Permalänk
Medlem

Rengöra nya vattenkylnings delar?

Hejsan
Har beställt min första custom vattenkylning och är därför lite nybörjare på ämnet.
Har hört att man ska rengöra delarna innan man monterar det, stämmer det?
vissa verkar inte bry sig om det och andra tar stenhårt på det.
Ska man rengöra och hur?

MVH
ScrAAp

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem

Det är bra att spola med kranvatten och sen med batterivatten så man blir av med eventuellt smuts som fastnar i loopen annars och kan täppa till. Batterivatten köps på biltema billigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är väl framför allt radiatorer som bör göras rent innan man använder dem. Det kan va en hel del smuts i dem efter tillverkningen.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Arazand;14612010"]Det är bra att spola med kranvatten och sen med batterivatten så man blir av med eventuellt smuts som fastnar i loopen annars och kan täppa till. Batterivatten köps på biltema billigt.[/QUOTE

Skrivet av ringu:

Det är väl framför allt radiatorer som bör göras rent innan man använder dem. Det kan va en hel del smuts i dem efter tillverkningen.

okiidooki! tackar
Behöver man göra rent resten också eller är det bara radiatorn? eller ska man ta blocket som också är i metall? eller alla delar i både plast och metal?

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk

Fliker in här lite snabbt med en följdfråga. Är det väldigt nödvändigt att koka upp vattnet först? Jag förstår varför man gör det men frågan är hur stor skillnad det gör. Om man nu kan köra på vatten direkt från kranen, går det då bra att lägga radiatorn i vasken och sen låta kranen stå på på normalt tryck så att radiatorn sköljer ur sig själv?

Permalänk
Medlem

Varför skulle man koka vattnet menar du ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

har också hört om att koka vatten och skölja men tror inte det är nödvändigt.
fyll med vanligt vatten och skaka på radiatorn så ska du få ut den mesta av smutsen. tänk på att radiatorn är gjord för att leda ut värmen så att ha väldigt varmt vatten i är det inge skönt att hålla i radiatorn ett längre tag.
skölj sen ut ordentligt med batteri vatten så ska det inte vara några problem

Permalänk

Häll batterivatten i rad, plugga hålen. Skaka den ett tag, sen häller du ur vattnet bara. Bör räcka. Ingen dum ide att göra det samma med blocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av interouse:

har också hört om att koka vatten och skölja men tror inte det är nödvändigt.
fyll med vanligt vatten och skaka på radiatorn så ska du få ut den mesta av smutsen. tänk på att radiatorn är gjord för att leda ut värmen så att ha väldigt varmt vatten i är det inge skönt att hålla i radiatorn ett längre tag.
skölj sen ut ordentligt med batteri vatten så ska det inte vara några problem

va bra!
Tack alla för snabba svar!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo Evolv Glacier White | Intel Core i5 4690K | Corsair Hydro H60 | Geforce GTX 970 SLI | Asus Maximus vii Gene | EVGA Supernova G2 850W | Corsair Dominator Platinum 16GB (2x8) 1600mhz | Samsung 840 EVO SSD 250GB | WD Desktop Green 3TB | Benq XL2720T 120hz | Fujitsu P23T-6 Thor Edition | Qpad qh-90 | Logitech G710+ | Steelseries Rival Gaming Mouse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför skulle man koka vattnet menar du ?

Temperaturskillnader, vem vet kan hjälpa att smutsen går av lättare från väggarna.

Jag själv kokade batterivattnet och hällde in i radiatorn när jag rensade den. Gjorde kanske det i 5-7 omgångar tills jag tyckte vattnet som gick ut från radiatorn var rent nog.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ni överarbetar, man ska inte använda kylslingan i en bypass operation på någons hjärta.

Vattnet ska bara snurra runt lite och kyla av några futtiga hundra watt.

Helt säkert, man märker ingen skillnad med lite småskit i systemet heller, det samlar sig på botten, flödet är för lågt.

När man matar 6-12kW genom en 8mm slang däremot..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Ni överarbetar, man ska inte använda kylslingan i en bypass operation på någons hjärta.

