Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara

Permalänk
Melding Plague

Japanska forskare fyrdubblar SSD-prestanda med ny mjukvara

Ett japanskt forskarlag gör det möjligt att flerdubbla prestandan i vanliga SSD-enheter genom att använda en ny strategi för skrivningar, utan några som helst förändringar av hårdvaran.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja tack! Detta vore en trevlig sak att implementera i sin egna SSD. Om man kan få både högre hastigheter samt längre livslängd med något så enkelt som en mjukvaruuppdatering, så tackar jag gärna ja.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Yes!

Permalänk
Medlem

Bra! Om dom nu kan programmera om mitt GTX 670 så att det funkar som ett 780Ti eller så, så blir det tre tummar upp

Hoppas det kommer en notis sen när (om?) uppdateringen finns att hämta.

Permalänk
Medlem

Snacka om att det låter som ett allvarligt fall av "Om det låter för bra för att vara sant..."

Riktigt coolt om sant dock.

Permalänk
Medlem

Låter nice det.

Skulle varit ännu bättre om det här kunde göras till mekaniska hårddiskar också.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Master of Overkill

Ehhhh DAAAAM säger jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Det tråkiga här är väl att även om det är möjligt kommer troligtvis inte tillverkarna uppdatera sin firmware på existerande SSDs. De tjänar ju bara mindre pengar på det. Bättre för dem om folk köper en ny SSD.

Visa signatur

Driver sajten Komponentkoll. PMa mig gärna om du har feedback!

Permalänk
Medlem
Skrivet av yottabyte:

Det tråkiga här är väl att även om det är möjligt kommer troligtvis inte tillverkarna uppdatera sin firmware på existerande SSDs. De tjänar ju bara mindre pengar på det. Bättre för dem om folk köper en ny SSD.

Sant, men det kanske blir möjligt att uppdatera ändå via tredje part eller vad det heter.
Hade varit rätt sjukt att 3 eller t.o.m 4-dubbla prestandan på nuvarande SSDn

Permalänk
Medlem

OMG! Jag skulle kunna starta Windows på typ 3sek.

Permalänk

Asians.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Sant, men det kanske blir möjligt att uppdatera ändå via tredje part eller vad det heter.
Hade varit rätt sjukt att 3 eller t.o.m 4-dubbla prestandan på nuvarande SSDn

Tänk om man kunde 3-dubbla prestandan även på Sata-gränssnittet via en mjukvaruuppdatering så man kunde utnyttja de snabbare Ssderna

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

OMG! Jag skulle kunna starta Windows på typ 3sek.

Kan du redan om du kör NT4 från en ssd =D

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av jehuty:

OMG! Jag skulle kunna starta Windows på typ 3sek.

Kontrollen kan ju inte hantera än visst antal MB/s ändå så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Låter ju helt sjukt! Jäkligt synd att SATA inte tillåter dessa hastigheter dock

Visa signatur

Intel Core i7 4770K 4.2GHz | Asus Geforce GTX 780 DCU II | A-Data 16GB 1600MHz | Asus Maximus VII Hero Z97 | NZXT H440 Svart/Röd | EVGA Supernova G2 750W | Eizo Foris FS2333 | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Samsung SSD EVO 256GB | WD 2TB Red 7200RPM

Permalänk
Medlem

Det är inte Första Maj och inte Första April... Kan detta vara sant och är det något som kommer snart ?

Äntligen en Nyhet som kan Komma konsumenter till del UTAN att det ska kosta MER pengar... (ny modell, ny Version, etc.)

Hoppas Alla tillverkarna Skapar nya drivisar/bios Eller vad de nu kallas.. å det al'a Pronto..

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

Upp till, när de testat i en simulering, är värt att tänka på.

Originalartikeln (som SweC länkar till) beskriver hur det fungerar:
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20140522/353388/

Det lär alltså inte vara något som gör att en SSD som normalt klarar 500 MiB/s plötsligt klarar av att skriva i 2 GiB/s (om man har ett interface som klarar av det). Om jag förstått det rätt så ger det ingen prestandaökning överhuvudtaget om man testar en helt ny/tom SSD, men kan ge bättre prestanda när den väl blivit fragmenterad och block är använda.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Thomas:

Upp till, när de testat i en simulering, är värt att tänka på.

