Permalänk
Medlem

Skrivbord "the Tazk"

tjena! har tänkt att bygga ett skrivbord nu i sommar och det ska se ut såhär.

Med plexi och datorn inuti skrivbordet.

Lite som red harbinger

Nu är frågan vad behövs för att håll allt svalt innuti? som ett vanligt chassi? jag har just nu 5 st 120mm fläktar och 2 st 140mm. samt en corsair hydro h55.

Ska jag använda distanser mellan bord/trät och morderkortet?

Ge lite förslag!

Permalänk
Medlem

Du kommer klara dig på i princip samma fläktar du skulle behöva för att uppnå dina måltemperaturer i vilket chassi som helst, givetvis med reservation för att konstruktionen kommer offseta kraven lite åt endera hållet. Det du listar bör räcka utmärkt till det mesta.

Ja, du vill använda distanser, dels för att det kommer underlätta monteringen, dessutom för att få luftgenomströmning under moderkortet. Vill du göra det enkelt för dig kan du ju bara kapa av små rörsnuttar, som du ställer moderkortet på, med skruvhålen i moderkortet centrerade över hålen i rören. Sedan är det bara att dra fast med lämplig träskruv. Nån klen dimension av hydraulrör skulle nog funka bra, typ 6 eller 8 mm.

En fundering förresten, varför inte rikta fläktarna bakåt eller åt sidorna, så dämpar du ljudnivåerna framför skrivbordet där du sitter?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du kommer ha en logg på detta bygge! Kommer vara väldigt intressant att följa!!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Du kommer klara dig på i princip samma fläktar du skulle behöva för att uppnå dina måltemperaturer i vilket chassi som helst, givetvis med reservation för att konstruktionen kommer offseta kraven lite åt endera hållet. Det du listar bör räcka utmärkt till det mesta.

Ja, du vill använda distanser, dels för att det kommer underlätta monteringen, dessutom för att få luftgenomströmning under moderkortet. Vill du göra det enkelt för dig kan du ju bara kapa av små rörsnuttar, som du ställer moderkortet på, med skruvhålen i moderkortet centrerade över hålen i rören. Sedan är det bara att dra fast med lämplig träskruv. Nån klen dimension av hydraulrör skulle nog funka bra, typ 6 eller 8 mm.

En fundering förresten, varför inte rikta fläktarna bakåt eller åt sidorna, så dämpar du ljudnivåerna framför skrivbordet där du sitter?

Hm, tänkte inte på det, Ville dock ha så det ser lite snyggt ut i fram så de inte bara är en svart tröskel lixsom. utan lite småsaker soim USB hubbs dvd drive och startknappen Blir nog att köpa 2 riktigt tystra LED fläktar å sätta där då

Skrivet av LudvigLindell:

Jag hoppas du kommer ha en logg på detta bygge! Kommer vara väldigt intressant att följa!!

Det kan det nog bli! Observera att jag inte är den men störst tålamod men ska försöka att få det så bra som möjligt och inte slarva!

Permalänk
Medlem

Jag blev sjukt sugen på ett liknande projekt och sitter nu i Googles Ketchup och försöker komma på hur man kan göra. Mitt enda problem är hur tusan man ska få plats med benen under ett skrivbord som är ca 20 cm tjockt och fortfarande sitta bekvämt med armarna.. "/

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag blev sjukt sugen på ett liknande projekt och sitter nu i Googles Ketchup och försöker komma på hur man kan göra. Mitt enda problem är hur tusan man ska få plats med benen under ett skrivbord som är ca 20 cm tjockt och fortfarande sitta bekvämt med armarna.. "/

Spontan tanke. Kan du inte ha komponenterna på ena sidan, eller rentav båda, så lämnar du det tomt under bordsskivan i mitten där du har benen?

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Spontan tanke. Kan du inte ha komponenterna på ena sidan, eller rentav båda, så lämnar du det tomt under bordsskivan i mitten där du har benen?

Det lutar åt en sådan lösning det är två datorer som ska klämmas in, en på var sida

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Väldigt sugen att komma igång, vet någon en bra affär för plexiglas? behöver bara ca 35 x 40 cm
EDIT: Hittade denna Akrylplast

600mm x 400mm borde räcka. men hur kapar man? glas skärare eller vad ska man använda för en fin kant? fint blad på sticksåg? ^^ eller bara köra med klinga?

Tänkte höra om någon här vet hur man går tillväga för att höra om sponsorer? Eller tex att Corsair sponsrar med fläktar för mitt system om jag gör reklam för dem? som att sätta/gravera in Corsair´s logga och namn på skrivbordet mm? Har sett många projekt som blivit sponsrade

Permalänk
Medlem
Skrivet av tazk3n:

Hm, tänkte inte på det, Ville dock ha så det ser lite snyggt ut i fram så de inte bara är en svart tröskel lixsom. utan lite småsaker soim USB hubbs dvd drive och startknappen Blir nog att köpa 2 riktigt tystra LED fläktar å sätta där då

Det kan det nog bli! Observera att jag inte är den men störst tålamod men ska försöka att få det så bra som möjligt och inte slarva!

Jag skulle nog utöver ljudet bli tokig på att ha ett par ljusblaffor i ögonvrån när jag sitter vid datorn, speciellt om fläktens rotation får det att flimra. Men smaken är som baken antar jag ☺

Kapa plast... jag brukar ritsa en brottsanvisning, lägga plastbiten med anvisningen upplinad mot bordskanten, lägga en bräda ovanpå, också den upplinad mot anvisningen, trycka ner brädan ordentligt, och lappa till den utstickande plasten med öppen hand. Sedan värmepolerar jag brottytan med gasolbrännare om så behövs. Annars går det fint att såga med vilken fintandad såg som helst. Kör på fanersåg om jag vill ha raka snitt, och lövsåg om det inte ska vara rakt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av LudvigLindell:

Jag blev sjukt sugen på ett liknande projekt och sitter nu i Googles Ketchup och försöker komma på hur man kan göra. Mitt enda problem är hur tusan man ska få plats med benen under ett skrivbord som är ca 20 cm tjockt och fortfarande sitta bekvämt med armarna.. "/

Blir det inte kladdigt att rita med det?

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Skrivet av gamingpandahq:

Blir det inte kladdigt att rita med det?

10/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag blev sjukt sugen på ett liknande projekt och sitter nu i Googles Ketchup och försöker komma på hur man kan göra. Mitt enda problem är hur tusan man ska få plats med benen under ett skrivbord som är ca 20 cm tjockt och fortfarande sitta bekvämt med armarna.. "/

Kan man få den med bröd