Vattnet ska bara snurra runt lite och kyla av några futtiga hundra watt.

Helt säkert, man märker ingen skillnad med lite småskit i systemet heller, det samlar sig på botten, flödet är för lågt.

När man matar 6-12kW genom en 8mm slang däremot..

Nope, det fastnar i blocken och det behövs inte speciellt mycket för att påverka kylförmågan negativt.

Vattnet flödar ganska så ordentligt med en D5'a på fullt ös.

Permalänk
Medlem

Är det så stora spån i prylarna så räcker det gott att skölja ur med kranvatten !

Körde min loop i flera år utan problem med KRANVATTEN.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Visst går det, men du får aldrig bort kalk avlagringarna ut radsen och korrosion. Jag sköljer med kranvatten också.

Ett cpu block sattes igen totalt för mig och det var bara lite damm som satt i blocket när jag plockade isär det.

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Commander:

Temperaturskillnader, vem vet kan hjälpa att smutsen går av lättare från väggarna.

Jag själv kokade batterivattnet och hällde in i radiatorn när jag rensade den. Gjorde kanske det i 5-7 omgångar tills jag tyckte vattnet som gick ut från radiatorn var rent nog.

Precis så gör jag också. Man får ut mycket mer skit med kokhett vatten än med rumstempererat. Tror det stod att man skulle göra så i "bruksanvisningen" till dom första Thermochill raddarna jag köpte, har sedan fortsatt likadant, funkar bra. Kom ihåg ugnsvantarna bara:p

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Visst går det, men du får aldrig bort kalk avlagringarna ut radsen och korrosion. Jag sköljer med kranvatten också.

Ett cpu block sattes igen totalt för mig och det var bara lite damm som satt i blocket när jag plockade isär det.

Är rätt säker på att avjoniserat vatten inte trollar bort några kalkavlagringar heller.

Dessutom borde de inte finnas kalkavlagringar i nya prylar.

För att förhindra korrosion krävs något mer i kylvattnet, något som fungerar mycket bra är kylarglykol för bilar, denna är avsedd att förhindra korrosion mellan olika metaller. I värmesystem etc så gör den höga temperaturen att man kokar syret ur vattnet, då är korrosion ett mindre problem.
Avjoniserat eller inte, avjoniserat är inte så rent efter en stund i metallkontakt. Kanske kan vara en poäng om man har extremt aggresivt eller kalkhaltigt kranvatten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Är rätt säker på att avjoniserat vatten inte trollar bort några kalkavlagringar heller.

Dessutom borde de inte finnas kalkavlagringar i nya prylar.

För att förhindra korrosion krävs något mer i kylvattnet, något som fungerar mycket bra är kylarglykol för bilar, denna är avsedd att förhindra korrosion mellan olika metaller. I värmesystem etc så gör den höga temperaturen att man kokar syret ur vattnet, då är korrosion ett mindre problem.
Avjoniserat eller inte, avjoniserat är inte så rent efter en stund i metallkontakt. Kanske kan vara en poäng om man har extremt aggresivt eller kalkhaltigt kranvatten.

Nej men kranvattnet innehåller kalk, blir avlagringar i raden som är svåra att få bort. Kör du dest. vatten får du inga kalkavlagringar.

Jag kör rent destillerat vatten utan tillsatser, byter såpass ofta så det behövs inte. Kör jag nåt i så kör jag glykol.

Permalänk
Medlem

Du behöver bara rengöra radiatorerna. Köp en flaska batterivatten på närmaste mack och skölj ur dem noggrant. Häll i vatten, skaka och häll ut. Gör detta tills du inte har mer vatten. Finns ganska mycket små små flisor i de flesta radiatorer.

Visa signatur

Nikken: Dont waste ze brain cellzzzzz
Tigimon: But I need to lower myself to walkers level.

Permalänk
Avstängd

Jag kopplade ihop radden med duschslangen spolade och skakade tills det var rent. Därefter kopplade jag den till kompressorn och blåste tills den var torr, därefter sköljde jag två gånger med fesers vätska som jag använder. Funkade hur bra som helst.

Skickades från m.sweclockers.com