Akta er för Kinguin, G2Play när ni handlar spel, fick inte mina köpta spel

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yorg:

https://helpx.adobe.com/photoshop/kb/known-issues-bugs-photos...

Det finns alltid problem med mjukvara, alltid.

Jag hävdar att det inte är skäl till att kringgå de regler som man satt upp, undvika att ge utvecklaren det pris som ansetts rimligt utifrån din ekonomiska situation eller aktivt undvika de skatter som du enligt lag ska betala.

Självfallet finns det alltid problem med mjukvara, men det gäller ju egentligen allt. Det jag menar är att det är alldeles för hög acceptance när just spel inte fungerar som utlovat/reklamfört, vilket är något som driver mig redligt irriterad i dagens läge faktiskt då spel (i mitt tycke) har tappat otroligt med kvalité.

Jag tror ärligt att varken piratkopiering eller saker som Tysk-importerad sprit skulle vara lönsamt om priserna faktiskt låg så var man hade råd att faktiskt handla, vare sig man tjänar minimum lön, student eller kontorsjobb vid sture. Och jag tror det skulle gynna staten att överlägga skatterna på flera håll, menar.. man kan höja och höja tobaksskatten utan problem, då borde man kunna göra undantag som lägre skatt på digital distribution eller andra mer specialinriktade fall? För om "alla" handlar på nätet och aktivt udviker skatt så lär det bli en större förlust i slutändan?

Jag tar inte ställning till hur vida piratkopiering skadar inte icke skadar marknaden idag, har inte undersökt saken närmare själv. Men vet själv att 9/10 spel jag inte köpt hade jag aldrig betalat för heller, om än kanske en mindre summa som vid HumbleBundle's, och tycker uppriktigt synd om folk som lägger 4-500kr på spel som inte agerar som videos eller reviews har uttryckt sig.

Bra exempel på detta; Dragon Age: Inquisition.
Spelet på sin gameplay reveal lovade en massa saker som interaktiv miljö, flera val och stor fokus på "hjältens" fort och arméer - Inget vi såg direkt av alls på release av spelet. De tom. strippade hela zooner som visats på olika event.
Detta var något reviewers inte hann upptäcka i tid då de fick sina review copies ett par timmar innan release, vilket effektivt lurade alla kunder som förbokat eller rusat ner för att plocka upp på release dagen.
Nu har jag inte köpt det spelet, men flera av min vänner gjorde och kände sig totalt grundlurade.

Som sagt, försöker inte vara någon crusader av något slag, men jag vägrar betala vad "utvecklaren vill ha" om jag inte ens får chansen att testa spelet i form av den demo eller liknande - Då skiter jag i deras produkt helt och hållet eller införskaffar mig den på annat vis än officiella kanaler. Tycker många AAA-studios ska vara glada om de går +/- 0 idag med tanke på skiten de spyr hela tiden i form av falsk PR, dålig portar eller trasiga spel.
Än mindre tänker jag betala ocker-skatt som _jag_ anser inte kan rättfärdigas på något plan - De kan välja att få lite mindre dosh eller inget alls.

Skrivet av nackskägg:

Eh...wut?

Min mor och hennes gubbe köpte nyligen bil, och då ingick bla. rostskydd på 5 år samt så köpte de till en försäkring - Så om de tex. krockar med vilddjur(typ älg) så står försäkringen(read: bilfirman/tillverkaren) för reparation upp till en viss kostnad, alt. skrotning av bilen.

Var fel av mig att använda termen 'oftast' då dessa typer av garantier/försäkringar inte tillhör normen, eller har iaf inte gjort det förut vid nybilsköp.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Självfallet finns det alltid problem med mjukvara, men det gäller ju egentligen allt. Det jag menar är att det är alldeles för hög acceptance när just spel inte fungerar som utlovat/reklamfört, vilket är något som driver mig redligt irriterad i dagens läge faktiskt då spel (i mitt tycke) har tappat otroligt med kvalité.

Jag tror ärligt att varken piratkopiering eller saker som Tysk-importerad sprit skulle vara lönsamt om priserna faktiskt låg så var man hade råd att faktiskt handla, vare sig man tjänar minimum lön, student eller kontorsjobb vid sture. Och jag tror det skulle gynna staten att överlägga skatterna på flera håll, menar.. man kan höja och höja tobaksskatten utan problem, då borde man kunna göra undantag som lägre skatt på digital distribution eller andra mer specialinriktade fall? För om "alla" handlar på nätet och aktivt udviker skatt så lär det bli en större förlust i slutändan?

