Avancerad DATORPROJEKT utöver det vanliga, ingen napp bland sponsorer..

Permalänk
Medlem

Avancerad DATORPROJEKT utöver det vanliga, ingen napp bland sponsorer..

Har länge funderat på att göra något speciellt inom datakategorin. Har nu gjort en ritning på projektet och sökt sponsorer ett tag. Mailat runt och även ringt ett par olika företag för att höra om de var intresserade att ställa upp. Jag lyckades inte få någon riktigt napp från något företag så nu tänkte jag fråga er om där är någon där ute som har något förslag på hur man ska gå vidare om man fortfarande söker sponsorer utan napp. I "mailen" har jag informerat om projektet, berättat syftet, Visat bilder/ritningar, förklarat vem jag är och en del annat smått och gott som företagen kan ha nytta av att veta så som vad de får ut av att ställa upp. Som sagt hur skulle jag kunna gå vidare? Ska man lägga ner eller har ni några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav72:

Har länge funderat på att göra något speciellt inom datakategorin. Har nu gjort en ritning på projektet och sökt sponsorer ett tag. Mailat runt och även ringt ett par olika företag för att höra om de var intresserade att ställa upp. Jag lyckades inte få någon riktigt napp från något företag så nu tänkte jag fråga er om där är någon där ute som har något förslag på hur man ska gå vidare om man fortfarande söker sponsorer utan napp. I "mailen" har jag informerat om projektet, berättat syftet, Visat bilder/ritningar, förklarat vem jag är och en del annat smått och gott som företagen kan ha nytta av att veta så som vad de får ut av att ställa upp. Som sagt hur skulle jag kunna gå vidare? Ska man lägga ner eller har ni några tips?

Referensprojekt! Det är väl bara det som räknas kan jag tänka mig. Så otroligt många som vill ha sponsorer, men företagen kan ju inte veta om personen är duktig eller bara vill ha gratis delar. De vill ju ha uppmärksamhet, vilket de får av bra och snygga projekt. Så börja med att finansiera ett eget billigare projekt som du sen kan visa upp. Därefter ska du nog vara nöjd om du får en enstaka del. Du får helt enkelt arbeta uppåt.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Referensprojekt! Det är väl bara det som räknas kan jag tänka mig. Så otroligt många som vill ha sponsorer, men företagen kan ju inte veta om personen är duktig eller bara vill ha gratis delar. De vill ju ha uppmärksamhet, vilket de får av bra och snygga projekt. Så börja med att finansiera ett eget billigare projekt som du sen kan visa upp. Därefter ska du nog vara nöjd om du får en enstaka del. Du får helt enkelt arbeta uppåt.

Ja det är väl så man får gå tillväga! Vad säger du om att man börjar arbetet med projektet och visar sedan upp resultatet innan det är slutfört och försöker därefter igen?

Permalänk

Skulle kunna tänka mig att de tittar väldans mycket på tidigare projekt som referens, därför de inte nappar.
Det är nog inte hållbart att ge ut gratis komponenter till alla som frågar, utan de måste försäkra sig om att personen i fråga är duktig, och kan blomstra mycket publicitet för företaget.¨

edit: Tidigare inlägg hade visst påpekat precis samma sak... (;

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av LiquidPanda:

Skulle kunna tänka mig att de tittar väldans mycket på tidigare projekt som referens, därför de inte nappar.
Det är nog inte hållbart att ge ut gratis komponenter till alla som frågar, utan de måste försäkra sig om att personen i fråga är duktig, och kan blomstra mycket publicitet för företaget.¨

edit: Tidigare inlägg hade visst påpekat precis samma sak... (;

Ja det är väl så man får gå tillväga! Vad säger du om att man börjar arbetet med projektet och visar sedan upp resultatet innan det är slutfört och försöker därefter igen?

Permalänk
Skrivet av Gustav72:

Ja det är väl så man får gå tillväga! Vad säger du om att man börjar arbetet med projektet och visar sedan upp resultatet innan det är slutfört och försöker därefter igen?

Nu är jag ju ingen expert förvisso, men det skulle nog kunna funka.

