Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Angående bandingproblemet med denna panel, ta upp denna bild i helskärm:

http://i4.minus.com/ibl4z9IxuKKBb0.png

Den visar obönhörligt banding på de två S32D850 samt denna BL3200PT.

Som jag sagt tidigare, inte den minsta tillstymmelse av banding på min skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mmm, tror det var några till i hardforum tråden som nämnde att bandingen minskade med tiden. (jag tror till och med någon pillade med plastramen och minskade problemet)

Roligt att höra att även andra rapporterat om att eventuell banding kan försvinna efter ett tag.

Skrivet av Roger W:

... men att säga att skärmen inte alls lider av banding låter som att leva i förnekelse, med tanke på hur många som nämnt det i olika trådar. (inklusive här!)

Vad jag vände nig mot var att du sa att "skärmen" lider av detta, dvs. ALLA skärmar av detta märke har detta. Om någon/något dessutom LIDER av någonting så betyder det att problemet är allvarligt och snudd på outhärdligt. Det var detta uttalande jag inte höll med om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Vad jag vände nig mot var att du sa att "skärmen" lider av detta, dvs. ALLA skärmar av detta märke har detta. Om någon/något dessutom LIDER av någonting så betyder det att problemet är allvarligt och snudd på outhärdligt. Det var detta uttalande jag inte höll med om.

Jag kunde kanske formulerat mig annorlunda. Min andemening är att skärmen verkar ha en påtagligt förhöjd risk att ha en specifik sorts banding.
Vartenda ex har det inte och för de som har det så är det inte outhärdligt för alla, men tillräckligt många har det för att det ska vara något att ha i åtanke innan man köper skärmen, och något man bör kolla upp om man köper skärmen.

Men jepp, det är en annan sak om verkligen alla skärmar lider av problemet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wickman:

Nja, vet inte om jag håller med riktigt.
En smutsfläck bakom glaset är ju naturligtvis jäkligt irriterande, men att skärmen skulle lida av banding håller jag inte med om.
När min skärm var ny tyckte jag mig kunna skönja en svag banding till vänster på skärmen mot grå bakgrund när jag gjorde lite tester.
Jag var då tvungen att titta i vinkel mot skärmen för att upptäcka den.

Men nu vet jag inte riktigt vad som har hänt. När jag gör samma tester idag går det inte att upptäcka någon banding alls över huvud taget, hur jag än försöker provocera fram den. Det enda som jag vet jag gjort är att jag i början laborerade friskt med olika OSD-inställningar för att se vad jag trivdes bäst med, samt att jag uppdaterat grafikkortsdrivrutinen.
Jag använder DP också ska kanske tilläggas, men det har jag gjort hela tiden.

Jag och min polare har varsin skärm bägge lider av banding problemet och min har snarare blivit värre med tiden. Du har haft tur

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Mmm, tror det var några till i hardforum tråden som nämnde att bandingen minskade med tiden. (jag tror till och med någon pillade med plastramen och minskade problemet)
... men att säga att skärmen inte alls lider av banding låter som att leva i förnekelse, med tanke på hur många som nämnt det i olika trådar. (inklusive här!)

Jag får nog också hålla med om att det verkar försvinna lite med tiden.
Jag kan inte längre se det rakt framifrån. Tittar jag på skärmen från typ 40 grader åt höger syns det.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Känner mig inte alls nöjd med denna skärmen, svart ser ut att vara grått.

Även kraftig backlight bleeding?

Banding likaså?

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gusse:

Känner mig inte alls nöjd med denna skärmen, svart ser ut att vara grått.

Så den är sådär gråaktig, och är ljusare i hörnen (speciellt i botten) och typ en mörkare fläck i mitten, plus bandingen?

Ouch
Är den nyköpt? Känns som det är värt att prova åtminstone en retur.
(åtminstone om du trivs med resten, typ storleken, pixel pitchen, responstiden osv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Så den är sådär gråaktig, och är ljusare i hörnen (speciellt i botten) och typ en mörkare fläck i mitten, plus bandingen?

