Är min hårddisk körd?

Permalänk
Medlem

Är min hårddisk körd?

Igår då jag lade mig för att sova funkade allt bra.
Idag då jag startade datorn så möts jag av detta då jag försöker komma åt min HDD:

Vad har hänt?
Är den bara att skrota och köpa ny eller går den att rädda?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kollat kabeln/arna till den? Är det en intern eller USB/ESATA?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du kollat kabeln/arna till den? Är det en intern eller USB/ESATA?

Har inte kollat kablarna, ska göra det.
Det är en intern 3.5" SATA WD Black.
Jag hittade WD LifeGuard programmet och den hittar disken.

Om jag kör t.ex. Quick Test så kan jag även höra hur disken jobbar.
Programmet säger "Test complteted successfully" om jag kör Quick Test.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det kan vara kabelglapp till både ström och data, eller att kablarna blivit kajko. Testa att byta om problemet kvarstår.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det kan vara kabelglapp till både ström och data, eller att kablarna blivit kajko. Testa att byta om problemet kvarstår.

Testade just att byta kontakt på strömmen till en som går på samma som SSD samt byta Sata-kabel och sätta den i en annan kontakt på moderkortet. Problemet kvarstår dock.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

En bild med diskhanteraren uppe vore nog bra nu...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

En bild med diskhanteraren uppe vore nog bra nu...

Självklart ska ni få det!

Ser själv att det verkar som att D: är i RAW nu, det verkar inte riktigt rätt... eller?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Ser ut som att disken saknar filsystem, kan hända att det är glappkontakt eller något så att den numera står som RAW.

Googla "fix mbr raw to ntfs" så kommer du på rätt väg.

Det här verkar vara en metod som borde fungera i dag:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Ser ut som att disken saknar filsystem, kan hända att det är glappkontakt eller något så att den numera står som RAW.

Googla "fix mbr raw to ntfs" så kommer du på rätt väg.

Det här verkar vara en metod som borde fungera i dag:
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step

Följde den dära tutorialen men den hjälpte inte.
Fick upp ett fel som jag googlade och kom därefter in på att köra "chkdsk /f D:"
Gjorde det då det andra ändå inte verkar funka, Windows hittar nu disken, men på varje mapp i "root" sitter det ett hänlågs, jag kommer dock fortfarande åt filerna. Går dessa hänglås att ta bort eller är det något jag inte bör oroa mig över?

Bäst kanske det är att nu kopiera det jag ska ha kvar, och sedan installera om Windows ?

EDIT: Fick bort det genom att lägga till Användar gruppen under säkerhet igen, tydligen var den borta.
Men jag har 2st nya filer där som jag inte sett förut...
vmlinuz.fil & 231bdf7e.tmp

Är det bara att ta bort dessa?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

kör komandotolken (cmd.exe) i administratörsläge och skriv in följande:
fsutil dirty set D:

skriv sedan exit

Starta sedan om datorn så tvingar du systemet att testa disken före Windows startas vid nästa uppstart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

kör komandotolken (cmd.exe) i administratörsläge och skriv in följande:
fsutil dirty set D:

skriv sedan exit

Starta sedan om datorn så tvingar du systemet att testa disken före Windows startas vid nästa uppstart.

Finns det någon anledning till att göra detta nu då jag kommer åt disken och programmen som ligger på den startar?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

vmlinuz.fil & 231bdf7e.tmp är en Linux-partition skapad på en NTFS-partiton.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kommandot kan göra en djupare sökning än vad chkdsk kan göra från systemet då sökningen görs före systemstart.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

vmlinuz.fil & 231bdf7e.tmp är en Linux-partition skapad på en NTFS-partiton.

Skrivet av OldComputer:

Kommandot kan göra en djupare sökning än vad chkdsk kan göra från systemet då sökningen görs före systemstart.

Där deletade jag dem, allt verkar funka som det ska nu, om något kraschar igen så gör jag en formatering på allt istället

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem

Om kloning är ett alternativ skulle jag köra på det, utifall du har en till 1tb disk såklart.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Om kloning är ett alternativ skulle jag köra på det, utifall du har en till 1tb disk såklart.

Har tyvärr endast denna 1TB.
Det finns inget direkt viktigt på disken, bara massa spel och program som jag kan ladda hem igen, allt annat ser jag alltid till att säkerhetskopiera till andra diskar och USB minnen lite nu och då.

EDIT: Och nu vägrar Steam uppdatera CS:Go och skyller på: An error occurred while updating Counter-Strike: Global Offensive (not enough disk space)
Tydligen räcker inte över 500GB av ledigt utrymme... lutar åt en ominstallation ändå.

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

Där deletade jag dem, allt verkar funka som det ska nu, om något kraschar igen så gör jag en formatering på allt istället

Vanligen räcker det INTE att bara formatera och chkdsk är bruka bara en tillfällig fix.

Ta bort partitionen också (utrymmet blir svart i diskhanteraren). Tar bar några sekunder. Det var lösningen till olika liknande fel där det inte räckte att bara formaterade (och installerade om de gånger det gällde Windows disken).

Kommer du åt filerna och kan kopiera normalt så kan du skipa kloning. Finns en risk att du väljer eller att det bara finns alternativ i kloning programmet där felet klonas till andra disken.

Med ominstallation så antar jag att du bara menar programmen och spelen som låg på 1 TB disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Räcker ofta INTE att formatera och chkdsk är ofta bara en tillfällig fix.

Många var tvungna att också ta bort partitionen (utrymmet blir svart i diskhanteraren). Det var lösningen till olika fel där det inte räckte att bara formaterade (och installerade om Windows de gånger de gällde Windows disken). Tar det bara några sekunder extra så det finns ingen anledning att skipa det.

Kommer du åt filerna och kan kopiera normalt så kan du skipa kloning. Finns en risk att du väljer eller att det bara finns alternativ i kloning programmet där felet klonas till andra disken.

Med ominstallation så antar jag att du bara menar programmen och spelen som låg på 1 TB disken.

Med ominstallation så menar jag att tömma både min fungerande disk och denna disk som inte funkar.
Jag formaterar båda och tömmer alla partitioner där man installerar Windows på nytt.
Asså då jag kommer till denna ruta:

Då jag kommer hit under en installation så klickar jag Delete på alla små partioner och sedan Format på de två stora som representerar diskarna. Det är väl "rätt" sätt ?

Visa signatur

| 3700X | B450 Mortar Max | 2070 Super | AX860 | GL850 & UL650 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molo:

Med ominstallation så menar jag att tömma både min fungerande disk och denna disk som inte funkar.
Jag formaterar båda och tömmer alla partitioner där man installerar Windows på nytt.
Asså då jag kommer till denna ruta: http://b2b.cbsimg.net/gallery/6392865-620-465.jpg

Då jag kommer hit under en installation så klickar jag Delete på alla små partioner och sedan Format på de två stora som representerar diskarna. Det är väl "rätt" sätt ?

Det funkar men det händer att Win DVD lägger lägger/använder något på andra disken/partitionen som Windows behöver för att starta. Minns inte om det är nån skillnad på om disken är formaterad eller inte.

Du kan börja som du skrev och sen avbryta för att koppla ur 1TB disken. Eller kopplar du ur den innan du börjar och tömmer den efteråt via diskhanteraren i Windows.

128GB disken räcker det egentligen med att tömma och ha den vald när du trycker nästa så görs formateringen och partitioner automatiskt.