färdig NAS med wifi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
n/a
Registrerad
Aug 2002

färdig NAS med wifi

Är lite sugen på att plocka mina stora lagringsdiskar ur min stationära och peta in dem i en NAS istället som jag kan gömma undan.

Men till saken hör den att jag kan/vill inte koppla in NAS'en trådat till routern eftersom routern står i hallen. Alternativet är en NAS med wifi. Då NAS'en kommer att husera min filmsamling så får den trådlösa anslutningen inte vara för seg (måste kunna streama 1080p).

I övrigt så kommunicerar min HTPC och stationära dator med min Asus AC68CU router med Asus PCE-AC68 nätverkskort. Så där finns det ju rejält med bandbredd.

Tittade på prisjakt efter NAS'ar med 802.11ac anslutning men det var väldigt dåligt med det. Det är kanske en svår fråga att svara på då svaret kan variera beroende på olika faktorer (hur många grannar jag har med wifi som stör, osv), men fungerar det rent generellt med en trådlös 802.11n anslutning vad det gäller bandbredd och streama 1080p?

Eller finns det andra möjligheter? Går det att köpa till en 802.11ac dongle som man kopplar till ethernet porten på NAS'en?

| iMac Retina 27" | 24gb | 256gb SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2014
Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2007

om det fungerar bra med wifi är svårt att svara på. Har du möjlighet att dra kabel om det inte visar sig fungera? Risken är stor att du får problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
n/a
Registrerad
Aug 2002

... att jag inte tänkte på det. har ju själv rekommenderat det åt andra. Tack, det låter som exakt det jag behöver.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Svartå
Registrerad
Jan 2012
Skrivet av jahknee:

... att jag inte tänkte på det. har ju själv rekommenderat det åt andra. Tack, det låter som exakt det jag behöver.

Köp dock home-plug med krut i.
Så att det inte blir 576P istället för 1080P.;)

Charles Bukowski, poet och författare

"Hur i helvete ska en människa kunna njuta av att väckas 6.30 på morgonen av en alarmklocka, hoppa upp ur sängen, klä på sig, tvinga i sig mat, borsta tänder och hår, och kämpa sig genom trafiken för att ta sig till en plats där man i all väsentlighet tjänar massor av pengar åt någon annan och samtidigt förväntas vara tacksam över möjligheten?"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jan 2010

Jag har testat nån Homeplug variant av Dlink, det var nog inte nån värstingmodell men det funkade inte bra för mig. Stördes av lampor tända i rummet och såna där konstigheter.

Dator: MB: ASUS H87M-E mATX | CPU: Intel Core i5 4670 3.4 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 8GB 1600Mhz | GPU: - | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: be quiet! Pure Power L8 530W 80+ Bronze Modulär | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2 | Operativ: Windows 10
Övrigt: Nintendo Switch, Nintendo WiiU, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, AppleTV4, Synology NAS DS415+, iPhoneSE 64GB, LG 55UH664V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
n/a
Registrerad
Aug 2002

Efter att ha läst om en hel del krångel/lustigt beteende/dåliga hastigheter med homeplug så bestämde jag mig för att pröva Asus PCE-ac68 (jag har en Asus RT-AC68U router).

routern ligger i ett hörn, bakom en tv och en betongvägg och ca 10m från den stationära datorn. Kommer ändå upp i ca 450mbit vilket är klart godkänt! nu återstår det att se hur stabilt det är i längden.