Hur sköter Apple ersättningsprodukter?

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011

Hur sköter Apple ersättningsprodukter?

Hej,

Ordnade precis så att min telefon skulle skickas in på garantin, 5s 64gb, köpte den för ca 3 veckor sedan. och jag använde skal och skydd på de 2 första veckorna, men efter det bestämde jag mig för att köra all in, dvs naket. Det var då jag märkte av mitt problem, att när man trycker fingret mot apple loggans närhet så glappar det, dvs det knakar till. Visst är det inte så märkbart, men jag betalade fullpris för telefon, och jag använder den nu naken så det känns inte riktigt som en premium lur nu.

De sa till mig om att den inte går att reparera så kommer de ersätta den, de erbjöd mig 3 alternativ:

1. De skickar UPS för att hämta ut den, och då är det Apple som har hand om Servicen.
2. Jag kan själv ta telefonen till Macforum där jag bor så får de kolla på den
3. i sista fall så fick jag ta den till någon av operatörerna, dvs tre, tele2, eller vilken som helst så får de titta på den.

Jag vet dessutom att alla har ett eget "sätt" att byta ut mot nya telefoner, Apple förr brukade endast skicka ut en ny telefon, i en liten förpackning, när de byter ut den, sen om man ska vara petig så är den inte helt ny om jag förstått det rätt, utan den engelska termen är "refurbished", dvs återanvända delar?

Hur är det med de två andra alternativen, operatörerna vet jag skickar ut nya telefoner, dvs helt nytt i vanliga förpackningar som finns i butikerna. Kan man inte kräva densamma från Apple om de nu skulle ersätta den?

Lång text, men uppskattar svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Du skall reklamera telefonen där du köpt den. Med få undantag handlar det alltid om swapenheter, alltså en telefon som är refurbished.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

De få gånger jag behövt lämna in appleprodukter så har jag fått en ny i likadan förpackning som man köper den i. Med samtliga tillbehör.
Har varit oavsett om jag skickat in via operatör eller gått till återförsäljare.

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 16GB Crucial DDR4 2133 | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

En av våra iPad mini dog på jobbet. Jag tror att jag la in ett ärende hos Apple på hemsidan. UPS dök upp dagen efter och hämtade plattan helt utan tillbehör. De hade någon speciellt kartong med plast som höll fast enheten när de vek ner kanterna på något intressant sätt. Sen tog det nog 2 - 3 dagar så kom de med en ny fast i en grå kartong. Verkade helt ny iaf.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av N!klas:

En av våra iPad mini dog på jobbet. Jag tror att jag la in ett ärende hos Apple på hemsidan. UPS dök upp dagen efter och hämtade plattan helt utan tillbehör. De hade någon speciellt kartong med plast som höll fast enheten när de vek ner kanterna på något intressant sätt. Sen tog det nog 2 - 3 dagar så kom de med en ny fast i en grå kartong. Verkade helt ny iaf.

Jo det är precis det här sättet jag anade att de gör. Dvs de skickar en helt "ny" telefon, i en liten förpackning, men i själva verket så är telefonen inte ny, eftersom vad jag förstått det så är det refurbished = dvs en ny, fast med återanvända delar från tidigare inlämnade produkter.

Aja, man kan säkert komma överens med dem om något senare in, det är jag säker på, deras kundtjänst är faktiskt i toppklass, förutom att det gör ont i hjärtat varje gång man handlar hos dem, så dyra =).

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2006

Jag vet inte om du bor i Stockholm, men jag kan annars rekommendera dig att ta den till den officiella "apple store"-butiken i täby C. Jag hade problem med min iPhone 5 och gick först till tele2, men efter lite diskuterande erkände butiksbiträdet att alla lurar ändå skickades genom apple och att jag därmed kunde gå direkt till dem (även om det inte var så det fick gå till enligt honom). I täby fick jag en ny telefon på mindre än 5 minuter från dess att jag började snacka med en sk. apple genius.

Trädvy Permalänk
Inaktiv
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Joabim:

Jag vet inte om du bor i Stockholm, men jag kan annars rekommendera dig att ta den till den officiella "apple store"-butiken i täby C. Jag hade problem med min iPhone 5 och gick först till tele2, men efter lite diskuterande erkände butiksbiträdet att alla lurar ändå skickades genom apple och att jag därmed kunde gå direkt till dem (även om det inte var så det fick gå till enligt honom). I täby fick jag en ny telefon på mindre än 5 minuter från dess att jag började snacka med en sk. apple genius.

Telefonen nådde Apple idag, och redan några timmar senare fick jag nu ett besked om att de skickat en ny telefon =). Än en gång, deras service är verkligen på toppnivå. Termen "man får vad man betalar för" gör sig verkligen hörd här =).

Nu är frågan om det endast är telefonen de byter ut (vilket det förmodligen är) eller om de skickar ut en helt nytt inkl Original förpackning