Permalänk
Medlem

Hjälp Me körkort

Tjenare, jag vill ta ut körkort men jag vet ingenting och behöver hjälp utav de erfarna.
Jag skulle vilja ha en lista på vad man måste göra från början ända till slutet för att få körkort.
Jag har tagit syntest och ansökt om att övningsköra men jag har inte gått på riskettan eftersom jag har ingen aning vart jag ska till.
Alla svar uppskattas!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det tog mig 1 sekund på Google men jag vet inte vart jag ska eller hur jag bokar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någonting som jag kan tipsa om är en intensivkurs om du har pengarna.
Jag gjorde så att jag övningskörde tills jag var ganska säker bakom ratten med automatbil och sedan åkte jag iväg 2 veckor på intensivkurs med 10 lektioner och halkbana sen hade jag kortet på första uppkörningen och var klar med teori provet efter 10 minuter med två slarvfel!

Totalt tror jag att jag betalade 15.000:- med allt inkluderat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Någonting som jag kan tipsa om är en intensivkurs om du har pengarna.
Jag gjorde så att jag övningskörde tills jag var ganska säker bakom ratten med automatbil och sedan åkte jag iväg 2 veckor på intensivkurs med 10 lektioner och halkbana sen hade jag kortet på första uppkörningen och var klar med teori provet efter 10 minuter med två slarvfel!

Totalt tror jag att jag betalade 15.000:- med allt inkluderat

Det låter inte illa men jag vet fortfarande inte vart jag ska

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Det låter inte illa men jag vet fortfarande inte vart jag ska

Skickades från m.sweclockers.com

Till en körskola.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Till en körskola.

Så jag gör allt på en körskola? Riskettan måste jag gå till först hur bokar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

Så jag gör allt på en körskola? Riskettan måste jag gå till först hur bokar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Det kan du göra på en körskola. Gå dit och prata med dom.

Permalänk
Medlem

Du letar upp körskolor som ligger i ditt närområde/din stad. KOlla om det är någon som har bra betyg på en recenssionssida, kanske många positiva omdömen på Facebook?

Kolla vad de erbjuder, intensivkurs är något du skall gå på när du har övningskört ett tag. Det krävs ett antal lektioner för att klara en uppkörning, och en vecka på intensivkurs kommer inte ge dig den erfarenheten du behöver.

Skall du övningsköra med någon privat eller skall du bara ta lektioner?

Skall du övningsköra privat så behöver du en handlerade, denna skall utbildas, och ofta går man riskettan tillsammans med den man skall övningsköra med.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Du letar upp körskolor som ligger i ditt närområde/din stad. KOlla om det är någon som har bra betyg på en recenssionssida, kanske många positiva omdömen på Facebook?

Kolla vad de erbjuder, intensivkurs är något du skall gå på när du har övningskört ett tag. Det krävs ett antal lektioner för att klara en uppkörning, och en vecka på intensivkurs kommer inte ge dig den erfarenheten du behöver.

Skall du övningsköra med någon privat eller skall du bara ta lektioner?

Skall du övningsköra privat så behöver du en handlerade, denna skall utbildas, och ofta går man riskettan tillsammans med den man skall övningsköra med.

tack för dina svar, jag ska ta lektioner. jag ska gå till en körskola den här veckan och se vad de har att erbjuda

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

tack för dina svar, jag ska ta lektioner. jag ska gå till en körskola den här veckan och se vad de har att erbjuda

En körskola brukar kunna hjälpa till med allt du behöver
Däremot kan (brukar) det bli billigare om man har möjlighet att öva privat.

Skrivet av oobum:

Skall du övningsköra med någon privat eller skall du bara ta lektioner?

Skall du övningsköra privat så behöver du en handlerade, denna skall utbildas, och ofta går man riskettan tillsammans med den man skall övningsköra med.

Beror på vilken behörighet man ska ta.
Jag fick skicka in en ansökan, men behövde ingen speciell handledarutbildning när jag blev privat handledare åt en kompis (Behörighet A).

Permalänk
Medlem

Eftersom du verkar lite osäker på processen runt att ta körkort, så tycker jag du ska prata med en körskola.

Det är bara att öppna lädret och befria lite svenska riksdaler så hjälper de dig

Du har ingen du kan övningsköra med ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Eftersom du verkar lite osäker på processen runt att ta körkort, så tycker jag du ska prata med en körskola.

Det är bara att öppna lädret och befria lite svenska riksdaler så hjälper de dig

Du har ingen du kan övningsköra med ?

nej tyvärr inte vad jag vet

Permalänk
Medlem

Fått lämplighetsintyget än?
Risk 1 an på närmsta körskola.
Risk 2 an antingen genom körskola eller vid närmsta halkbana.
Teori och uppkörning bokar du hos trafikverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nej tyvärr inte vad jag vet

Så du har ingen i din direkta närhet/familj som har haft körkort i mer än 5 år och som du tror skulle vilja övningsköra med dig?

Om inte, så är det bara att leta upp en körskola i ditt närområde, åka dit och säga "hej jag vill ta körkort". Sen löser de allt.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

som många redan sagt..gå till körskolan..dom hjälper dig med ALLT! då menar jag ALLT. bara o berätta exakt hur det ligger till o hur bortkommen du är när det gäller körkort o allt vad det innebär.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...