köpa dator utomlands - fungerar tangentbordet?

Permalänk

köpa dator utomlands - fungerar tangentbordet?

polare bor i Taipei i Taiwan och tänkte be han köpa en MSI GS60 bärbar dator men då kommer den såklart sakna ÅÄÖ osv men min fråga är räcker det att ominstallera datorn till svenskt Windows 8 och välja svenskt tangentbordslayout och sedan sätt dit några klistermärken för ÅÄÖ eller kommer ÅÄÖ hamna på något lustigt ställe alt inte går att få dit?

Tänker om ngn köpt dator från Asien/USA tidigare och kan varna om ev missöden som kan uppstå i samband med import?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk

Ja, det räcker!

Import från utanför EU kan jag tyvärr inte svara på.

Permalänk

Du kan få betala skatt vid import! Även garanti och liknande blir svårt.

Tangentbordslayouten skiljer sig mer än bara åäö ska tilläggas men det lär man sig fort. Det kan vara tecken som / och < som skiljer sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlawsWorth:

polare bor i Taipei i Taiwan och tänkte be han köpa en MSI GS60 bärbar dator men då kommer den såklart sakna ÅÄÖ osv men min fråga är räcker det att ominstallera datorn till svenskt Windows 8 och välja svenskt tangentbordslayout och sedan sätt dit några klistermärken för ÅÄÖ eller kommer ÅÄÖ hamna på något lustigt ställe alt inte går att få dit?

Tänker om ngn köpt dator från Asien/USA tidigare och kan varna om ev missöden som kan uppstå i samband med import?

Egentligen ska du betala tull och skatt för de du importerar utanför EU.
När det kommer till tangentbordet finns det nog bara två typer av layout. Men borde vara i den här varianten som vi är vana med

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av KeVVa:

Egentligen ska du betala tull och skatt för de du importerar utanför EU.
När det kommer till tangentbordet finns det nog bara två typer av layout. Men borde vara i den här varianten som vi är vana med
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/KB_U...

Gäller tull/moms även om man köper produkten i landet och använder den där? Hade för mig att det endast gäller icke uppackade produkter/oanvända eller det kvittar?

Visa signatur

All right chums, time's up, let's do this...LEEROOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOY JEEEEEEENKIIIIIIIIIIIIIIINS!!!!

The Najntis podcast

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av PlawsWorth:

Gäller tull/moms även om man köper produkten i landet och använder den där? Hade för mig att det endast gäller icke uppackade produkter/oanvända eller det kvittar?

Det kan ev klassas som flyttgods om du bor utomlands och tar med dig saker när du flyytar hem till ett land inom EU igen, men i så fall ska du ha bott utomlands i minst 6 månader.
http://www.tullverket.se/innehallao/f/flyttatillochfransverig...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skickar han packetet och skriver "GIFT" så slipper du skatt o sånt

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av athle86:

Skickar han packetet och skriver "GIFT" så slipper du skatt o sånt

Det påverkar inte det här eftersom värdegränsen för gåvor är 400kr och en dator är dyrare än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det inte rätt stor "risk" att det är en massa kinesiska tecken på en dator från Taiwan, iallafall om den säljs på den "inhemska marknaden" där? Bara en tanke...

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.