Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Problem komma åt skolans FTP

Hej!

Jag kommer inte åt FTPn man ska använda för att ladda upp sina hemsidor på för redovisning/testning och jag förstår verkligen inte varför då jag gör det när jag är uppkopplad med skolans WIFI men inte när jag försöker hemifrån (testat både med laptopen jag har med till skolan och min stationära)

Jag är alltså 100% säker på att inloggningsuppgifterna är rätt då det funkar från skolan som sagt. Andra i min klass kommer åt FTPn problemfritt vilket leder mig till att tro att det är något med routern kanske?

Mailat bl.a. kursansvarige och några andra men svaren dröjer eller finns ej beroende på person så jag hoppades någon här vet vad problemet är. Det exakta felmeddelandet finns nedan. (funkar ej med vanlig FTP connection heller)

The server rejected SFTP connection, but it listens for FTP connections.

Did you want to use FTP protocol instead of SFTP? Prefer using encryption.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Nov 2008

Vilken port använder du? Det ser ut som att du försöker ansluta över SFTP istället för FTP. Vad får du för felmeddelande om du använder det sistnämnda protokollet?

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Mar 2010

Du har ju svaret i felmeddelandet. Servern tillåter inte SFTP. Kör med FTP istället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Sep 2008

Enligt instruktionerna ska det vara port 22 SFTP vilket jag har inställt, och som sagt fungerar det när jag är på skolan och uppkopplad på skolans wifi med samma dator som det inte fungerar hemifrån med. Port 21 FTP fungerar ej heller.

Jag har kollat att alla inställningar är EXAKT som det står i instruktionerna (dessa fungerar för andra elever jag pratat med)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Låter som att skolans brandvägg blockerar dig när du försöker komma in utifrån.

Jobbar som nätverkskonsult på PWNY.
Flerårig erfarenhet från ISP-branchen och Linux-nörd.
Favoritdist: Arch linux. Datarymden