Jag tar inte ställning till hur vida piratkopiering skadar inte icke skadar marknaden idag, har inte undersökt saken närmare själv. Men vet själv att 9/10 spel jag inte köpt hade jag aldrig betalat för heller, om än kanske en mindre summa som vid HumbleBundle's, och tycker uppriktigt synd om folk som lägger 4-500kr på spel som inte agerar som videos eller reviews har uttryckt sig.

Bra exempel på detta; Dragon Age: Inquisition.
Spelet på sin gameplay reveal lovade en massa saker som interaktiv miljö, flera val och stor fokus på "hjältens" fort och arméer - Inget vi såg direkt av alls på release av spelet. De tom. strippade hela zooner som visats på olika event.
Detta var något reviewers inte hann upptäcka i tid då de fick sina review copies ett par timmar innan release, vilket effektivt lurade alla kunder som förbokat eller rusat ner för att plocka upp på release dagen.
Nu har jag inte köpt det spelet, men flera av min vänner gjorde och kände sig totalt grundlurade.

Som sagt, försöker inte vara någon crusader av något slag, men jag vägrar betala vad "utvecklaren vill ha" om jag inte ens får chansen att testa spelet i form av den demo eller liknande - Då skiter jag i deras produkt helt och hållet eller införskaffar mig den på annat vis än officiella kanaler. Tycker många AAA-studios ska vara glada om de går +/- 0 idag med tanke på skiten de spyr hela tiden i form av falsk PR, dålig portar eller trasiga spel.
Än mindre tänker jag betala ocker-skatt som _jag_ anser inte kan rättfärdigas på något plan - De kan välja att få lite mindre dosh eller inget alls.

Min mor och hennes gubbe köpte nyligen bil, och då ingick bla. rostskydd på 5 år samt så köpte de till en försäkring - Så om de tex. krockar med vilddjur(typ älg) så står försäkringen(read: bilfirman/tillverkaren) för reparation upp till en viss kostnad, alt. skrotning av bilen.

Var fel av mig att använda termen 'oftast' då dessa typer av garantier/försäkringar inte tillhör normen, eller har iaf inte gjort det förut vid nybilsköp.

Dold text

Så, kokar man ned det kan man konstatera följande:

Du har råd att köpa spel, men du vill inte betala så mycket.

Du vägrar att betala "ocker-skatt" men du tycker att vi har för dåligt socialt skyddsnät i Sverige. Du har däremot inga problem med att ta emot fördelarna av det såsom möjligheten till att studera utomlands och få bidrag/lån till det.

Du medger att all mjukvara har problem, trots det så hävdar du att det är motiverat att betala för annan mjukvara men spel ska man då inte betala för (åtminstone inte fullpris).

Jag köper det inte, jag är ledsen men jag köper det inte. För mig är det här ett barnsligt argumenterande för att rättfärdiga ett egoistiskt handlande och en egoistisk världsbild. Det verkar som att du vill ha alla förmåner men vägrar ta ditt ansvar. Du har hela tiden ett val, antingen vill du ha spelet eller så vill du inte det, vill du inte så skippa det, vill du ha det så betala för det.

När det gäller bilexemplet så medger du att du talar om en försäkring som inte har ett dyft att göra med själva bilinköpet, när det gäller rostskyddet är det säkerligen villkorat så att du måste serva bilen på märkesverkstad varje år och konstigt nog är det vanligt att man själv måste betala för att behandla påbörjad rost. De är väldigt snårigt skrivna dessa garantier och är sällan någon riktig garanti man kan luta sig emot.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Testpilot

Mycket intressant läsning faktiskt

Inte för att de gav någon direkt ny insikt i hur saker och ting fungerar, men var ändå givande att få allt summerat i en enda artikel. Det jag blev "glad" över (om det nu är sant) är att store-ägaren uteslöt sin dealer ur sin affärsloop under loppet av denna artikel, precis som att G2 stängde av 35st andra leverantörer som var inblandade i Ubisoft soppan.

Men detta bevisar ännu en gång att det inte är helt bajs, piss och blä, 35st ruttna försäljare av 2400? Känns som jag har större chans att bli scammad på blocket då. Eller så går man direkt till G2PLAY bara och inte använder Kinguin/G2A, då G2PLAY verkar vara seriösa i sin business och försöker sträva efter att vara så lik en officiell butik som möjligt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Mycket intressant läsning faktiskt

Inte för att de gav någon direkt ny insikt i hur saker och ting fungerar, men var ändå givande att få allt summerat i en enda artikel. Det jag blev "glad" över (om det nu är sant) är att store-ägaren uteslöt sin dealer ur sin affärsloop under loppet av denna artikel, precis som att G2 stängde av 35st andra leverantörer som var inblandade i Ubisoft soppan.

