Cisco 2602 eller UBIQUITI UNIFI PRO till kontor och industrilokal

Permalänk
Medlem

Cisco 2602 eller UBIQUITI UNIFI PRO till kontor och industrilokal

Hej!

Vi behöver uppgradera vårt Wifi på företaget där jag jobbar. Vi har ett antal(ca. 7 st) accespunkter uppsatta men dessa är gamla och vissa fungerar riktigt dåligt.
Sex stycken accespunkter sitter i vår industri/verkstads-lokal och en i kontorsdelen. Det kan behöva utökas med fler accespunkter i industri/verkstads-lokalen för att täcka området bättre.
Det är inte optimala förutsättningar för trådlöst nätverk i industri/verkstads-lokalen då det är mycket metall, balkar, maskiner m.m. Några tips kring detta? Hur får man till et bra fungerade trådlöst nätverk när förutsättningarna runt i kring är dåliga?
Det är några några surfplattor och mobiltelefoner som ska använda det trådlösa nätverket. Totalt kanske det rör sig om 10-20 enheter utspritt i lokalen.

Vi har fått en offert med Cisco 2602 accespunkter inklusive support och övervakning.
Jag har dock kikat runt lite och fått uppfattningen av att Ubiquiti gör väldigt bra och prisvärda prylar. Modellen jag har kollat på är då Ubiquiti Unifi Pro. Hur står sig dessa mot tidigare nämnda Cisco?
Som jag förstått det har även Ubiquti en bra och enkel programvara som gör det lätt att administrera och övervaka alla Ubiquiti-prylar i nätverket.
Finns det andra accespunkter som kan vara värda att titta på?

Att införskaffa accespunkter som klarar ac-standarden ser jag nog inte behovet av i dagsläget men det kanske är värt om man ser på längre sikt även fast det kostar mer?

Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få svar på mina frågor och gärna lite allmäna tips så att jag för lite mera kött på benen.

Mvh
Blabbet

Permalänk
Medlem

Kan inte skillnaderna på just de modeller du angivit men Ubiquity är bra och billiga men brister när det gäller roaming.

Ladda ner inSSIDer ver 3 (som är den sista som är gratis) för att kunna utföra mätningar på de olika platserna i lokalen. Allt över -40dB borde räcka.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem

Generellt är det nog smart att stanna på 802.11n-standarden då ac-standarden generellt har lite sämre räckvidd. Det är ju ofta man behöver räckvidd snarare än bandbredd i företagsmiljö. Har själv en Unifi AP-hemma som jag är ruskigt nöjd med, Pro-varianten lär vara trevligare. Jag har tidigare kört Ciscos Aironet 1231G (gammal) hemma och den fungerade bra men konfigurationen var rätt krånglig även om inställningsmöjligheterna var mer eller mindre oändliga.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Helst vill du ju ha en WLC om du ska använda Cisco AP's samt LWAPP, men ni kanske tänkte köra dom standalone? I vilket fall som helst så kostar en WLC en del extra medans om du använder UniFi så behöver du bara installera deras management mjukvara på en dator och så är du good2go. Nu kör ju vi 100% Cisco på jobbet och jag vet hur kompetent deras hård och mjukvara är, men hemma har jag UniFi AP Pro själv och är mycket nöjd såklart. Jag tror att i det här fallet kan du nog ta det lite billigare alternativet och ändå få ut det du vill av UniFi grejjerna.

Lite beroende på vad du får för deal på Cisco prylarna dvs.

Visa signatur

Cisco - Linux - VMWare
-- Citera mig om ni vill få återkoppling --

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Kan inte skillnaderna på just de modeller du angivit men Ubiquity är bra och billiga men brister när det gäller roaming.

Ladda ner inSSIDer ver 3 (som är den sista som är gratis) för att kunna utföra mätningar på de olika platserna i lokalen. Allt över -40dB borde räcka.

Roaming är nog en ganska viktig aspekt att tänka på då några av surfplattorna används i truckar och tanken är då att de ska ha så bra och avbrottsfri uppkoppling som möjligt. Om det är så att Ubiquity har brister med roamingen så är det en klar nackdel..

Gick inte att få tag på inSSIDer ver 3 som app vad jag kunde hitta. Får väl leta reda på en laptop och köra det den vägen. Tack för tipset.

Skrivet av Kr^PacMan:

Generellt är det nog smart att stanna på 802.11n-standarden då ac-standarden generellt har lite sämre räckvidd. Det är ju ofta man behöver räckvidd snarare än bandbredd i företagsmiljö. Har själv en Unifi AP-hemma som jag är ruskigt nöjd med, Pro-varianten lär vara trevligare. Jag har tidigare kört Ciscos Aironet 1231G (gammal) hemma och den fungerade bra men konfigurationen var rätt krånglig även om inställningsmöjligheterna var mer eller mindre oändliga.

Precis som du säger så är det absolut viktigare med räckvidd än bandbredd. Att ac-standarden har sämre räckvidd har jag inte tänkt på.Tack!

Skrivet av deegan:

Helst vill du ju ha en WLC om du ska använda Cisco AP's samt LWAPP, men ni kanske tänkte köra dom standalone? I vilket fall som helst så kostar en WLC en del extra medans om du använder UniFi så behöver du bara installera deras management mjukvara på en dator och så är du good2go. Nu kör ju vi 100% Cisco på jobbet och jag vet hur kompetent deras hård och mjukvara är, men hemma har jag UniFi AP Pro själv och är mycket nöjd såklart. Jag tror att i det här fallet kan du nog ta det lite billigare alternativet och ändå få ut det du vill av UniFi grejjerna.

Lite beroende på vad du får för deal på Cisco prylarna dvs.

