Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011

Asus med fläkt som får spel

Har en ASUS K53SV SX130V 2630QM - 15.6" med fläkt som kan börja låta som sjutton, och blir riktigt varm. Vad kan jag göra åt detta?

EDIT:
Drog ned Speed Fan och fick fram följande:
GPU 70C
HD0 37C
Temp1 79C
Core 0 77C
Core 1 79C
Core 2 80C
Core 3 79C

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013

Har du haft den länge? Isåfall så kan du skruva isär den och göra rent kylflänsarna med tryckluft, och om du känner dig kompetent så kan du byta kylpastan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2011
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Har du haft den länge? Isåfall så kan du skruva isär den och göra rent kylflänsarna med tryckluft, och om du känner dig kompetent så kan du byta kylpastan.

Tack för svar! Jag har haft den sedan slutet av 2011, har inte skruvat dator alls tidigare så känner mig lite nervös över detta moment.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2013
Skrivet av agave:

Tack för svar! Jag har haft den sedan slutet av 2011, har inte skruvat dator alls tidigare så känner mig lite nervös över detta moment.

Klart man vill hjälpa till, något ska man göra när man inte kan sova.

Om du har haft den så pass länge så är det säkert så att den behövs städas ur från damm. Jag tycker du ska gå till ett ställe eller en kompis som känner sig bekväm med att skruva isär grejer om du är osäker, googlade runt lite och det verkar som att det inte är helt enkelt att komma åt kylflänsarna på din dator. För en van person är det dock ingen fara, och borde göra underverk för både fläktljud och temperatur.