Ouch
Är den nyköpt? Känns som det är värt att prova åtminstone en retur.
(åtminstone om du trivs med resten, typ storleken, pixel pitchen, responstiden osv)

Ja, den är nyköpt, får nog bli en retur ialf. Är väl inga problem med byte hos Komplett? 45 dagars öppet köp?

Har väldigt låg brightness, men svart ser väldigt grått ut.

Gillar skärmen i övrigt.

Visa signatur

Pommes

Permalänk
Medlem

Kan tipsa att netonnet säljer skärmen för 4790!

Jag slog till, hoppas jag blir nöjd. Har haft ett HELVETE med skärmar de senaste dagarna,

Beställde en HP27I från dustinhome, Den hade sådant sjukt inputlag i mitt tycke så jag returnerade den.
Beställde en AOC 4k från dustinhome, Mina ögon började blöda pga scalingproblem med programmen jag använder så jag returnerade den.

Får se om denna gör mig nöjd..

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag,

Blev en beställning från dustin home med studentrabbat ( hamnade på 4,9 men eftersom att jag strulat med returer hos dem kändes det schysst att köpa den därifrån).

Jag är nöjd hittills, håller på att vänja mig med storleken.

Måste säga att jag ändå är mycket nöjd med prestandan i spel, märker inte av något speciellt inputlag. Dock blinkar skärmen i Arma 3, vet inte varför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Måste säga att jag ändå är mycket nöjd med prestandan i spel, märker inte av något speciellt inputlag. Dock blinkar skärmen i Arma 3, vet inte varför..

Blinkar/flimrar den i vissa lägen eller vad man ska säga?
Samma som i inlägget jag skrev här?
#14988152

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Blinkar/flimrar den i vissa lägen eller vad man ska säga?
Samma som i inlägget jag skrev här?
#14988152

Japp precis så men mycket värre, helt obrukbart.
Jag testade att ändra i grafikinställningarna, tog bort kantutjämning och lite lull-lulleffekter så blev det mycket mindre. Men jag har ett gtx970 med en ny i7 så det känns synd att behöva sänka grafiken pga skärmen

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Japp precis så men mycket värre, helt obrukbart.
Jag testade att ändra i grafikinställningarna, tog bort kantutjämning och lite lull-lulleffekter så blev det mycket mindre. Men jag har ett gtx970 med en ny i7 så det känns synd att behöva sänka grafiken pga skärmen

Har du testat göra samma test som i filmen?
Frågan är om problemet ligger i skärmen, spelet eller grafikkortet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Har du testat göra samma test som i filmen?
Frågan är om problemet ligger i skärmen, spelet eller grafikkortet.

Japp inget problem med Google earth.

Det måste vara skärmen då jag har andra skärmar som fungerar utmärkt, aldrig haft liknande problem tidigare innan jag fick denna skärm. Frågan är bara om jag orkar göra något åt saken, risken finns dock att det kommer ett spel där jag inte kan ändra inställningar för att lösa problemet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Det måste vara skärmen då jag har andra skärmar som fungerar utmärkt, aldrig haft liknande problem tidigare innan jag fick denna skärm. Frågan är bara om jag orkar göra något åt saken, risken finns dock att det kommer ett spel där jag inte kan ändra inställningar för att lösa problemet

Vad hade du för upplösning på tidigare skärmar? Långsökt, men kan det vara något problem med 1440p i ARMA?
Du kan ju på skoj alltid bara testa och se om problemet kvarstår om du drar ner till 1080p... Vore bra att kunna säkra att skärmen är problemet..
(Så länge det går att bekräfta att det är skärmen, så är det nog lika bra att ta hand om det här nu kan jag tycka)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av visa:

Fick hem min idag,

Blev en beställning från dustin home med studentrabbat ( hamnade på 4,9 men eftersom att jag strulat med returer hos dem kändes det schysst att köpa den därifrån).

