Permalänk
Medlem

Ingen som läser pressmeddelandet ?

"Du kan fortsätta använda epostadressen om du har bredband hos Telia. Då behöver du flytta över mailadressen till ditt bredbandsabonnemang via Mina Sidor innan tjänsten upphör."

Har ni inte deras bredbandstjänst så kan man tydligen behålla det genom att skaffa mobil abb också.

Det finns inga tekniska svårigheter här, det handlar väl om att telia har sina saker bundna till abb (som de flesta leverantörer) men idag förväntar sig folk att e-posten ska fungera "oberoende" (gmail, outlook..etc).

Mao, vill ni behålla så sitter ni där med telia abb, annars skippa det. Alternativt motionera riksdagen att epost ska kunna flyttas precis som telenummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rellim:

Ingen som läser pressmeddelandet ?

"Du kan fortsätta använda epostadressen om du har bredband hos Telia. Då behöver du flytta över mailadressen till ditt bredbandsabonnemang via Mina Sidor innan tjänsten upphör."

Har ni inte deras bredbandstjänst så kan man tydligen behålla det genom att skaffa mobil abb också.

Det finns inga tekniska svårigheter här, det handlar väl om att telia har sina saker bundna till abb (som de flesta leverantörer) men idag förväntar sig folk att e-posten ska fungera "oberoende" (gmail, outlook..etc).

Mao, vill ni behålla så sitter ni där med telia abb, annars skippa det. Alternativt motionera riksdagen att epost ska kunna flyttas precis som telenummer.

Fast det var ju det vi kritisera om du läser diskussionen. Det är orimligt att betala abonnemang på 99kr/mån plus (det gäller inte för det abonnemanget som saknar månadsavgift) för att behålla eposten, när andra fixat det gratis och vi har betalat för att behålla den under flera års tid. Betalar man för en service förväntar man sig en. Fungerar det för kontantkortserbjudande så bra, men det har inte gällt för alla former av mobilt bredband förr, och gör det inte nu heller.

Citat:

Detta fungerar för mobila bredband som säljs idag. Med undantag för Mobilt bredband Start, Bas och Plus eftersom e-post inte ingår i dessa tjänster.

Så du kan alltså ha mobilt bredband från dem som det inte går att föra över eposten till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så du kan alltså ha mobilt bredband från dem som det inte går att föra över eposten till.

Valfri IMAP-klient borde kunna suga ut all gammal skåpmat som ligger och samlar damm på Telias mejlsservrar

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Valfri IMAP-klient borde kunna suga ut all gammal skåpmat som ligger och samlar damm på Telias mejlsservrar

Vilket inte har med saken att göra, 200MB-lådor sparar man inte massor epost på. Adressen går inte att föra över till sagda abonnemang däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vilket inte har med saken att göra, 200MB-lådor sparar man inte massor epost på. Adressen går inte att föra över till sagda abonnemang däremot.

Ah, Läste fel, sorry.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Varför är e-posttjänsten så tätt knuten med uppringt internet? Någon som vet varför det tydligen ligger tekniska svårigheter i att rakt upp och ner behålla mailkontona?

Finns säkert inga större tekniska svårigheter utan det är ett administrativt beslut då telia inte vill leverera e-post som separat tjänst utan enbart som del av annan tjänst.

Permalänk
Medlem

Första filmen jag tankade var på ett 28.8 kbit/s modem. Tog drygt en vecka tror jag. Farsan blev glad sen när räkningen kom...

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Inaktiv

Nu kan jag inte längre accessa mina mailkonton hos telia. detta trots att jag inte har fått något uppsägningsmail eller brev med uppsägning. Senaste räkningen var tom september om jag minns rätt. Detta är inte bra Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Nu kan jag inte längre accessa mina mailkonton hos telia. detta trots att jag inte har fått något uppsägningsmail eller brev med uppsägning. Senaste räkningen var tom september om jag minns rätt. Detta är inte bra Telia.

Det är underhåll, http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/Maj/Underh-l...

Så det drabbar alla.

Har inte orkat kolla (ringa/kontakta) om eventuell lösning på mailfrågan själv. Har dock inte fått någon information, även fast de skickat ut räkning för dagar sedan. Till 31 Aug gällde den. Men vi har ju ingen aning om när de säger upp kunder, och jag vet ännu inte vilka "mobilt bredband" abonnemang som gäller förutom att start, bas och plus inte gäller. Här har vi som betalat dyra pengar genom åren inte fått någon lösning eller någon information att tala om. 99kr/mån är ju uteslutet.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är underhåll, http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/Maj/Underh-l...

Så det drabbar alla.

Har inte orkat kolla (ringa/kontakta) om eventuell lösning på mailfrågan själv. Har dock inte fått någon information, även fast de skickat ut räkning för dagar sedan. Till 31 Aug gällde den. Men vi har ju ingen aning om när de säger upp kunder, och jag vet ännu inte vilka "mobilt bredband" abonnemang som gäller förutom att start, bas och plus inte gäller. Här har vi som betalat dyra pengar genom åren inte fått någon lösning eller någon information att tala om. 99kr/mån är ju uteslutet.

Hej Petterk!

Ett fåtal av våra kunder upplever just nu störningar i E-post tjänsten efter det underhållsarbete som genomfördes i helgen. Du kan läsa mer om detta och lösningar via http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/Maj/Problem-....

