Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Väldigt ostabilt internet

Hej! De senaste veckorna har mitt internet varit väldigt ostabilt. Jag har 8 mbit kabel-tv och det hoppar hela tiden mellan 0,5mbit - 7,9mbit. En timme kan jag ha 7,9 och andra timmen 1mbit exempelvis. För att lösa problemet började jag med att testa att reseta min router när hastigheten var fruktansvärt låg, vilket ledde till att den gick upp till max hastighet i en timme och sedan började strula igen. Såhär blir det varenda gång jag resetar routern, hastigheten blir bra i ett litet tag och sedan ostabilt igen.

Jag testade även att koppla till modemet ett litet tag för att se om det hjälpte och det gjorde det. Hastigheten blev bra igen och jag uteslöt att det kunde vara fel på modemet. Så jag köpte en ny router och problemet kvarstod med den nya routern så jag lämnade tillbaka den. Jag testade då igen att koppla direkt till modemet och då märkte jag att det var segt via den helt plötsligt.

Jag skaffade därför nytt modem men exakt samma problem med routern kvarstår, dock så verkar internet vara stabilt genom det nya modemet när jag testade i 2 timmar nyss. Notera att det fortfarande blir bra ett tag varje gång jag resetar routern till fabriksinställningar. Det enda jag sedan ställer in är ip:n osv och trådlösa, ingenting annat.

Jag har även ringt till mitt internetleverantör och dem har inte hittat något fel från deras sida.

En annan sak som kan vara värd att nämna är att vi har två datorer i hushållet som använder internetuppkopplingen, en trådlöst och en via kabel. Dock så har vi alltid haft det såhär och det har aldrig varit problem innan.

Vad kan problemet vara? Har aldrig haft det såhär tidigare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jag är från Vettet
Registrerad
Feb 2010
Skrivet av Zeryy55:

Hej! De senaste veckorna har mitt internet varit väldigt ostabilt. Jag har 8 mbit kabel-tv och det hoppar hela tiden mellan 0,5mbit - 7,9mbit. En timme kan jag ha 7,9 och andra timmen 1mbit exempelvis.

För att lösa problemet började jag med att testa att reseta min router när hastigheten var fruktansvärt låg, vilket ledde till att den gick upp till max hastighet i en timme och sedan började strula igen. Såhär blir det varenda gång jag resetar routern, hastigheten blir bra i ett litet tag och sedan ostabilt igen.
Jag testade även att koppla till modemet ett litet tag för att se om det hjälpte och det gjorde det. Hastigheten blev bra igen och jag uteslöt att det kunde vara fel på modemet. Så jag köpte en ny router och problemet kvarstod med den nya routern så jag lämnade tillbaka den. Jag testade då igen att koppla direkt till modemet och då märkte jag att det var segt via den helt plötsligt.

Jag skaffade därför nytt modem men exakt samma problem med routern kvarstår, dock så verkar internet vara stabilt genom det nya modemet när jag testade i 2 timmar nyss. Notera att det fortfarande blir bra ett tag varje gång jag resetar routern till fabriksinställningar. Det enda jag sedan ställer in är ip:n osv och trådlösa, ingenting annat.

Jag har även ringt till mitt internetleverantör och dem har inte hittat något fel från deras sida.

En annan sak som kan vara värd att nämna är att vi har två datorer i hushållet som använder internetuppkopplingen, en trådlöst och en via kabel. Dock så har vi alltid haft det såhär och det har aldrig varit problem innan.

det är svårt läsa din text. när den inte är uppdelad

vilka routrar har du använt
vilket modem har du ?
vilken internetleverantör har du
blir det samma problem på båda datorerna.

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av jonatan80:

det är svårt läsa din text. när den inte är uppdelad

vilka routrar har du använt
vilket modem har du ?
vilken internetleverantör har du
blir det samma problem på båda datorerna.

Fixade indelning lite fort!

NETGEAR WNDR3700v2 och ASUS RT-N56U
Motorola SB5101NE SURFboard Cable Modem och detta har jag fått av min internetleverantör!
Bornet
Samma problem uppstår på båda datorerna

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2011
Skrivet av Zeryy55:

Hej! De senaste veckorna har mitt internet varit väldigt ostabilt. Jag har 8 mbit kabel-tv och det hoppar hela tiden mellan 0,5mbit - 7,9mbit. En timme kan jag ha 7,9 och andra timmen 1mbit exempelvis. För att lösa problemet började jag med att testa att reseta min router när hastigheten var fruktansvärt låg, vilket ledde till att den gick upp till max hastighet i en timme och sedan började strula igen. Såhär blir det varenda gång jag resetar routern, hastigheten blir bra i ett litet tag och sedan ostabilt igen.

så du kör genom wifi, men testat att koppla direkt till modemet?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av JSvanberg:

så du kör genom wifi, men testat att koppla direkt till modemet?

Jag kör via kabel till router och min bror kör via WIFI.

Har testat koppla direkt från det nya modemet till datorn och inga problem har uppstått då än sålänge.