Jag är nöjd hittills, håller på att vänja mig med storleken.

Måste säga att jag ändå är mycket nöjd med prestandan i spel, märker inte av något speciellt inputlag. Dock blinkar skärmen i Arma 3, vet inte varför..

Du verkar inte vara den enda med problemet: http://www.youtube.com/watch?v=zWePQOYIEHc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Vad hade du för upplösning på tidigare skärmar? Långsökt, men kan det vara något problem med 1440p i ARMA?
Du kan ju på skoj alltid bara testa och se om problemet kvarstår om du drar ner till 1080p... Vore bra att kunna säkra att skärmen är problemet..
(Så länge det går att bekräfta att det är skärmen, så är det nog lika bra att ta hand om det här nu kan jag tycka)

Jag testade ju en 4k skärm, inga problem alls att lira arma med den.
Testade även en HP 1400p skärm, inga problem att lira arma med den.
Jag testade att byta upplösning och det hjälpte inte. Testat med dvi kabeln och det blev typ värre med den.

ska fråga dustin vad de kan göra för att hjälpa mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Jag testade ju en 4k skärm, inga problem alls att lira arma med den.
Testade även en HP 1400p skärm, inga problem att lira arma med den.
Jag testade att byta upplösning och det hjälpte inte. Testat med dvi kabeln och det blev typ värre med den.

Ok, detta verkar helt klart som en variant av samma problem som det där andra flimret.
Vet du vad det är för tillverkningsdatum på din skärm? (tror det står på etiketten på baksidan)

Trist, ännu ett vanligt problem med skärmen
Antar att du får prova RMA och se om du får samma problem på nästa..

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv

Fick min andra BL3200PT idag, 2 döda pixlar intill varandra, kraftigare banding samt problemet med blinkande skärm på t.ex. google earth. Reklamerar denna. Tvivlar nästan på att det existerar felfria skärmar idag i de högre prisklasserna. Detta är 9:e skärmen med defekter totalt på kort tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fick min andra BL3200PT idag, 2 döda pixlar intill varandra, kraftigare banding samt problemet med blinkande skärm på t.ex. google earth. Reklamerar denna. Tvivlar nästan på att det existerar felfria skärmar idag i de högre prisklasserna. Detta är 9:e skärmen med defekter totalt på kort tid.

Fyfan, o så sitter ja här o drömmer om en ny skärm men det ser ut som att det bara är problem med de nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kunzite:

Fick min andra BL3200PT idag, 2 döda pixlar intill varandra, kraftigare banding samt problemet med blinkande skärm på t.ex. google earth. Reklamerar denna. Tvivlar nästan på att det existerar felfria skärmar idag i de högre prisklasserna. Detta är 9:e skärmen med defekter totalt på kort tid.

Vart beställer du från?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av visa:

Vart beställer du från?

Alla möjliga olika seriösa elektronikbutiker.

Permalänk
Medlem

Vafan, jag som precis tänkte klicka hem denna skärmen med ett tillhörande GTX970 och en SSD.
Är det såpass dålig kvalitet på skärmarna idag? Helt sjukt. Vissa verkar ju haft tur dock, kanske värt att chansa då man kan utnyttja 30dagars öppet köp.

Sitter med en BenQ G2400W just nu och känner att det är dags för en uppgradering, har ju vart nöjd med denna så därför vore ju en klart dyrare modell i deras katalog ett bra köp, tänkte jag.

nuvarande skärmen, jämför man med bilderna ovan är den ju för fan hästlängder bättre i svärta (dom måste vara förstärkta med ljus i photoshop eller)...

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vafan, jag som precis tänkte klicka hem denna skärmen med ett tillhörande GTX970 och en SSD.
Är det såpass dålig kvalitet på skärmarna idag? Helt sjukt. Vissa verkar ju haft tur dock, kanske värt att chansa då man kan utnyttja 30dagars öppet köp.

