Problem vid anslutning av externa hårddiskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013

Problem vid anslutning av externa hårddiskar

Hej!

Köpte för ett tag sen en ny dator kompatibel med USB 3.0. När jag gjorde detta passade jag på att spara mina gamla mekaniska diskar (1TB + 2TB) genom att köpa en hårddiskdocka och sätta dessa där i.

Mitt problem är som följer;

Min(a) hårddiskar vill inte hålla sig anslutna en längre tid, dvs, datorn upptäcker dom för att sedan koppla bort dom oftast ganska direkt igen, detta kan pågå 4-5ggr innan den helt väljer att koppla bort diskarna utan att längre återkoppla dom.
Ibland har jag tur och kopplingen kan då vara stabil i nån minut eller två, då funkar överföringshastigheten som den ska. Värt att nämna är att om jag kör diskarna genom en USB 2.0 hub funkar kopplingen precis som den ska (dock med lägre överföringshastighet).

Hårddiskdockan tar inte ström från USB uttaget utan från en extern strömkälla.
Hårddiskdockan är kompatibel med USB 3.0.

Tack på förhand!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Fabrikat moderkort och/eller USB3-kontroller?
Fabrikat/modell hårddiskdocka?

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013

Öppna enhetshanteraren och kika så inte det är ikryssat att Windows kan stänga av enheterna för att spara ström.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Hardware guy:

Fabrikat moderkort och/eller USB3-kontroller?
Fabrikat/modell hårddiskdocka?

Moderkortet har fabrikatet Asus (det är en Asus laptop) med Moderkortsnamnet Asus UX51VZA Series Notebook. USB3-kontrollen ser ut att vara "Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0100 (Microsoft)".

Hårddiskdockan har fabrikatet Icy Box och det fruktansvärt kryptiska namnet "ICY BOX IB-RD3219StU3-B HDD Chassi".

Skrivet av Isse00:

Öppna enhetshanteraren och kika så inte det är ikryssat att Windows kan stänga av enheterna för att spara ström.

Var mer exakt i enhetshanteraren gör jag detta?

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Okt 2013
Skrivet av jonnnee:

Moderkortet har fabrikatet Asus (det är en Asus laptop) med Moderkortsnamnet Asus UX51VZA Series Notebook. USB3-kontrollen ser ut att vara "Intel(R) USB 3.0 eXtensible Host Controller - 0100 (Microsoft)".

Hårddiskdockan har fabrikatet Icy Box och det fruktansvärt kryptiska namnet "ICY BOX IB-RD3219StU3-B HDD Chassi".

Var mer exakt i enhetshanteraren gör jag detta?

Kika efter om de externa hdds antingen är egna enheter som du kan ändra inställningarna för eller om de faller under någon USB-kontroller och ändra inställningarna.

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Isse00:

Kika efter om de externa hdds antingen är egna enheter som du kan ändra inställningarna för eller om de faller under någon USB-kontroller och ändra inställningarna.

Inget sådant inställt, kan dessutom höra ganska tydligt när den sätts på/stängs av..

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Scania-Earth-Milky way
Registrerad
Nov 2001

Min erfarenhet av icybox är inte den bästa, men den erfarenheten är några år gammal. Eftersom de finns kvar under samma namn måste de gjort någonting rätt.
Jag skulle dock börja med att pröva kabinettt på annan dator med USB3 för att se om det är datorn eller kabinettet som orsakar problemet.

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Feb 2013
Skrivet av Hardware guy:

Min erfarenhet av icybox är inte den bästa, men den erfarenheten är några år gammal. Eftersom de finns kvar under samma namn måste de gjort någonting rätt.
Jag skulle dock börja med att pröva kabinettt på annan dator med USB3 för att se om det är datorn eller kabinettet som orsakar problemet.

Hårddisken funkar felfritt på en annan dator, har dock tyvärr ingen annan USB 3.0 enhet att testa på problemdatorn, får återkomma när jag isåfall gjort det..

Några fler förslag? x)