Måndag 12/5 började det gå ut brev till de kunder som har uppringt internet där vi talar om att vi avvecklar Uppringt Internet den 30/9. Kunderna har även e-post kopplat till sitt uppringda abonnemang och vi talar i brevet om hur de kan flytta över det till ett Bredbandsabonnemang från Telia, antingen fast eller mobilt. Flytten bör genomföras före 30/9 för att bevara e-post adressen. Det är den lösning som vi har att erbjuda då e-post hos oss ligger som tjänster kopplat mot ett abonnemang och därmed inte kan ligga fristående.

De mobila bredband som inte kan bära ett e-postkonto är Mobilt bredband kontant, mobilt bredband bas, mobilt bredband start samt mobilt bredband plus. Resten fungerar alldeles utmärkt.

Du hittar de mobila bredbanden via http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr....

//Andreas
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej Petterk!

Ett fåtal av våra kunder upplever just nu störningar i E-post tjänsten efter det underhållsarbete som genomfördes i helgen. Du kan läsa mer om detta och lösningar via http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/Maj/Problem-....

Måndag 12/5 började det gå ut brev till de kunder som har uppringt internet där vi talar om att vi avvecklar Uppringt Internet den 30/9. Kunderna har även e-post kopplat till sitt uppringda abonnemang och vi talar i brevet om hur de kan flytta över det till ett Bredbandsabonnemang från Telia, antingen fast eller mobilt. Flytten bör genomföras före 30/9 för att bevara e-post adressen. Det är den lösning som vi har att erbjuda då e-post hos oss ligger som tjänster kopplat mot ett abonnemang och därmed inte kan ligga fristående.

De mobila bredband som inte kan bära ett e-postkonto är Mobilt bredband kontant, mobilt bredband bas, mobilt bredband start samt mobilt bredband plus. Resten fungerar alldeles utmärkt.

Du hittar de mobila bredbanden via http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr....

//Andreas
Telia Kundservice

Det där var riktigt, riktigt svagt!

Tele2 och säkert fler av era stora konkurrenter har denna tjänst helt kostnadsfritt. De första åren kostade den dock runt 150 kr/år.
Jag har min swipnet.se-adress kvar då den snart är 20 år gammal, men jag har inte haft Tele2 som ISP sedan 2001!

Hur kan en POP- eller IMAP-tjänst vara knuten till ett abonnemang i era modeller? Lägg av!
Snacka om maktmissbruk, Telia!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeliaKundservice:

Hej Petterk!

Ett fåtal av våra kunder upplever just nu störningar i E-post tjänsten efter det underhållsarbete som genomfördes i helgen. Du kan läsa mer om detta och lösningar via http://www.telia.se/privat/driftinformation/2014/Maj/Problem-....

Måndag 12/5 började det gå ut brev till de kunder som har uppringt internet där vi talar om att vi avvecklar Uppringt Internet den 30/9. Kunderna har även e-post kopplat till sitt uppringda abonnemang och vi talar i brevet om hur de kan flytta över det till ett Bredbandsabonnemang från Telia, antingen fast eller mobilt. Flytten bör genomföras före 30/9 för att bevara e-post adressen. Det är den lösning som vi har att erbjuda då e-post hos oss ligger som tjänster kopplat mot ett abonnemang och därmed inte kan ligga fristående.

De mobila bredband som inte kan bära ett e-postkonto är Mobilt bredband kontant, mobilt bredband bas, mobilt bredband start samt mobilt bredband plus. Resten fungerar alldeles utmärkt.

Du hittar de mobila bredbanden via http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr....

//Andreas
Telia Kundservice

Dold text

Tack var beskedet att ni vill ha 99kr/mån från oss som vill behålla e-postadressen och redan betalat tusenlappar för detta genom åren. Att ni inte erbjuder någon lösning precis som vi misstänkte.

Permalänk
Medlem

Ni län ju ranta hur mycket ni vill men har ni någon bra anledning till varför telia skulle vilja erbjuda gratis mailkonton åt alla som någon gång i tiden har använt uppringt internet.?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Ni län ju ranta hur mycket ni vill men har ni någon bra anledning till varför telia skulle vilja erbjuda gratis mailkonton åt alla som någon gång i tiden har använt uppringt internet.?

Nu är det ju så att många av oss parkerat kontona på uppringt och betalat för att behålla adresserna, inte bett om något gratis. Det var lösningen Telia kunde göra förr. Mig personligen är adressen från när ADSL kom till orten. Andra har säkerligen parkerat adresser från fiber osv. Folk flyttar, men det finns ingen eftersändning som kan fås som när man ändrar fysisk postadress. Då är det ofta inte möjligt att köra vidare på Telia. Även om jag har kvar adressen från första uppringda hos annan ISP också så var det inte riktigt vad det handla om här. Fast det var bara en lösning som önskades, om andra gör det gratis eller inte hör inte hit utan att det inte är någon bra lösning att kräva mobilt bredbandsabonnemang på minst 99kr/mån när det enbart är e-posttjänsten som efterfrågas. Det är t.ex. mer än vad Exchange Online från Microsoft kostar med full funktionalitet. Med Exchange Active Sync och köret.

Permalänk
Medlem

Alla är så bortskämda med fast bredband idag.. När jag fortfarande bodde hemma för 10 år sedan så hade vi uppringt för det GICK inte att få något annat, det försvann dock runt 2006-2007 då det i alla fall kom ett alternativ. Nu sitter de på en smula bättre uppkoppling via Net1 men det är verkligen inte många steg framåt.