Permalänk
Medlem

asus AIsuite III . 4way-optimization

Tjena,

Jag har köpt ett nytt system för några månader sedan och har just nu börjat kika på att överclocka det lite. Jag behöver ingen rejäl överklockning och har inte riktigt tid att ge mig in i kunskapsträsket just nu för att överclocka manuellt. Då jag hört gott om asus AIsuite III 4way-opimization och att den automatiskt fixar allt så ville jag testa det.

Mitt problem är med resultaten jämfört med vad jag har sett från andra håll. Jag är orolig för att vcoren blir för hög. Såg ett youtubeklipp med en asus representant som gick igenom funktionen och han sa något om att vcoren inte kommer lägga sig för högt av säkerhetsskäl. Tror han sa något om 1.275 ungefär. Men när jag vart klar med optimeringen och stresstestar så hamnar jkag långt över (se resultaten längre ner).

Mitt andra problem är att Ramhastigheten sänks då XMP-profiles verkar stängas av. Istället för 800/1600 mhz som de kan köras i om jag väljer XMP-profiles i bios. Borde jag ändra detta eller låta det vara efter optimeringen?

dator specs:
chassi: Fractal design R4
MB: asus x79-deluxe
CPU: intel i7-4930K
RAM: Crucial DDR3 Ballistix Tactical 32GB KIT (4x4 in quadchannel)
CPU cooler: NH-D14 (huvudfläkten till CPU_Fan och 2nd cpufan till CPU_Fan_optional)
FANS: 4 extra fans (2x insug fram, 1x utblås bak vid CPU, och 1x top utsug) (allt kopplat till CHA_FAN på moderkortet)
PSU: be quiet! straight power 680w (gold)
GFX: asus 6970 DCIIU
HD: Intel SSD 530 series

softwares: WIN7 x64 , bitdefender, sandboxie, wmvare

jag tror inte jag rört något väsentligt i BIOS som bör relatera till överklockningen. hade enablat XMP_profiles så att minnena gick på 800mhz men det ändrades ju sedan.

Resultat efter optimeringsprocessen:
http://screencast.com/t/lNq4uAE5
http://screencast.com/t/1dXig0hIhv1

idle:
http://screencast.com/t/sWXQzFljSB

efter 1 minut stresstesting i aida64 extreme:
http://screencast.com/t/b36ARggnsZVj

Hur ser detta ut? Borde jag behålla det eller ändra något? vad bör jag göra åt RAM mhzen..?
jag gillar mjukvaran ändå.. Den får min dator att bli väldigt tyst under normal använding och idle. Inte testat det så länge dock men gilalr hela ideen för någon som mig. Verkar även tjäna på energin då datorn klockar ner sig rejält vid under-användning och idle.

tack för all hjälp, uppskattar det!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

1.436V i load är väldigt högt.

Finns många bra guider på forumet hur man överklockar och det tar inte särskilt lång tid om du vill ha en medioker överklockning.

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vimsig:

1.436V i load är väldigt högt.

Finns många bra guider på forumet hur man överklockar och det tar inte särskilt lång tid om du vill ha en medioker överklockning.

Det jag är osäker på är 1: blir det verkligen samma typ av överklocking.. Där vcore ökar och sänker beroende på användningsområde samtidigt som den håller koll på fläktarna åt dig och höjjer/sänker dom efter behov för att hålla tempen..

Det känns inte bara som att jag manuellt måste ge mig in och lära mig massor av överklockning för att uppnå det, dessutom ständigt hålla uppsikt över det under användning i form av temps, och fläktars hastighet..

Jag jobbar dagligen med datorn/framför datorn så det blir även en energi fråga.. Känns itne hälsosamt att klocka upp CPU'n högt och låta den vara där hela tiden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du adaptive volt så kommer det programmet pressa volten högre än vad ett vanligt program/spel gör. Alltså kommer det inte vara ett bekymmer förutom när du stresstestar där man ska låsa volten.

Har testat 4-way själv och det fungerar utan problem, jag har dock finjusterat lite själv efteråt. Det är inget nödvändigt dock.

Automatiska överklocknings program får mycket skit men det är helt oförtjänt, 4-way funkar bra och överklockningen blir stabil i alla gånger jag kört det.

