Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013

Kan inte ansluta till proxy server

Hejsan!

Har en polare som har fått problem med sin datorn, eller rättare sagt hans internet.
Ungefär varje minut lägger hans internet av och får upp en ruta att det inte går att ansluta till Proxy server.
Han går in via Chromes inställningar och klickar bort "Använd en proxy server för att ansluta....) då funkar det helt plötsligt, men där igen en minut senare börjas det igen och den lilla rutan som han klickade bort innan* är bort kryssad och det rullar på såhär.

Han har COMHEM som bredbands leverantör.

Någon hjälpsam själ som kan hjälpa han/oss?

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Hej
Vad jag vet använder inte ComHem proxyserver anslutningar.
Kör han en egen proxyserver på hemnätverket?
Om inte, så kan det vara Malware/Trojan som konfiguretat om hans internetinställningar på datorn.

W7P - Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Corsair XMS3 1866MHz -=- Corsair F3 120GB SSD
Gainward "GS" GeForce 460 GTX -=- Corsair CX750W -=- Antec Performance One P180

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det finns proxymalwares idag som försöker styra om trafiken via proxys för att visa reklam och fånga lösenord så prova att söka igenom datorn och se om den har fått in nått ohyra.
https://www.malwarebytes.org/

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2013
Skrivet av NukeDuke:

Hej
Vad jag vet använder inte ComHem proxyserver anslutningar.
Kör han en egen proxyserver på hemnätverket?
Om inte, så kan det vara Malware/Trojan som konfiguretat om hans internetinställningar på datorn.

Nej det tror jag inte, han skulle ladda ner något program häromdagen och troligtvis var det virus i filen.
Han drar en fullständig sökning med Avast just nu så får vi se om det hjälper