Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2013

Tangentbordet slår flera mellanslag.

Hej!

Som jag antyder i titeln och som Ni kommer se i texten så jobbar tydligen mitt tangentbord med multipla mellanslag. Tyvärr inte när jag vill ha dem dock utan det kör helt efter eget tycke och smak. Väldigt irriterande och det frammanar sidor hos mig som jag inte kände till.

Det är ett "nästan nytt", ca 6 mån, qPad MK50 bord.

Det spelar ingen roll om jag försöker vara snabb på tangenten, långsam (rimligt långsam) lös eller hård.

What to do what to do????

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2010

Det där är ett fel som jag tycker att du borde få åtgärdat på garantin, för det är troligtvis orsakat av en dålig lödning (ett "fabrikationsfel") så att kontakten mellan brytaren och kretskortet glappar. Det kan visst uppträda efter flera månader.
Det har hänt andra med olika Cherry MX-tangentbord. Googla efter "Cherry MX chattering" för att hitta andras historier.

En dålig lödning kan man annars fixa själv om man har en lödkolv och kan löda.

En brytare kan också tjattra efter att man har öppnat den och moddat den, och råkat böja en fjäder inuti lite för mycket, men då brukar också brytaren - om det är en taktil variant - också ha en svagare taktil feedback än andra brytare. Det enda sättet att fixa ett sånt fel vore att byta ut hela brytaren.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ta kontakt med återförsäljaren eller QPad direkt - har för mig att QPad vill sköta mycket av returerna själva. Dom har varit mycket schyssta i de fall jag har kontaktat dem och hjälpt mig att konstnadsfritt få ersättningsvara!

Edit: Kom på att nämna att i mina fall har jag först tagit kontakt med ÅF om problemet som i sin tur skickat ärendet vidare till QPad - är nog bästa sättet att gå till väga.