Om du har ett intressant projekt med bra ritningar så skulle du nog också kunna starta ett album eller en tråd, som du sedan uppdaterar genom projektets utveckling (om det går), för att väcka lite intresse här på Sweclockers, sedan skulle du väl kunna referera till albumet/tråden i mail till olika företag.

Bara en idé, vet inte hur det skulle funka i praktiken.

Visa signatur

R9 390 | i5 6600K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav72:

Ja det är väl så man får gå tillväga! Vad säger du om att man börjar arbetet med projektet och visar sedan upp resultatet innan det är slutfört och försöker därefter igen?

Jag som företagare skulle fortfarande vara skeptiskt till att bidra. Mitt förslag är att du finansierar och utför ett helt projekt och inväntar respons. Forumets åsikter kring ditt projekt är viktiga för företaget. Om inte forumet följer dina projekt så kommer inte företaget heller att få någon uppmärksamhet, vilket är anledningen till att de skulle vilja sponsra dig från första början. Se till att du utmärker dig på något sätt, annars får du ingen uppmärksamhet. Att sätta ihop en dator med dyra och fina delar kan vilken tomte som helst göra, att bygga ett konstverk å andra sidan...

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Skrivet av Gustav72:

Ja det är väl så man får gå tillväga! Vad säger du om att man börjar arbetet med projektet och visar sedan upp resultatet innan det är slutfört och försöker därefter igen?

Precis, kollar du på många projekt här så börjar det med en plan, följt av chassibygge då det är det jag antar att du tänkte bygga (annars är det nog omöjligt med spons tbh). Sen när de visat att de är duktiga och seriösa så brukar sponsen på eventuella komponenter komma. Är väldigt få som har vad som krävs för att få spons för en ide.

Permalänk
Medlem

Måste du ha sponsorer? Hur mycket pengar skulle du lägga ut om du inte fick några sponsorer?
Om du nu har en super cool idé varför inte spara pengar och bygga det själv?

Skulle du inte kunna använda gamla komponenter för att dra ner priset på projektet?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Måste du ha sponsorer? Hur mycket pengar skulle du lägga ut om du inte fick några sponsorer?
Om du nu har en super cool idé varför inte spara pengar och bygga det själv?

Skulle du inte kunna använda gamla komponenter för att dra ner priset på projektet?

Ja jo det blir en del i kostnad utan sponsorer.. Själva chassit kommer kosta en del även den..

Det skulle jag kunna göra men har inte så mycket liggande hemma utan får då istället köpa begagnad och då tycker jag det är lika bra att satsa på nya komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Jag som företagare skulle fortfarande vara skeptiskt till att bidra. Mitt förslag är att du finansierar och utför ett helt projekt och inväntar respons. Forumets åsikter kring ditt projekt är viktiga för företaget. Om inte forumet följer dina projekt så kommer inte företaget heller att få någon uppmärksamhet, vilket är anledningen till att de skulle vilja sponsra dig från första början. Se till att du utmärker dig på något sätt, annars får du ingen uppmärksamhet. Att sätta ihop en dator med dyra och fina delar kan vilken tomte som helst göra, att bygga ett konstverk å andra sidan...

Instämmer. Vad du pratar om är att man måste göra sig ett namn innan man kan förvänta sig att någon kastar prylar efter en. Tänker man på det så låter det faktisk ganska rimligt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Instämmer. Vad du pratar om är att man måste göra sig ett namn innan man kan förvänta sig att någon kastar prylar efter en. Tänker man på det så låter det faktisk ganska rimligt.

Ja det är klart! Även jag håller med era resonemang. Jag börjar med projektet själv och hör därefter av bland sponsorerna.

Permalänk
Medlem

man måste ha saker visa upp, visa hur många som sett dina tidigare byggen,
annars vet dom inte om du kan bygga, om du slutför saker, eller om du är bra sälja på folk saker
sen att förvänta sig få gratis saker i spons är bara glömma om man inte har otroligt tur eller har gjort bra byggen förut,
jag skulle aldrig ge spons till nån som vill ha saker gratis.

du måste tänka att detta är en kostnad för företagen och dom räknar att tjäna tillbaka det dom ger dig, alltså måste du dra in så mycket kunder som handlar av dom, så dom får betalt för dina saker också

spons är inte lätt oftas mer jobb och tid en vad man tror, och är nog lättare gå ut jobba och köpa sakerna själv

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem

Sen är de nog viktigt att du visar att du själv är villig att lägga ner pengar på ditt projekt.. Om det verkar som att du behöver sponsringen för att äns starta projektet tror jag inte många är så intresserade. Bättre att lägga grunden själv och sen allt efter vägen höra av sig till företag om spons..

