Ny router fungerar inte (ASUS RT-N56U)

Permalänk

Ny router fungerar inte (ASUS RT-N56U)

Tjenare!

Jag har precis köpt en ny router (ASUS RT-N56U), Men den vill inte fungerar

Jag började med att konfigurerar den, d.v.s skrev in dem ip-adresserna som jag har fått av min internetleverantör.
jag har skrivit in allting korrekt dns,nätmask,gateway och min ip-adress, allt ska stämma men ändå så kommer jag inte ut på internet

Om jag kollar nere till höger i windows så ser jag att min dator är ansluten till internet men den visar en kul varningstriangel. Jag klickar på triangel och felsöker problemet. Den säger bara till mig att starta om routern och modemet.

Min router (D-link) som jag ska bytta ut kan jag ansluta till internet. Jag har varit inne i den och kollat ip-adresserna och det är samma som jag skriver in i min nya router

Jag är fast, har försökt söka på problemet på google men hittar inte det jag letar efter. Kanske är värt att tillägga att jag har statisk ip-adress

Är det någon här som har haft liknande problem och sitter på en lösning?

Med vänliga hälsningar
Routerpod

Permalänk
Medlem

Vänta. Du har troligtvis bara en ip-adress och den är nog för närvarande låst till din d-links mac-adress.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt att din ISP har låst MAC adressen på din gamla router? Var så för mig förut när jag hade statisk IP. Brukar då krävas mellan 30-120mins urkoppling för att den ska släppa.

Permalänk

Tack så mycket för hjälpen!. Så jag stänger bara av modemet i två timmar så släpper ISP:n och jag då ansluta mig till min nya router ?
Tack för att ni svarade !

Permalänk

hepp, nu vill ingenting fungerar.

Permalänk
Medlem

Hade faktiskt samma problem med min n56u som ajg köpte denna veckan, nytt bredband via fiber kopplade in routern, kom direkt till konfigen å fick ställa in login samt wifi och efter det börja den checka nätet å den dog kändes det som vägrade ge ut en ip adress i alla fall.
Startade om den ett par gånger provade surfa in på 192.168.1.1 inget funka (eftersom den inte gav nått lokalt ip). Resettade den och gjorde samma procedur igen med samma resultat -.-
Resetta igen, och surfade in på routern denna gång istället och skulle sätta allt manuellt men samma skit igen, pluggade då ut nätverks kabeln och slog igång wifi't då fick jag IP och allt fungerade. Har inte provat med kabel sedan dess men borde väll göra det.

har tidigare bara haft ordentliga d-link routrar så funderade på vad det är för vajsing på Asus grejer... Eller har man gjort nått uppenbart fel (inte mycket man kan göra fel iofs)

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Routerpod:

hepp, nu vill ingenting fungerar.

Mamn kan troligen klona macadressen från den enhet som du hade tidigare elerl så kontaktar du kundtjänst och frågar om maclås.

Skrivet av Lehto:

Hade faktiskt samma problem med min n56u som ajg köpte denna veckan, nytt bredband via fiber kopplade in routern, kom direkt till konfigen å fick ställa in login samt wifi och efter det börja den checka nätet å den dog kändes det som vägrade ge ut en ip adress i alla fall.
Startade om den ett par gånger provade surfa in på 192.168.1.1 inget funka (eftersom den inte gav nått lokalt ip). Resettade den och gjorde samma procedur igen med samma resultat -.-
Resetta igen, och surfade in på routern denna gång istället och skulle sätta allt manuellt men samma skit igen, pluggade då ut nätverks kabeln och slog igång wifi't då fick jag IP och allt fungerade. Har inte provat med kabel sedan dess men borde väll göra det.

har tidigare bara haft ordentliga d-link routrar så funderade på vad det är för vajsing på Asus grejer... Eller har man gjort nått uppenbart fel (inte mycket man kan göra fel iofs)

Om du ställer in så att den inte delar ut lokalt ip måste du naturligtvis manuellt ge datorn ett ip på samma nät som admininterfacet elerl (dummare) placera det på en publik ip.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.