Originalartikeln (som SweC länkar till) beskriver hur det fungerar:
http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20140522/353388/

Det lär alltså inte vara något som gör att en SSD som normalt klarar 500 MiB/s plötsligt klarar av att skriva i 2 GiB/s (om man har ett interface som klarar av det). Om jag förstått det rätt så ger det ingen prestandaökning överhuvudtaget om man testar en helt ny/tom SSD, men kan ge bättre prestanda när den väl blivit fragmenterad och block är använda.

Det finns ingenting som ens antyder om någon generell och massiv prestandavinst och du måste vara helt oinsatt i problematiken för att överhuvudtaget kunna dra den slutsatsen. TRIM/GC (och allt som har med fragmentering att göra) är givetvis helt irrelevant på en tom SSD och spelar enbart roll när enheten används på allvar, eller rättare sagt data skrivs och raderas löpande. Det finns till och med en fin graf som visar ungefär hur stor prestandavinsten är i olika scenarion. Bättre att uttrycka det som att denna metod motverkar prestandabortfall pga. detta fenomen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

OMG! Jag skulle kunna starta Windows på typ 3sek.

Prestandaökningen var väl på skrivning och inte läsning.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk

Va trevligt, nu återstår det att se hur länge det dröjer till mjukvaran släpps och hur dyrt det kommer att bli å köpa. tror knappast dom släpper det gratis, kanske licens för tillverkarna?

Visa signatur

- Citera för svar -

Permalänk
Avstängd

japan at its finest

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tvelander:

Kontrollen kan ju inte hantera än visst antal MB/s ändå så.

I det som betyder mest för oss skrivbordsanvändare är prestanda vid lågt ködjup och slumpmässig läsning/skrivning av små block. I dessa lägen ligger alla diskar idag långt under 100MB/s, så de maxar inte ens SATA1. Ta exemplet att boota Windows, är nästa bara läsning och kommer vara väldigt slumpmässigt och mycket småfiler ska läsas in.

Skrivet av Twoedge:

Prestandaökningen var väl på skrivning och inte läsning.

Exakt, och läsprestanda är i prakten mycket viktigare för "skrivbords-användning". Men detta kan vara värdefullt för vissa serverlaster!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Yoshman:

I det som betyder mest för oss skrivbordsanvändare är prestanda vid lågt ködjup och slumpmässig läsning/skrivning av små block. I dessa lägen ligger alla diskar idag långt under 100MB/s, så de maxar inte ens SATA1. Ta exemplet att boota Windows, är nästa bara läsning och kommer vara väldigt slumpmässigt och mycket småfiler ska läsas in.

Exakt, och läsprestanda är i prakten mycket viktigare för "skrivbords-användning". Men detta kan vara värdefullt för vissa serverlaster!

Yes

Bättre förklarat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Kan du redan om du kör NT4 från en ssd =D

Minns att Windows NT4 startade upp galet fort på min gamla burk(HDD) som hade 2st 3DFX Voodoo 2 i Original/äkta SLI via VGA-kabel. ) Satt för skojs skull & formaterade om dumburken på repeat en dag. Kunde till slut min produktnyckel till Windows NT 4.0 utan till. \o/

Permalänk
Medlem

Det låter ju intressant. Undrar hur det praktiskt kommer att gå, och om metoden anammas i framtiden av hårdvaruutvecklarna iom FW-uppdateringar. Alla prestandaökningar är bra, om än små. I detta fallet verkar det göra ganska bra skillnad på en SSDs livslängd, iom minskningar av onödiga skrivningar.

Visa signatur

Nada.

Permalänk
Medlem

Skulle ju till och med kunna betala en hundring för en mjukvaruuppgraderig med detta till min m4:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag fattar inte grafen riktigt vad är proj_2 för något? Sedan siffror upp till ger jag inte så mycket för.

Men intressant artikel och ssd prestandan är något som verkligen behövs förbättras. Förhoppningsvis kan de visa upp något "riktigt test" senare, med riktigt test så menar jag såna som man gör på vanliga applikationer när man ser vad prestandaskillnaden blir i praktiken.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Twoedge:

Prestandaökningen var väl på skrivning och inte läsning.

Hehe det missade han nog:)

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danedi:

Kan du redan om du kör NT4 från en ssd =D

Nej,viloläge är inte detsamma som en ren kallstart,haha

Ursäkta för bump..

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift