Permalänk
Medlem

Skärmstrul på HP NC6400 laptop

Hej,
Har en HP Compaq NC6400 laptop I garaget vilken aldrig brukar krångla.

I går kväll efter en lyckad helg med massor av saker fixade på räserbilen så infan sig lite städiver.
Jag blåste rent arbetsbänken mm med tryckluft och på väg tillbaks med slangen passerade jag datorn som också såg lite dammig ut.
Jag blåste försiktigt rent tangentbordet och avslutade med att blåsa bort damm från skärmen.
När jag blåste på skärmen (inte speciellt högt tryck) få försvann bilden och det blev i stället en suddig randig bild som är delad på 3 i höjd och man kan svagt ana att man rör markören vilken syns som en rand. Ingen skillnad om man startar om.

Vad hände?
Jag skruvade bort sargen runt skärmen och hade skälva skärmen ute men inget konstigt syns.
Kan skärmen ha havererat för att jag blåste med tryckluft på den?

Jag har foto på skärmen men vet inte hur man postar det.

Med vänlig hälsning
Fredrik Olsson

Permalänk
Medlem

Kan detta bli en bild månne?

Permalänk
Medlem

Nähää.
Gick inte.

Permalänk
Medlem

Du måste länka till bilden, inte en sida som bilden finns på.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Att döma av bilden så skulle det kunna vara något glapp i kontakten för bildskärmskabeln. Prova att koppla ur och sen i den igen.

Osäker om jag själv skruvat på exakt denna modell, men på andra HP laptops så brukar denna kabel vara rätt lättillgänglig under tangentbordet.

Visa signatur

CPU: i5 9600K GPU: Asus GTX 1080 Ti MB: Asus Prime Z390-A RAM: Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB Chassi: Fractal Design Define 7 Compact PSU: Seasonic Focus GX 750 CPU kylare: Noctua NH-D15 Ljudkort: Sound Blaster Z Skärm: LG 27GL83A
Laptop: Lenovo Thinkpad L380 CPU: i5 8250U RAM: 16GB SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB

Permalänk
Medlem

Är det separat grafik i lappisen är det nog dags å försöka sig på en bakning.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Du måste länka till bilden, inte en sida som bilden finns på.
https://public.bn1303.livefilestore.com/y2prCQgBXmUxzHQ-BejIj...

TACK!!!!!!!!!!!!!!!
Det borde mekanikern förstått..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slysor:

Att döma av bilden så skulle det kunna vara något glapp i kontakten för bildskärmskabeln. Prova att koppla ur och sen i den igen.

Osäker om jag själv skruvat på exakt denna modell, men på andra HP laptops så brukar denna kabel vara rätt lättillgänglig under tangentbordet.

Tangentbordet går någorlunda lätt att lyfta upp. Hade det uppe som första åtgärd igår men vågade inte mecka med nått. Ska kolla vad som kan vara bildskärmskabelns kontakt.
Hade även av själva LCD(heter det så) skärmen från sitt hölje igår men här sitter knotakten på baksidan under någon slags skärmande aluminiumfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOiDVOiD:

Är det separat grafik i lappisen är det nog dags å försöka sig på en bakning.

Där är uttag för extern skärm... eller vad menade du?? Bakning ööh luktar gott.