I offerten jag fått ingick AP's, installation, konfiguration, support, övervakning m.m. Så jag vet inte om de tänkt att använda WLC och LWAPP men det är väl troligt att det är något sådant antar jag.

Ubiquiti alternativet blir klart billigare och verkar relativt lätt att administrera. Dr.Mabuse skrev dock ovan om att roamingen är bristande så frågan är om det är värt med Cisco-prylar istället om de nu hanterar det bättre.

Det är heller inte bara aktuellt med Cisco 2602-offerten och UniFi AP Pro utan vi är öppna för andra alternativ också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Dr.Mabuse skrev dock ovan om att roamingen är bristande så frågan är om det är värt med Cisco-prylar istället om de nu hanterar det bättre.

I dagsläget skulle jag rekommendera Motorola. Deras fast roaming för-autentiserar mot närliggande APs i förväg så övergången blir helt störningsfri. Cisco kör med samma teknik men kostar i motsvarande grad mer.

Meru med sin virtual cell är i vanliga fall det som fungerar bäst men de har haft problem med sin mikrokod ett tag (så man tvingas nästan köpa gamla APs och det vill man ju inte). När det får ordning på torpet så är det ett givet val.

Ubiquity är inte dåligt men kör med "klassisk" roaming vilket kan ge en liten dipp. Fungerar utmärkt hemma när man går mellan APs och kanske använder protokoll med toleranser på avbrott, t.ex streaming. Men för tryckar... nej, det skulle jag inte rekommendera.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

I dagsläget skulle jag rekommendera Motorola. Deras fast roaming för-autentiserar mot närliggande APs i förväg så övergången blir helt störningsfri. Cisco kör med samma teknik men kostar i motsvarande grad mer.

Meru med sin virtual cell är i vanliga fall det som fungerar bäst men de har haft problem med sin mikrokod ett tag (så man tvingas nästan köpa gamla APs och det vill man ju inte). När det får ordning på torpet så är det ett givet val.

Ubiquity är inte dåligt men kör med "klassisk" roaming vilket kan ge en liten dipp. Fungerar utmärkt hemma när man går mellan APs och kanske använder protokoll med toleranser på avbrott, t.ex streaming. Men för tryckar... nej, det skulle jag inte rekommendera.

https://community.ubnt.com/t5/UniFi-Frequently-Asked-Question...

De har haft stöd för det ett tag nu.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Det låter ju väldigt bra. Då lutar det åt Ubiquitis håll igen.

Permalänk
Medlem

Ubiquitis Zero-hand off är inte ur beta stadiet ännu så jag skulle inte förlita mig på att det kommer fungera smärtfritt. Zero-hand off kommer att komma med Version 3 och den är i Releasecandidate 2 nu. Det jag har sett på beta forumet har varit att det är massa problem med denna funktion.
Det går att använda sig av roaming då behöver man ha igång Unifi Controller på en dator i nätverket som access punkterna pratar med. Denna funktion fungerar bra nackdelen är om tjänsten hänger sig eller datorn går ner då slutar roaming att fungera.
Om du har möjlighet avvakta tills Version 3 av Unifi Controllern blir stable eller ta in 2st och testa så att de funktioner du behöver fungerar bra för dig.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Ubiquitis Zero-hand off är inte ur beta stadiet ännu så jag skulle inte förlita mig på att det kommer fungera smärtfritt. Zero-hand off kommer att komma med Version 3 och den är i Releasecandidate 2 nu. Det jag har sett på beta forumet har varit att det är massa problem med denna funktion.
Det går att använda sig av roaming då behöver man ha igång Unifi Controller på en dator i nätverket som access punkterna pratar med. Denna funktion fungerar bra nackdelen är om tjänsten hänger sig eller datorn går ner då slutar roaming att fungera.
Om du har möjlighet avvakta tills Version 3 av Unifi Controllern blir stable eller ta in 2st och testa så att de funktioner du behöver fungerar bra för dig.

Okej, tack så mycket för infon. Finns det någon information kring när Version 3 kan tänkas komma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blabbet:

Okej, tack så mycket för infon. Finns det någon information kring när Version 3 kan tänkas komma?

Den har varit i beta i över ett år och den första rc:en kom i början av året, ingen på Ubiquiti kan svara på när den kommer att släppas. Så jag skulle inte räkna med det innan hösten.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wisdom:

Den har varit i beta i över ett år och den första rc:en kom i början av året, ingen på Ubiquiti kan svara på när den kommer att släppas. Så jag skulle inte räkna med det innan hösten.

Tanken är att vi ska införskaffa något ganska snart. Så att vänta är nog inget alternativ.

Då är det antingen Cisco eller Motorola som gäller antar jag. Förslag på några bra modeller som kan tänkas passa till vår miljö?

Permalänk
Medlem

Ubiquiti är konsumentnivå på hårdvaran med ett mer featurerik mjukvara. Jag skulle *INTE* använda denna typ av hårdvara i industrilokaler då dessa inte alls är byggda för detta.

Det som avgör hur bra ett trådlöst nät fungerar i så liten skala som ni är i behov av är till stor del hur mycket förarbete som gjorts i form av site survey. Det spelar inte så stor roll vilka roaming algoritmer din infrastruktur stödjer om du har rejäla problem med RF miljön.
Detta är speciellt sant i en knepig industrimiljö med mycket metall och gäller såklart samtliga tillverkare.

När det gäller leverantörer är det hugget som stucket och samtliga kan leverera dom features ni önskar.
Aerohive, Cisco, Aruba, Motorola alla har paketeringar i detta segment. Skulle personligen titta åt Aerohive hållet i ditt fall.

Visa signatur

Networking geek, #28735