Temperaturdifferanser på hårddiskar skadliga?

Permalänk
Medlem

Temperaturdifferanser på hårddiskar skadliga?

Hej!

Temperaturen på mina hårddiskar varierar en hel del, normalt sätt ligger de på en ganska hög temperatur. Jag mäter temperaturen kontinuerligt och medeltemperaturerna ligger på: 43.09, 38.02, 39.11, 39.76, 37.87. Dessa sitter i en server som ligger i ett dåligt ventilerat utrymme. Jag kan dock öppna upp en låda och ventilera detta, vilket jag gör ibland (när jag inte är hemma tex). Det jag undrar är om det är bättre att hårddiskarna ligger på den högre medeltemperaturen hela tiden, och därmed mer konstant än att jag ventilerar utrymme ibland?

Ni ser själv på grafen när lådan har öppnats, det är ungefär så där temperaturerna diffar.

Permalänk
Medlem

Så länge temperaturen inte är väldigt hög är det nog inga problem. Runt 35-40C är inga problem. 50-60C då är det dax börja kolla upp chassi och fläktar. Sämre om det är snabba temperaturväxlingar än om disken håller 40C.

Mina $0.02

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter av ett 40-tal diskar, somliga nya andra >5 år gamla, är att med rimlig kylning hamnar alla <40C vid full belastning.

Somliga menar att diskar mår bättre av konstant livslång temp, som i 24/7-servrar än att startas/stoppas flera ggr/vecka med resultat att tempen jojjar från 20C till uppåt/över 40C.

Har du bara färsk backup kan du köra dom ända in i kaklet.