Men detta bevisar ännu en gång att det inte är helt bajs, piss och blä, 35st ruttna försäljare av 2400? Känns som jag har större chans att bli scammad på blocket då. Eller så går man direkt till G2PLAY bara och inte använder Kinguin/G2A, då G2PLAY verkar vara seriösa i sin business och försöker sträva efter att vara så lik en officiell butik som möjligt.

35/2400 för just de här stulna nycklarna, det säger ingenting om hur pålitliga övriga är.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Yorg:

Så, kokar man ned det kan man konstatera följande:

Du har råd att köpa spel, men du vill inte betala så mycket.

Du vägrar att betala "ocker-skatt" men du tycker att vi har för dåligt socialt skyddsnät i Sverige. Du har däremot inga problem med att ta emot fördelarna av det såsom möjligheten till att studera utomlands och få bidrag/lån till det.

Du medger att all mjukvara har problem, trots det så hävdar du att det är motiverat att betala för annan mjukvara men spel ska man då inte betala för (åtminstone inte fullpris).

Jag köper det inte, jag är ledsen men jag köper det inte. För mig är det här ett barnsligt argumenterande för att rättfärdiga ett egoistiskt handlande och en egoistisk världsbild. Det verkar som att du vill ha alla förmåner men vägrar ta ditt ansvar. Du har hela tiden ett val, antingen vill du ha spelet eller så vill du inte det, vill du inte så skippa det, vill du ha det så betala för det.

När det gäller bilexemplet så medger du att du talar om en försäkring som inte har ett dyft att göra med själva bilinköpet, när det gäller rostskyddet är det säkerligen villkorat så att du måste serva bilen på märkesverkstad varje år och konstigt nog är det vanligt att man själv måste betala för att behandla påbörjad rost. De är väldigt snårigt skrivna dessa garantier och är sällan någon riktig garanti man kan luta sig emot.

Dold text

Ska försöka summera om det lite för känner att det kan bli lite konstigt annars;

1. Spel kontra annan mjukvara

Jag betalar inte för min mjukvara fören jag testat den, oavsett vad.
Har under en väldigt lång tid använt "trial" för Adobe program, bestämde mig nu för att köpa då Adobes fulla CC-suit kostar 180kr/mån som student, vilket känns som en väldigt överkomlig summa då jag vet att programmet gör som jag vill och inte kostar en månadshyra i inköp.
Sedan är Adobes support värt sina premium pengar, hade en fråga mitt i natten och fick svar från supporten inom minuter - testa det med Steam/Origin/Uplay..

Om jag kunde få tillgång till ett spel, spela ett par timmar (hypotetiskt 20% av storyn eller w/e för typ av spel det nu är) och sedan få möjlighet att köpa resten av spelet(och behålla min save från "demon"), då hade jag kanske haft en helt annan inställning. Då har jag chansen att testa olika mechanics, se hur spelet beter sig (optimering, portningskvalité o.s.v.). Som det är nu lär jag sitta och antingen pirata spelet eller vänta tills det blir snorbilligt på GreyMarket då jag totalt tokvägrar betala för något som kanske inte lever upp till vad som lovats.

Finns som sagt GOTT om exempel på falsk marknadsföring i dagens spel industri, bara att kolla på Dragon Age: Inquisition och Dying Light. Köper jag en tapperware matlåda då vet jag att jag får vad som lovats, varken mer eller mindre - Och skulle den inte hålla måttet kan jag utan problem lämna tillbaka.

Sedan har vi aspekten med DLC, speciellt Day1 DLC och pre-order bonuses..
Jag ska alltså betala 500kr för spelet, sedan 150-200kr per DLC eller 40kr för en re-skin av en armor som redan finns i spelet?
Och köper jag ett Season Pass så kommer det bli värdelöst i vilket fall, då 70% av alla DLC's är micro-DLC som inte innefattas i season pass.
- Man känner sig lurad, som att man köpt en gimpad produkt. Enda spelet med DLC jag sett mervärde i har varit Bordelands2 då de bidragit med mer riktig content (mer storyline, högre level cap, nya vapen o.s.v.), och inte en massa map-packs och re-skins.