Sitter med en BenQ G2400W just nu och känner att det är dags för en uppgradering, har ju vart nöjd med denna så därför vore ju en klart dyrare modell i deras katalog ett bra köp, tänkte jag.

nuvarande skärmen, jämför man med bilderna ovan är den ju för fan hästlängder bättre i svärta (dom måste vara förstärkta med ljus i photoshop eller)...
https://i.imgur.com/GfZCfSK.jpg

Jag kan testa ta en bild på min skärm imorgon vid totalt mörker om du vill.

Jag upplever den som underbar förutom blinkproblemet jag har.

Kan lira cs go på den utan att jag känner något inputlag och då har jag spelat cs i en herrans många år!

Permalänk
Inaktiv

Hade inte några problem men min, men så kollase jag på ett walking dead avsnitt med mycket buskage och gräs och då flimrade det till... Så nu är jag orolig. Måste testa den i Arma 3 och google earth nu i helgen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick en ny nu.

Hur testar jag banding-problemet? Rent spontant känns det som att den har s.k. "banding".

Annars ser jag inte döda pixlar eller damm på panelen än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av visa:

Jag kan testa ta en bild på min skärm imorgon vid totalt mörker om du vill.

Jag upplever den som underbar förutom blinkproblemet jag har.

Kan lira cs go på den utan att jag känner något inputlag och då har jag spelat cs i en herrans många år!

Ja tack det vore trevligt.
Jäkla tråkigt med blinkproblemet. Läste på ett amerikanskt forum att det var någon som pratat med BenQ i support och att dom är medvetna om problemet och kan lösa det med en RMA. Så de senare batcharna på panelerna blir väl förhoppningsvis bättre.

BL3200PT verkar ha liknande inputlag som min nuvarande BenQ om man jämför testbilder osv, så jag kommer förmodligen bli nöjd med den i spel också. Spelar ju trots allt inte så mycket längre. Blir mest redigering av bilder, musik osv, men ibland blir man ju sugen på ett lir och då vill man ju inte att det ska lagga och blinka som ett diskotek!

Skrivet av CROE:

Fick en ny nu.

Hur testar jag banding-problemet? Rent spontant känns det som att den har s.k. "banding".

Annars ser jag inte döda pixlar eller damm på panelen än.

Smäll upp en enfärgad (testa olika färger) bild över hela skärmen och titta om färgen har samma ton över hela skärmen eller om det är ljusare/mörkare på vissa ställen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Jag kan inte använda "knapparna" på skärmen, för att byta ljusstyrka etc. Kan jag ha råkat stänga av dem eller liknande via någon funktion?

Värt att tillägga är att jag inte har lyckats använda dem sedan jag fick skärmen tidigare i dag.

Permalänk
Medlem

Jag har hittat ett enkelt sätt att kontrollera om skärmen har "flickern" som min lider av.

Sätt webbläsaren i mitten på skärmen men i windowed-mode så att den typ täcker 70% av skärmens yta
Scrolla ned till Clock/phase calibration (Det är massa grå-vita rutor) scrolla sedan ned och upp och kolla om hela skärmjäveln(förlåt blir så irriterad när jag testar) blinkar när ni gör detta.

Jag gissar på att detta flicket hänger ihop med banding eller vad ni kallar det för jag ser TYDLIGA grå-vita linjer över skärmen om jag kollar noga när det "flickar"

Dustin har ännu inte svarat på mitt returärande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Ok, detta verkar helt klart som en variant av samma problem som det där andra flimret.
Vet du vad det är för tillverkningsdatum på din skärm? (tror det står på etiketten på baksidan)

Trist, ännu ett vanligt problem med skärmen
Antar att du får prova RMA och se om du får samma problem på nästa..

Jag la upp en video på youtube jag tänkte stärka min rma med om det skulle behövas,

Så här ser det ut när jag leker med en webbläsare som gav mig problemet

EDIT:

Tycker man ser jävligt tydligt i mitt klipp att det är skärmen som det är fel på när man ser de tydliga linjerna