Användes Inets duster för att rengöra dator men nu startar den inte!?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Användes Inets duster för att rengöra dator men nu startar den inte!?

Som rubriken lyder så använde jag i morse inets duster , länk till produkten: http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml , och nu startar inte min dator alls! Jag vände på burken upp och ner för att få mer sprut, det orsakade frost. Innan så har burken fått CPU-fläkten att stanna ett tag men sedan så har den funkat igen. Har gått timmar nu och datorn startar inte överhuvudtaget, vare sig med eller utan laddare, och laddaren är i och fungerar.

Har dustern sabat min laptop, kan jag göra nåt?

Hjälp skulle verkligen uppskattas

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Romelanda
Registrerad
Nov 2009

De ska inte användas upp och ner.
Gissar att något gått sönder.

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av theoddrogue:

Som rubriken lyder så använde jag i morse inets duster , länk till produkten: http://www.inet.se/produkt/6301289/tryckluft-pa-burk-400ml , och nu startar inte min dator alls! Jag vände på burken upp och ner för att få mer sprut, det orsakade frost. Innan så har burken fått CPU-fläkten att stanna ett tag men sedan så har den funkat igen. Har gått timmar nu och datorn startar inte överhuvudtaget, vare sig med eller utan laddare, och laddaren är i och fungerar.

Har dustern sabat min laptop, kan jag göra nåt?

Hjälp skulle verkligen uppskattas

Låter som du har kortslutit datorn. Man SKA ALDRIG använda tryckluftsburken upp och ner.. Sedan har inte dustern sabbat något utan det är snarare du själv som använt den fel och lyckats med sagda sak.

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Olofström
Registrerad
Feb 2012

Du måste läsa på burken hur man gör innan du provar först. Du har gjort fel och det kan ha skadat datorn.

Chassi: Fractal Design R5 CPU: Intel i7 6700K RAM: 16Gb DDR4 Moderkort: Asus Z170 Pro Grafik: GTX 1080 STRIX OS: W10
Bra Steam design: Metro for Steam Mitt Nintendo ID: SW-0939-9900-1006

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008

Det står klart och tydligt på produktbeskrivningen.

"Användning:
Stäng av datorn och bryt strömmen. Håll flaskan upprätt och luta den inte mer än 60 grader.
Låt gasen avdunsta helt innan du startar om datorn."

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

"CPU fläkten stannade"
Var datorn påslagen? Är det en laptop det handlar om?

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Umeå
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av SmOOthy:

"CPU fläkten stannade"
Var datorn påslagen? Är det en laptop det handlar om?

Undrar jag också.. Har TS fått för sig att sprida strömledande vätska över CPU fläkten så är det med största sannolikhet en kortslutning och då kan det vara så att datorn är stendöd. Med tanke på att det är en laptop också så är det bara att köpa nytt om så är fallet och lära sig av sina misstag.

Och ja. Det handlar om en laptop (observera forumdelen).

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

De sög verkligen...

Finns det nåt alls som jag kan prova för att kanske få den att funka igen?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

...så du höll en luftburk upp och ned och sprutade på en dator som var påslagen?

...alltså

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av Ninjaflipp:

...så du höll en luftburk upp och ned och sprutade på en dator som var påslagen?

...alltså

Den var inte påslagen, hade dragit av kabeln och tagit ut batteriet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014
Skrivet av theoddrogue:

De sög verkligen...

Finns det nåt alls som jag kan prova för att kanske få den att funka igen?

vet att jag är en idiot, men svar skulle uppskattas

Trädvy Permalänk
Entusiast
Testpilot
Plats
Chalmers
Registrerad
Aug 2011

Plocka isär datorn och se om du kan hitta och eventuellt åtgärda något fel. I värsta fall lär du dig hur en laptop ser ut inuti och hur man demonterar en.

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Mar 2010

Eventuellt kan du kanske vänta ett tag tills allt har torkat ordentligt och så kaaaaanske det funkar sedan om det är någon liten droppe som ligger och kortsluter någonting någonstans, men förmodligen har du redan bränt någon liten komponent med en sådan kortslutning

Dator: i7 4770K, MSI 280X, 8 GB RAM, 250 GB SSD från Samsung, en gul kabel från HDD till modermodemet
Citat motherfucker, do you use it?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Problemet löst, efter 2 månader startade den plötsligt...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I skogen
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av theoddrogue:

Problemet löst, efter 2 månader startade den plötsligt...

Så till alla andra som har en död laptop. Vänta 2 månader så lagar den sigsjälv, hehe

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007

Vill bara tydliggöra att Inets "tryckluft" på burk,
inte innehåller vätska som är elektriskt ledande.
(utan komprimerad drivgas av propan, butan, isobutan.)

Däremot är det möjligt den mycket kraftiga kyleffekt som uppstår när man vänder burken upp&ner, kan få lödningar att släppa och ev påverka lager, kondensatorer o dyl.

Fo3

Ovanstående gäller troligtvis majoriteten av "tryckluft" på burk.

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Maj 2003
Skrivet av FatherOfThree:

Däremot är det möjligt den mycket kraftiga kyleffekt som uppstår när man vänder burken upp&ner, kan få lödningar att släppa och ev påverka lager, kondensatorer o dyl.

Fo3

Är inte problemet kondensen som uppstår?

Define R4 | Asus Sabertooth z77 | 3570K ~ 4.2Ghz | EVGA 980 SC ACX 2.0 | Corsair Vengeance 4x4GB 1600MHz | Be Quiet: Pure Rock | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Apr 2012

Fo3

Även om du har rätt i vad du skriver, att den kraftiga nedkylningen pga gasens expansion kan orsaka mekanisk skada, men att gasen i sig inte är ledande, så missar du en detalj; avkylningen får också fukten i den luft som blandas med att kondensera ut. Det är alltså en bra idé att vänta en god stund innan man startar upp datorn.

Nu lurade jag dig allt att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ligger i norr
Registrerad
Nov 2007
Skrivet av 20kr:

Är inte problemet kondensen som uppstår?

Skrivet av kaput:

Även om du har rätt i vad du skriver, att den kraftiga nedkylningen pga gasens expansion kan orsaka mekanisk skada, men att gasen i sig inte är ledande, så missar du en detalj; avkylningen får också fukten i den luft som blandas med att kondensera ut. Det är alltså en bra idé att vänta en god stund innan man startar upp datorn.

Det fanns tidigare postare som implicerade att burken innehöll strömledande vätska.
(vilket jag ville korrigera)

Den kondens som uppstår är nog tämligen jonfattig,
men man ska absolut låta den dunsta bort ordentligt,
innan man drar igång datorn.

Fo3

Bara en enda ros på ett evigt klänge
så är livet
trist varar länge
men underbart är kort -
alldeles för kort

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Det fanns tidigare postare som implicerade att burken innehöll strömledande vätska.
(vilket jag ville korrigera)

Den kondens som uppstår är nog tämligen jonfattig,
men man ska absolut låta den dunsta bort ordentligt,
innan man drar igång datorn.

Fo3

Tog 2 månader i mitt fal