Finns det en Smartphone med bra batteriprestanda?

Permalänk
Medlem

Jag har en LG G2. 3-4 dagar räcker oftast en laddning. Dvs man får börja ladda vid 16-tiden dag fyra annars är man nere på bara någon procent vid 23-tiden. Det jag huvudsakligen kör förutom samtal är GPS och spårning vid promenader och en del www.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OldComputer:

Jag har en LG G2. 3-4 dagar räcker oftast en laddning. Dvs man får börja ladda vid 16-tiden dag fyra annars är man nere på bara någon procent vid 23-tiden. Det jag huvudsakligen kör förutom samtal är GPS och spårning vid promenader och en del www.

Problemet med LG enheterna som jag märkt, att det oftast skiljer sig åt markant mellan enheterna. Vissa har otroligt bra batteritid medan vissa har dåligt. Min lg 2 skickade jag tillbaka eftersom den hade just dålig battertid när jag jämförde med hur andra hade det. Samma sak var det med Nexus 4 som jag hade.

Permalänk
Medlem

Nexus 4 har riktigt dålig batteritid. Betydligt sämre än Iphone 5.

Permalänk
Hedersmedlem

Min Lumia 920 klarar 2-3 dygn även vid rätt flitigt användande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Min Lumia 920 klarar 2-3 dygn även vid rätt flitigt användande.

Hur många timmars användande är "rätt flitigt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Hur många timmars användande är "rätt flitigt"?

Skickades från m.sweclockers.com

Vet ej, för ingen bok, men har använt den långt mer än tidigare och ändå klarar jag mig minst 2 dygn, och då laddar jag som senast vid 20%. Nära 4 dygn vid sparsam användning gick tidigare. Kan inte vara mer specifik än så, tyvärr. Flera timmars samtal iaf, troligen mellan 3-4 totalt (mest med blåtand, men ibland även utan), 50-100 meddelanden och lite surf på det, tror jag alltså kan stämma rätt bra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Vet ej, för ingen bok, men har använt den långt mer än tidigare och ändå klarar jag mig minst 2 dygn, och då laddar jag som senast vid 20%. Nära 4 dygn vid sparsam användning gick tidigare. Kan inte vara mer specifik än så, tyvärr. Flera timmars samtal iaf, troligen mellan 3-4 totalt (mest med blåtand, men ibland även utan), 50-100 meddelanden och lite surf på det, tror jag alltså kan stämma rätt bra.

Grejen när det gäller telefoners batteriförbrukning är att om man inte är väldigt specifik när man talar om hur man använt telefonen så är det helt meningslöst att försöka jämföra. Godtyckliga och subjektiva mått som "sparsamt" och "flitigt" funkar inte, tyvärr.
Alla telefoner kan plocka fram statistik, så det är lätt fixat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Då är det något fel på den, lämna in den och få en ny. Min iPhone 5 klarar sig absolut minst en hel dag, men ofta 2 dagar. Och jag är verkligen ingen casual user, jag använder den i jobbet.

Finns i princip ingen på mitt jobb som inte måste ladda sin iPhone 5 efter en halv arbetsdag, de som inte måste det har knappt använt den.
Har inte iPhone själv så kan inte uttala mig från personlig erfarenhet men alla i min omgivning som har laddar minst 1 gång per dag, oftast 2.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hoski:

Grejen när det gäller telefoners batteriförbrukning är att om man inte är väldigt specifik när man talar om hur man använt telefonen så är det helt meningslöst att försöka jämföra. Godtyckliga och subjektiva mått som "sparsamt" och "flitigt" funkar inte, tyvärr.
Alla telefoner kan plocka fram statistik, så det är lätt fixat

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är väl tillräckligt specifik: Nästan 4 dygn sparsamt och aldrig under 2 vad jag än gjort. Är det helt meningslös information så bortse från den. Jag tänker inte börja logga mitt användande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MultiMan:

Jag är väl tillräckligt specifik: Nästan 4 dygn sparsamt och aldrig under 2 vad jag än gjort. Är det helt meningslös information så bortse från den. Jag tänker inte börja logga mitt användande.

Nej, det är inte ett dugg specifikt.
Det är ingen som vet vad du menar med sparsamt och heller inte vad "vad jag än gjort" innebär.
Det finns för övrigt inte en smartphone på marknaden som inte går att tömma batteriet på inom mindre än ett dygn. Beror helt på vad man gör med den.

Du behöver inte börja logga nånting, du bara kollar telefonens batteriförbrukningstatistik när det börjar bli dags att ladda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Finns i princip ingen på mitt jobb som inte måste ladda sin iPhone 5 efter en halv arbetsdag, de som inte måste det har knappt använt den.
Har inte iPhone själv så kan inte uttala mig från personlig erfarenhet men alla i min omgivning som har laddar minst 1 gång per dag, oftast 2.

Stämmer för mig. Laddar hemma så den är fulladdad. Den brukar vara 50% på eftermiddagen och då laddar jag fullt innan jag går hem. Laddar alltså min två gånger om dagen ungefär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dejch:

Problemet med LG enheterna som jag märkt, att det oftast skiljer sig åt markant mellan enheterna. Vissa har otroligt bra batteritid medan vissa har dåligt. Min lg 2 skickade jag tillbaka eftersom den hade just dålig battertid när jag jämförde med hur andra hade det. Samma sak var det med Nexus 4 som jag hade.

