Ansluta medieomvandlare för internet via fiberuttag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Ansluta medieomvandlare för internet via fiberuttag

Hej!

Håller i skrivande stund på att försöka få internet att fungera via det optiska(?) fiberuttaget. Vår förening har avtal med ownit och vid anslutning skall internet fungera direkt.

Så det jag gjort är att jag har köpt en medieomvandlare (tp link mc200cm), samt en sc sc fiberkabel (multimode). Nu har jag kopplat in fiberkabeln i medieomvandlaren och den andra änden i det befintliga fiberuttaget. Allt passar. Har sedan en nätverkskabel mellan datorn och medieomvandlaren. Men när allt är ikopplat så står det bara identifiering sker, Sen oidentifierat nätverk (begränsad anslutning) men internet fungerar inte, om jag dock kopplar de två
Små blå fiberkablarna direkt in i medieomvandlare så säger datorn bara (ethernet - begränsad anslutning) men internet fungerar inte.

Pratade med ownit innan och de lät inte som de hade sån jättekoll men att en tekniker kommer dig och installerar en fiberconverter för en kostnad av 3000 (men är det inte det jag har själv?)

skulle vara väldigt tacksam för svar och om någon vet ifall något saknas eller om jag tex inte kan koppla datorn direkt till medieomvandlaren utan via en switch/router?

Tack!

Med vänlig hälsning,
Anders

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du kanske skulle fråga dem om du har köpt rätt prylar.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2012

Jag frågade dom om det skulle fungera med det jag köpt men svaret var att "ja vet inte, det fungerar med olika modeller osv vi har ingen lista på vad som fungerar" och att det som går att göra är att skicka dit en tekniker som installerar en fiberconverter. Självklart är det bäst ur installtionssynvinkel men tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet angående detta då det tar emot att betala upp emot 3000 för något som (om det kan fungera) kostar 500-1000.

Hade jag fått ett bra svar från ownits kundservice hade jag inte skapat tråden.

Tack!:)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
A.ROOT-SERVERS.NET
Registrerad
Jul 2001

Har du koll på att du har köpt rätt konverter?

Multimode el Singlemode?
100 eller 1000 Mbps?
Duplex eller Simplex fiber?
3,10,20,40 eller 80km?
Rätt våglängd? finns ett par att välja på
Rätt våglängd för TX och RX om det är simplexfiber (BiDi) t.ex 1310/1550 eller 1550/1310?
Det är rätt viktigt att allt machar mot den andra änden.

Medlem #14

CISSP, MCT,MCITP, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av Eken92:

Jag frågade dom om det skulle fungera med det jag köpt men svaret var att "ja vet inte, det fungerar med olika modeller osv vi har ingen lista på vad som fungerar" och att det som går att göra är att skicka dit en tekniker som installerar en fiberconverter. Självklart är det bäst ur installtionssynvinkel men tänkte höra med er om ni har någon erfarenhet angående detta då det tar emot att betala upp emot 3000 för något som (om det kan fungera) kostar 500-1000.

Hade jag fått ett bra svar från ownits kundservice hade jag inte skapat tråden.

Tack!:)

Jag tycker att du ska ta kontakt med dem igen. Klart som fasen att de måste kunna tala om vad som funkar och inte funkar. Man måste ju tex ha rätt att få veta vad man får för de 3000kr'na, vilka bör inkludera även hårdvaran som det låter.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
::1
Registrerad
Okt 2001

Till att börja med, köp en single-mode patchkabel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av bamsefar:

Till att börja med, köp en single-mode patchkabel.

Och en konverter som stödjer single-mode. Som dessutom kör på samma våglängd som Ownit. Och som sänder med rätt effekt.

Lättast är nog att be dem fixa det.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tycker det låter väldigt underligt att det inte ingår en omvandlare i installationen.
Vem har beställt den halvfärdig ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.