Blue Snowball: Ljudnivån för inspelning för låg

Permalänk
Medlem

Blue Snowball: Ljudnivån för inspelning för låg

Har en Blue Snowball som jag en gång tipsades om här på Sweclockers. Nu har jag dock stött på ett problem. När jag spelar in blir ljudnivån alldeles för låg. Går in på enhetshanteraren, drar upp Snöbollen på högsta, sänker ljudet i spelet till 20% och den överröstar mig iallafall när jag spelar in. Hur kan jag höja inspelningsnivån? Vill kunna spela in utan att behöva ta bort spelljudet helt, och utan att senare behöva höja ljudet 300% under videoredigeringen.

Detta driver mig till vansinne...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Medlem

Jag använder en Blue Snowball men bara när jag snackar via Teamspeak eller Skype. Jag spelar aldrig in mitt ljud så tyvärr vet jag inte varför du har dessa problem. Ska se om jag hittar något på Google.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Nu vet jag ej hur du spelar in, men volymen du ställer in i enhetshanteraren förändrar väl inte hur högt ljudet blir i inspelningen? Den måste du väl ändra i spelet?
Sen bör du väl kolla att den inte är inställd på det dämpade läget (finns ju en switch på baksidan med inställning för kardoid, dämpad kardoid samt omni).
Ett tips är att spela in mikrofonens ljud separat, för att du då ska kunna ta bort bakgrundsljud och för att kunna justera volymen bättre.

Edit: Oj, du sänkte ju volymen i spelet.... Jag läste igenom det två gånger och lyckades fortfarande missuppfatta det du skrev. Resten gäller ju dock fortfarande.

Permalänk
Medlem

Som ovanstående säger så spelar det ingen roll om du har ljudet på 20% eller 100%, den spelar in på den level du har satt på inspelningen. Använder du dig av t ex Dxtory och se till att den lägger mikrofonen på separat ljudspår när du spelar in så kan du precis som theWeasel säger, justera ljudnivåerna i efterhand så det blir en bra balans mellan spelljud och mikrofon.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av theWeasel:

Nu vet jag ej hur du spelar in, men volymen du ställer in i enhetshanteraren förändrar väl inte hur högt ljudet blir i inspelningen? Den måste du väl ändra i spelet?
Sen bör du väl kolla att den inte är inställd på det dämpade läget (finns ju en switch på baksidan med inställning för kardoid, dämpad kardoid samt omni).
Ett tips är att spela in mikrofonens ljud separat, för att du då ska kunna ta bort bakgrundsljud och för att kunna justera volymen bättre.

Edit: Oj, du sänkte ju volymen i spelet.... Jag läste igenom det två gånger och lyckades fortfarande missuppfatta det du skrev. Resten gäller ju dock fortfarande.

Skrivet av trickysaer:

Som ovanstående säger så spelar det ingen roll om du har ljudet på 20% eller 100%, den spelar in på den level du har satt på inspelningen. Använder du dig av t ex Dxtory och se till att den lägger mikrofonen på separat ljudspår när du spelar in så kan du precis som theWeasel säger, justera ljudnivåerna i efterhand så det blir en bra balans mellan spelljud och mikrofon.

Jag spelar in med Shadowplay. Är liksom nybörjare på de mesta inom inspelning.
När jag sänker ljudet i spelet, sänks ljudet på inspelningen av spelet. Men ingenstans kan jag höja inspelningen från micen, förutom i enhetshanteraren där den är full.

Spelar jag in mikrofonen separat brukar ljudet bli osynkat, något jag inte vill.
Testat de olika lägena på miken i Audacity, och hittat den som ger bäst och högst ljud. Men ljudet är fortfarande alldeles för lågt... Vill slippa göra en separat inspelning pga risken med osynkningen...

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär

Permalänk
Skrivet av Andiders:

Jag spelar in med Shadowplay. Är liksom nybörjare på de mesta inom inspelning.
När jag sänker ljudet i spelet, sänks ljudet på inspelningen av spelet. Men ingenstans kan jag höja inspelningen från micen, förutom i enhetshanteraren där den är full.

Spelar jag in mikrofonen separat brukar ljudet bli osynkat, något jag inte vill.
Testat de olika lägena på miken i Audacity, och hittat den som ger bäst och högst ljud. Men ljudet är fortfarande alldeles för lågt... Vill slippa göra en separat inspelning pga risken med osynkningen...

Antar att du använder nån webbkamera, så att ett litet synkfel kan bli väldigt irriterande? Det blir mycket klurigare då.

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite.
Och det ska finnas en boost-knapp på ljudinställningar för mikrofon. Något jag inte har. Varken på mikrofonen, webcamens mikrofon, eller på mitt headsets mikrofon.
Provade mikrofonen på min mors dator, och där har den boost. Har alla drivrutiner installerade, ändå ingen boost.

Visa signatur

CaseLabs STH10 | Asus ROG Maximus XI Formula | Intel Core i9 9900K | RTX 2080Ti x2 SLI | 32GB (4x8 GB) G.Skill TridentZ Royal Gold | Samsung EVO PLUS 970 1TB | Samsung EVO 970 2TB | 4x1 TB Samsung 860 EVO | 2x4 TB WD HDD | Corsair AXi1600 Modulär