För det kan ju inte vara du som är den gemensamma nämnaren och har gjort något som drar ur batteriet? Har nog inget med LG att göra...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Finns i princip ingen på mitt jobb som inte måste ladda sin iPhone 5 efter en halv arbetsdag, de som inte måste det har knappt använt den.
Har inte iPhone själv så kan inte uttala mig från personlig erfarenhet men alla i min omgivning som har laddar minst 1 gång per dag, oftast 2.

Det är inte så konstigt.
Batterier är om inte färskvaror iallafall slitagedelar, efter ett par år har det tappat mycket kraft.
Eftersom alla iphone modeller har inbyggt batteri, så är det inte så lätt att byta ut det, när det börjar bli slutkört av ett par års laddning och urladdning.
Apple och Iphone hade sin storhetstid för ett par tre år sedan, då iphones riktigt översvämmade marknaden, de som är kvar nu har gamla slitna batterier som inte fungerar som när de var nya.

Min SG Note klarade två dagar med passning, surf på raster, några timmar Spotify och BT stereo headset samt SMS och något telefonsamtal.
Fast när man började använda GPS:en, ladda ner Google Map kartor och samtidigt lyssnade Spotify med BT headsetet i bilen, kunde man se hur batteristapeln sjönk snabbt.
Så när GPS, Google Maps och Spotify användes i bilen, så kopplade jag alltid in billaddaren i cigarettändare-uttaget. Enda sättet att ha nytta av mobilen i mer än bara ett par mil

Har nu bytt till en fickvänligare SG Young+, vars minibatteri ska få visa vad den kan, SGN/Note1/Ur-Notens batteri är ju nästan lika stort som hela Young+ mobilen...

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Fafne:

Det är inte så konstigt.
Batterier är om inte färskvaror iallafall slitagedelar, efter ett par år har det tappat mycket kraft.
.......
Apple och Iphone hade sin storhetstid för ett par tre år sedan, då iphones riktigt översvämmade marknaden, de som är kvar nu har gamla slitna batterier som inte fungerar som när de var nya.

Ja, alltså hur tänkte du här?
Menar du att på sista två-tre åren så har inga köpt nya iPhones, utan de kör på gamla?
Jag har en iphone 5 som i oktober är två år gammal. Den har samma batteritid nu, som den hade när den var ny. Dvs kass! Batteritiden har varken ökat eller minskat under denna tiden (vilket givetvis är en personlig åsikt)

Visa signatur

Det är inte lätt att va tung...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiasE:

Finns i princip ingen på mitt jobb som inte måste ladda sin iPhone 5 efter en halv arbetsdag, de som inte måste det har knappt använt den.
Har inte iPhone själv så kan inte uttala mig från personlig erfarenhet men alla i min omgivning som har laddar minst 1 gång per dag, oftast 2.

Nu överdriver du nog lite va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nexus 4 har riktigt dålig batteritid. Betydligt sämre än Iphone 5.

Yup, den är riktigt usel på den fronten.
Det är tur Google har fixat detta - åtminstone till någon grad - på femman(i.e: medioker istället för usel).
Jag har dock sett folk med 7timmar skärmtid på sin Nexus 4. Men då med custom kernel och sänkta spänningar och sådana häxkrafter.

Skrivet av holetaker:

Jag har en iphone 5 som i oktober är två år gammal. Den har samma batteritid nu, som den hade när den var ny. Dvs kass! Batteritiden har varken ökat eller minskat under denna tiden (vilket givetvis är en personlig åsikt)

Där har du faktiskt fel. Även Lithium batterier slits efterhand. Efter två år med nästan daglig laddning så kan din totala batteritid ha sjunkit ända ner till 60 eller 70% av ursprungstiden. Det betyder inte att den har det dock. Den kan ligga på allt mellan 100 och 50%, beroende på hur mycket det slitits.
Förresten, jag är nyfiken: blev batteritiden sämre med iOS7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Yup, den är riktigt usel på den fronten.
Det är tur Google har fixat detta - åtminstone till någon grad - på femman(i.e: medioker istället för usel).
Jag har dock sett folk med 7timmar skärmtid på sin Nexus 4. Men då med custom kernel och sänkta spänningar och sådana häxkrafter.

Där har du faktiskt fel. Även Lithium batterier slits efterhand. Efter två år med nästan daglig laddning så kan din totala batteritid ha sjunkit ända ner till 60 eller 70% av ursprungstiden. Det betyder inte att den har det dock. Den kan ligga på allt mellan 100 och 50%, beroende på hur mycket det slitits.
Förresten, jag är nyfiken: blev batteritiden sämre med iOS7?

Nja för min iPhone 5 blev det ingen skillnad men för många vänner så sjunker deras batteri väldigt snabbt. Dock så har de 4/4s så deras batterier kanske bara är slitna

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av holetaker:

Ja, alltså hur tänkte du här?
Menar du att på sista två-tre åren så har inga köpt nya iPhones, utan de kör på gamla?
Jag har en iphone 5 som i oktober är två år gammal. Den har samma batteritid nu, som den hade när den var ny. Dvs kass! Batteritiden har varken ökat eller minskat under denna tiden (vilket givetvis är en personlig åsikt)

Mycket möjligt IOS blivit energieffektivare också så därför har du inte märkt av slitaget av batteriet men ja kapaciteten minskar med tiden.