Dold text

TL: DR;

Jag bashar spel då spelbolag inte följer praxis för fem öre när det kommer till mjukvara och hur det hanteras och att priserna inte rättfärdigar servicen man får.
*Adobe Photoshop som exempel har en 30 dagar trial, med 30 dagars refund om jag inte skulle vara nöjd (totalt 60 dagar prövotid) - Köper jag ett spel är jag blåst om det inte fungerar som utlovat, vilket är till 9/10 gånger fallet.

*Köper jag annan mjukvara så som Sony Vegas Pro, då betalar jag en engångssumma, inte behöver jag sitta och mata Sony med x2 programmets pris för plugins för att känna att programmet är komplett - Som man idag gör med diverse DLC's för ett spel.
EDIT: Denna bild beskriver det hela väldigt bra; DLC's

*Supporten för plattformar som Origin/Steam är undermåttlig på alla plan - Skriver jag till Adobe har jag svar på minuter, ringer jag Microsoft har jag svar på minuter. Skriver/ringer jag support för problem med Steam/Origin/annat, då är väntetiden ett par dagar eller upp till någon vecka(i bästa fall får jag även svar från en riktig människa och inte något copy-paste från en bot), om problemet ens blir löst.

Dold text

2. Skatt och digital handel

Tycker det är ockerskatt, och jag ser inte hur att kasta mer pengar på problemen jag nämnde ska lösa något alls.
En fundamentalt trasig idé[read: koncept] är fortfarande en fundamentalt trasig idé, oavsett hur mycket kapital man har.

Sverige behöver en re-form när det kommer till mångt och mycket ALLT i den sociala biten. Uppenbarligen fungerar det inte som det är tänkt med tanke på att vi faller bakom i varenda mätning jämfört med för några år sedan bara.

Dold text

3. Frågeställning

Hur kommer det sig att folk är villig att låta industrin skena på detta vis?
Spelbolagen blir allt girigare för varje år, mer stressade inför varje jul-handel, sämre kvalité på alla plan som resultat - Och ändå fortsätter folk att kasta pengar på dem med hoppet om att "de patchar det senare!".. Varför accepterar folk detta, som de aldrig skulle göra med någon annan produkt, eller med spel för den delen bara för ett par år sedan?

Dold text

4. Argumentation och fotbas

Jag har inga problem att ta ansvar för min egna handlingar om jag anser att jag rätteligen gjort fel, men jag tänker inte heller stötta åsikter, ideal eller koncept som inte faller mig i smaken - Utan jag slåss tills jag stupar på det ena eller andra sättet. Dansar helt enkelt inte efter andras pipa (i detta fall kapitalistiska jättar).
Sedan om du vill kalla det barnsligt eller vad du nu än kan tänka dig, det är upp till dig - Men jag viker mig inte dubbelt för saker jag inte anser är rätt, iaf inte utan vettiga och verklighetsförankrade argument mer än att "det är bara så det funkar, lev med det".

Självfallet anser jag att de som utvecklar produkten ska ha betalt, ingen vill jobba gratis. Vi lever inte i ett utopia samhälle där allt är open source eller freeware.
Men det är ju den aspekten också, det är inte utvecklarna som får betalt - Det är cheferna och aktieägarna som får det stora utkastet, inte stackars Niklas som svettas blod för att hinna med omöjliga deadlines eller överambitiösa uppgifter.

Om det är något jag har lärt mig, men ändå förtränger, är att aldrig använda bil och sprit exempel när man pratar om saker som dessa - Blir alltid fel hur man än vrider och vänder på det. Så stryk det helt och hållet, går helt enkelt inte att använda som allegori ~

Dold text
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Avstängd
Skrivet av phoenixdisciple:

Min mor och hennes gubbe köpte nyligen bil, och då ingick bla. rostskydd på 5 år samt så köpte de till en försäkring - Så om de tex. krockar med vilddjur(typ älg) så står försäkringen(read: bilfirman/tillverkaren) för reparation upp till en viss kostnad, alt. skrotning av bilen.

Var fel av mig att använda termen 'oftast' då dessa typer av garantier/försäkringar inte tillhör normen, eller har iaf inte gjort det förut vid nybilsköp.

Olycksfallsförsärking är nåt man har till sin egen lekamen, inte till bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Testpilot
Skrivet av nackskägg:

Olycksfallsförsärking är nåt man har till sin egen lekamen, inte till bilen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag som fomulerade mig fel, rättade till och gav en förklaring ovan ~

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >