Ljusmörka saker blir mörkare i lightroom

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2011

Ljusmörka saker blir mörkare i lightroom

Hejsan!
Har nu ett stort problem då jag har märkt att bilderna blir mörkare än de egentligen ska, ett exempel är när jag sätter dit en vattenstämpel som man ska se igenom men blir på min dator väldigt mörk men när andra gör det på sin så blir det mycket ljusare.

deras
http://onroaders.com/images/cache/3/timeattacknuse-premiere-k...

mina
http://iloapp.ohfoto.se/data/_gallery/public/17/1400605166701...

Någon som vet vad felet kan vara? kör jpeg, 100 i kvalitet, sRGB. har uppdaterat till nyaste 5.3

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2002

Kan börja med att säga att jag har inte den blekaste.
Det jag ville påpeka var att länkarna inte verkar fungera.

Intel Core i7.2600 3.4GHz @ 3.4 Ghz // Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 12GB // ZOTAC GeForce GTX 780 3GB // Gigabyte GA-H67MA-UD2H // Logitech G19 // Logitech G5 // Philips 190CW // LG L245wp 24" // PSU: Corsair TX750W // Chassi: Corsair Carbide 500R

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av knaz:

Kan börja med att säga att jag har inte den blekaste.
Det jag ville påpeka var att länkarna inte verkar fungera.

Sådär! tack så hemst mycket!

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2008

Be den andra fotografen att skicka sin vattenstämpel till dig -> Prova exportera en bild -> Jämför resultaten, blir vattenstämpeln fortfarande lika mörk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av kevvs:

Be den andra fotografen att skicka sin vattenstämpel till dig -> Prova exportera en bild -> Jämför resultaten, blir vattenstämpeln fortfarande lika mörk?

Ska vara samma inställningar på dem :/ kan se ifall det blir så när han använder min

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2013

Men alltså, jag kanske missuppfattar vad du säger i ditt första inlägg, men är det inte ganska självklart att vattenstämpeln blir mörkare i din bild eftersom bakgrunden den sitter över är mörkare än i den andra bilden? Har du experimenterat med opacitetsgraden/färgen på vattenstämpeln?
För övrigt tycker jag din bild är förbaskat mycket bättre än "deras". Väldigt oförlåtligt solljus i den senarenämnda, skuggan från plåttaket är ju skarp som en knivsegg.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av leifas:

Men alltså, jag kanske missuppfattar vad du säger i ditt första inlägg, men är det inte ganska självklart att vattenstämpeln blir mörkare i din bild eftersom bakgrunden den sitter över är mörkare än i den andra bilden? Har du experimenterat med opacitetsgraden/färgen på vattenstämpeln?
För övrigt tycker jag din bild är förbaskat mycket bättre än "deras". Väldigt oförlåtligt solljus i den senarenämnda, skuggan från plåttaket är ju skarp som en knivsegg.

Blir ingen skillnad ifall jag tar en med ljusare bakgrund, på de andras bilder så försvinner stämpeln mer när det blir mörkt, ett till exempel när det är ljusare asfalt http://www.ladda-upp.se/files/2014/b103460.jpg

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
London
Registrerad
Jun 2006

det ser ut som deras opacity ar lagre an vad du anvant i din bild

Simlärare