Hjälp med Cisco switch och åtkomstpunkt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Apr 2014

Hjälp med Cisco switch och åtkomstpunkt

Hej, igår kväll slog blixten ner i vår teletråd, så bla. våran router pajade. Men problemet är att strömmen kom också till min switch, och sedan via den till min wireless åtkomstpunkt. Internet dog typ direkt och switchen började lukta bränd så jag drog ur den.

Så idag har vi skaffar en ny router (vi som i jag och mina föräldrar, jag är minderårig). Internetkabeln ut till mitt rum funkar och så, men Switchen och åtkomstpunkten funkar inte. Switchen (Cisco Catalyst 3560-CG series PoE) börjar låta som den brukar, men delar inte ut internet. efter ca 2-3 minuter börjar den lukta bränt. Åtkomstpunkten (cisco Aironet 1130AG series) funkar inte heller. Den har en rund ring ovanpå den som brukar lysa upp när den får internet, och det gör den inte nu.

Behöver hjälp ifall det finns något hopp att de kulle gå att laga hemma, eller ifall vanliga försäkringar täcker detta! tacksam för snabbt svar!

Setup: Intel Core i7 8700K | GTX 1070 | 16 GB DDR4 3200 MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2012

Låter som en bränd switchport. Om du loggar in på switchen antingen ssh,telnet eller consol, går porten upp när du ansluter tex en dator eller din AP ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåneland
Registrerad
Jun 2009

Koppla in rolloverkabeln till konsolen och boota switchen, får du något output alls?

Är konfigurationen sparad? Så du inte missat det någon gång (vanligt på Cisco)

Som ovanstående, testa annat interface om den ens lever.
Vanligt att nic går när blixten slår. Ibland mer ön bara ett nic också.
Kan vara bra att ta en helt annan port om modulerna är separata. Ex port 24 ist för port 1.

Att fläktarna går säger inte så mycket tyvärr.

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -