Teamspeak 3 V.S Mumble

Permalänk

Teamspeak 3 V.S Mumble

Tjo.
Just nu så hostar jag min egna teamspeak 3 server här hemma med en non-profit licens. Med denna licesn så kan jag ha upp till 512 klienter som är online på servern.
Har fått några förfrågningar om att användarna vill prova mumble.
Men eftersom jag aldrig har provat mumble undrar jag om det finns några fördelar med mumble istället för teamspeak 3?

Vad har ni får åsikter om det. Finns det några fördelar/nackdelar med att använda mumble eller teamspeak.

Om det finns en liknande tråd så hänvisa gärna dit med en länk istället för att gnälla.

Ha det gött
/Hasse

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Mumble, alla dagar i veckan.
Många som tycker mumble är lite svår konfigurerad när man försöker hosta en server, men för mig tog det enormt mycket längre tid att få en teamspeak 3 server att fungera som den skulle.
Har själv kört en mumble server länge då vi behövde en när vi satt och lirade. Har än så länge aldrig behövt starta om den, eller att den har dött av någon anledning. Om man räknar bort de gånger jag startat om servern pga. andra anledningar så har den 100% uptime.
Sedan finns det flera features som mumble har, som teamspeak ej har.

http://mumble.sourceforge.net/Comparison/English

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Sent svar men endå. Jag själv kör faktiskt en egen hostad Teamspeak 3 server hemifrån under Linux (debian). Har funkat grymt. Den behövdes inte startas om på över 1 år. Strömavbrott...
Men den funkar finfint fortfarande.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Sent svar men endå. Jag själv kör faktiskt en egen hostad Teamspeak 3 server hemifrån under Linux (debian). Har funkat grymt. Den behövdes inte startas om på över 1 år. Strömavbrott...
Men den funkar finfint fortfarande.

Några år sent bara?

Körde själv en Mumble server i många år, även den fungerade felfritt efter den var inställd korrekt.
Gick senare över till Discord då många inte kunde hantera något så enkelt som ett fällt som bad om lösenord...

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5