Skippa stresstesten eller alternativ lås volten under stresstesten, man ska aldrig stress testa med adaptive volt.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Har du adaptive volt så kommer det programmet pressa volten högre än vad ett vanligt program/spel gör. Alltså kommer det inte vara ett bekymmer förutom när du stresstestar där man ska låsa volten.

Har testat 4-way själv och det fungerar utan problem, jag har dock finjusterat lite själv efteråt. Det är inget nödvändigt dock.

Automatiska överklocknings program får mycket skit men det är helt oförtjänt, 4-way funkar bra och överklockningen blir stabil i alla gånger jag kört det.

Skippa stresstesten eller alternativ lås volten under stresstesten, man ska aldrig stress testa med adaptive volt.

Så du menar att volten aldrig kommer slå upp så högt i real-life exempel förutom stresstest?
Jag kan alltså ha kvar inställningarna precis som dom är?
Btw, vad tycker du jag ska göra med att den har klockat ner mina ram-minnen från 800 till 667 ?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Så du menar att volten aldrig kommer slå upp så högt i real-life exempel förutom stresstest?
Jag kan alltså ha kvar inställningarna precis som dom är?
Btw, vad tycker du jag ska göra med att den har klockat ner mina ram-minnen från 800 till 667 ?

Precis, volten kommer aldrig gå så högt "i verkligheten", bara i syntetiska stresstester, JJ påpekar även detta i ASUS videos om 4-way någonstans.

Minnen vet jag inte varför den har sänkt? Jag tycker du ska sätta på XMP igen, det hade jag gjort.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Precis, volten kommer aldrig gå så högt "i verkligheten", bara i syntetiska stresstester, JJ påpekar även detta i ASUS videos om 4-way någonstans.

Minnen vet jag inte varför den har sänkt? Jag tycker du ska sätta på XMP igen, det hade jag gjort.

Problemet är att om jag ändrar XMP/dram settings i biosen så kommer överklocken ändras totalt. direkt ändras det från per-core till sync all cores t.ex.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Problemet är att om jag ändrar XMP/dram settings i biosen så kommer överklocken ändras totalt. direkt ändras det från per-core till sync all cores t.ex.

Sänks överklockan eller bara att den väljer "sync all cores"? Per core är ju att man överklockar varje kärna individuellt och sync att alla går i samma hastighet.

Om den inte sänker överklocken brutalt så bör du köra XMP iaf, du tjänar mer på att minnen går i rätt hastighet än marginaler på överklocken.

Vill du klämma ut all prestanda får du göra överklocken manuellt istället.

Varför XMP påvekar överklockningen vet jag inte riktig, för mig ändrades inget, dock överklockade 4way med "sync all cores" för mig.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Sänks överklockan eller bara att den väljer "sync all cores"? Per core är ju att man överklockar varje kärna individuellt och sync att alla går i samma hastighet.

Om den inte sänker överklocken brutalt så bör du köra XMP iaf, du tjänar mer på att minnen går i rätt hastighet än marginaler på överklocken.

Vill du klämma ut all prestanda får du göra överklocken manuellt istället.

Varför XMP påvekar överklockningen vet jag inte riktig, för mig ändrades inget, dock överklockade 4way med "sync all cores" för mig.

4way clockade varje core för sig hos mig. Det trodde jag var standard procedur. Du kanske bara av slump hade precis samma maxclockhastighet på alla dina cores? Jag har en 6core så det är väl mer standard att de går på olika clocks då.

En annan lite småjobbig grej är att min ena noctua fläkt på baksidan inte verkar kunna styras under 750rpm. så minsta lilla och den måste gå igång hårt medan de andra fläktarna kan köras på t.ex. 450rpm. Förstör lite av det totala tysta man tjänar med programmet. Det är samma fläkt jag har i toppen, en noctua 140mm med 3pin kontakt. Båda sitter i en vanlig CHA_FAN på moderkortet. SÅvida de inte skiljer stort från fläkt till fläkt så funderar jag på att byta ut den fläkten pga detta. VÄldigt segt att öppna och byta fläkten dock men det behöver nog göras.

EN annan konstig grej är att CPU Fan OPTIONAL (som är den andra nocturafläkten som följer med NHD14 processorkylaren), styrs väldigt dåligt. Den lämnas för det mesta off. Hade jag haft en till fläktplats på moderkortret hade jag satt den på en CHA_FAN istället för CPU_Optional då detta inte verkar fungera som det ska. Såvida jag itne missförstått något.

Visa signatur

Citera för svar!