle vara portarna är ju att trafiken går fram. Hade det varit portstrul hade väl det sagt tvärstopp. Nu är det ju bara en kraftig minskning i hastighet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007

alltså jag måste be om ursäkt. Jag har helt blandat ihop routrarna. jag kör INTE tomato på RT-56U. Ber om ursäkt för detta