Visa signatur

Bygglogg | Alumex HTPC Ta en titt och glöm inte att kommentera! :)
---------------------------------------------------------------
Corsair Obsidian 650D - Corsair Dominator 16GB 2133Mhz - Corsair H100 - Intel i7 3930K - Asus Radeon 7950 OC - Samsung SSD 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav72:

Har länge funderat på att göra något speciellt inom datakategorin. Har nu gjort en ritning på projektet och sökt sponsorer ett tag. Mailat runt och även ringt ett par olika företag för att höra om de var intresserade att ställa upp. Jag lyckades inte få någon riktigt napp från något företag så nu tänkte jag fråga er om där är någon där ute som har något förslag på hur man ska gå vidare om man fortfarande söker sponsorer utan napp. I "mailen" har jag informerat om projektet, berättat syftet, Visat bilder/ritningar, förklarat vem jag är och en del annat smått och gott som företagen kan ha nytta av att veta så som vad de får ut av att ställa upp. Som sagt hur skulle jag kunna gå vidare? Ska man lägga ner eller har ni några tips?

Ok läste bara detta inlägg och inget annat. Jag som företag sysslar en hel del med att sponsra projekt. Företag som mig bryr sig bara om en enda sak och det är det ENDA du INTE berättat om. Vad får företaget ut av att sponsra dig? resten skiter de i till 100%. De/vi bryr sig bara om en enda sak och det är hur de kan tjäna pengar på det.

Sponsring= arbete för sakerna och i detta fall arbetar du som marknadsförare för dem. "en del annat smått och gott som företagen kan ha nytta av"... seriöst?

Kan låta som att jag är lite hård i tonen men det är för att 90% av alla som kontaktar mitt företag nämner inte något vad vi får ut av det så varför ens svara på mailet?

Ska du skaffa sponsorer måste du sälja din ide till dem, de ska känna att det går miste om SÅ MYCKET om de inte hoppar på projektet som sponsorer.

  1. Kort om vad ditt projekt är

  2. Tidigare erfarenheter (bifoga bevis/länkar)

  3. Vad du vill ha av dem.

  4. Vad de får i utbyte för vad du vill ha av dem (viktigaste punkten).

Ge dem en trygg känsla att de inte kommer förlora en enda krona och har massor att tjäna på det. Klarar du inte av det så kommer du aldrig få sponsorer.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Referensprojekt är bra men inget krav. Jag fick 7 sponsorer på mitt första projekt utan att ha något tidigare att visa upp.

Jag tycker det viktigaste är att framhäva deras produkter, varför du vill använda just dem och slutligtvis det viktigaste, vad de får ut av det. Ingen är väl sugen på att sponsra med delar värda tusenlappar om företaget får 80 views i ett galleri. Om de däremot får 200.000 visningar, över olika forum och medier, kan de vara intressant.

Tipsen som andra har skrivit här är bra, men tänkte jag kunde dela med mig av mina erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Referensprojekt är bra men inget krav. Jag fick 7 sponsorer på mitt första projekt utan att ha något tidigare att visa upp.

Jag tycker det viktigaste är att framhäva deras produkter, varför du vill använda just dem och slutligtvis det viktigaste, vad de får ut av det. Ingen är väl sugen på att sponsra med delar värda tusenlappar om företaget får 80 views i ett galleri. Om de däremot får 200.000 visningar, över olika forum och medier, kan de vara intressant.

Tipsen som andra har skrivit här är bra, men tänkte jag kunde dela med mig av mina erfarenheter.

Samma här, en idé kan komma långt, fick tiotalet sponsorer till mitt första riktiga projekt bara genom bra struktur och ritningar. och det sista som Nikko sa!