Permalänk
Medlem

Extremt låga hastigheter till NAS

Hejsan!

För något år sedan gjorde jag ett inlägg här om en NAS som jag hade svårt att ansluta till. Eller snarare, datorn tappade anslutningen regelbundet. För ett par månader sedan byttes modemet/routern som NASen är inkopplad till och plötsligt försvann anslutningsproblemet. MEN, nu har jag extremt låga hastigheter till NASen från min dator. Det rör sig om ca 2-3 MBps (Inte Mbps) ner max. Här är en bild på hur nätverket är uppbyggt:

NASen är av märket Synology, modell DS212+.

Jag är medveten om att det knappast är optimalt med trådlös anslutning, vare sig vad det gäller NASen och annan internetanvändning, men i huset jag bor har jag inget riktigt val. Modemet och NASen står på nedervåningen vid första telejacket, medan min dator står på ovanvåningen i andra änden. Jag anser dock ändå att jag bör få ut högre hastigheter.

Jag har även testat en trådlös Macbook ansluten till samma router (DIR-645), då får jag hastigheter upp till 10 MBps trådlöst, och ca 90 MBps trådat direkt in i Tele2 Modemet/routern. Jag har även testat en Homeplug (Nätverk via eluttaget) som ska klara gigabit hastigheter och datorn har ett Zabertooth z77 som även den ska klara gigabit. Även här får jag max ut 2-3 MBps. Har även prövat med en bärbar windows-laptop, samma sak där. Misstänker att det är något protokoll-fel någonstans men hittar inte var...
Kan någon lista ut var felet ligger, eller varför anslutningen flaskhalsas?

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 | Corsair XMS3 Vengeance 1600mhz 2x8GB | i7 3770K | Asus Geforce Gtx 680 DirectCU II | CM Hyper Evo 212 | Corsair Carbide 500r | Antec HCG 620W Modular | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexmundi:

MEN, nu har jag extremt låga hastigheter till NASen från min dator. Det rör sig om ca 2-3 MBps (Inte Mbps) ner max.

Modemet och NASen står på nedervåningen vid första telejacket, medan min dator står på ovanvåningen i andra änden. Jag anser dock ändå att jag bör få ut högre hastigheter.

20-25 Mbps alltså. Genom väggar o golv. Det är helt vad man kan förvänta sig. Om du med din laptop står i samma rum som routern får du avsevärt bättre antar jag?

Permalänk
Medlem

Fast routern jag är ansluten till är DIR-645 som står på ovanvåningen ett par meter från mig och som används som en accesspunkt till modemet på nedervåningen. Den är alltså trådbunden till ZTE-routern på nedervåningen. Så det bör inte göra någon skillnad.

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 | Corsair XMS3 Vengeance 1600mhz 2x8GB | i7 3770K | Asus Geforce Gtx 680 DirectCU II | CM Hyper Evo 212 | Corsair Carbide 500r | Antec HCG 620W Modular | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rexmundi:

Fast routern jag är ansluten till är DIR-645 som står på ovanvåningen ett par meter från mig och som används som en accesspunkt till modemet på nedervåningen. Den är alltså trådbunden till ZTE-routern på nedervåningen. Så det bör inte göra någon skillnad.

OK, det förändrade ju läget.

1) Om du kopplar in dig direkt med kabel i din D-Link, får du "full" fart då? Om nej, så är problemet inte relaterat till enbart trådlöst.
2) Säker på att den är konfad som AP o inte router? Vad har du för IP på din PC? Vad har du för IP på NASen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

OK, det förändrade ju läget.

1) Om du kopplar in dig direkt med kabel i din D-Link, får du "full" fart då? Om nej, så är problemet inte relaterat till enbart trådlöst.
2) Säker på att den är konfad som AP o inte router? Vad har du för IP på din PC? Vad har du för IP på NASen?

1. Med kabel mellan dator och D-link får jag ca 10 MBps, vilket självklart är tydligt bättre. Dessutom tvivlar jag på att laptopen som är gammal har stöd för gigabit så bättre kanske det inte blir. Men jag har ju använt mig av en s.k. Homeplug (eller Powerline) mellan den stationära datorn och modemet på nedervåningen, borde inte den åtminstone ge bättre prestanda än det trådlösa alternativet? Kan det vara datorn som på något sätt falskhalsar anslutningen?

2. Ja. DHCP är avstängt på D-linken och kabeln från nedervåningen sitter i en LAN-port.
IP Dator: 192.168.1.6
IP NAS: 192.168.1.120

Visa signatur

Asus Sabertooth Z77 | Corsair XMS3 Vengeance 1600mhz 2x8GB | i7 3770K | Asus Geforce Gtx 680 DirectCU II | CM Hyper Evo 212 | Corsair Carbide 500r | Antec HCG 620W Modular | Intel 330 120GB |