Problem med laptop hårddisk -> byta till ssd?

Permalänk

Problem med laptop hårddisk -> byta till ssd?

Hej!
Jag har märkt att min dator har blivit betydligt segare på den senaste tiden. Jag har kollat flera gånger efter virus och malware men aldrig funnit något så jag har börjat tro att det är min hårddisk som börjar lägga av.
De problem som har visat ett rätt tydligt tecken på att någonting är fel är att datorn är seg att starta, program som spotify och chrome tar en lång tid att starta och de har även blivit ostabilare/segare samt att jag får plötsliga lagg på spel som jag aldrig har fått innan (t.ex LoL och CS:GO).
Nu är det så att jag inte kan så mycket om datorer men jag gjorde endå ett hårddisk test som varade i ca: 4 timmar. Det som jag tycker är konstigt är att grafen visar väldigt olika resultat. Jag gjorde också någon sorts felsökning som inte säger mig något, men ni kanske kan avläsa dem. Jag länkar prints på dem nedan:
http://gyazo.com/0583734d8e2313a06080068ead53a4f6
http://gyazo.com/b9d1bd76d217f40e4a7898ee82ecdff0
Kan ni se om det är något fel på hårddisken eller kan problemet ligga någon annanstans?
Ifall det är läge att byta hårddisk så kommer jag nog lägga pengarna på en ssd på 120gb, såg att Samsung just har en bra för runt 800 kr.

Permalänk
Avstängd

Troligen är det inte hårddisken utan Windows som försöker ladda något som den inte hittar, kanske rester av ett avinstallerat program eller kanske något elakartad-program.
En ominstallation av Windows skulle lösa alla problem, även om det är omständligt och tidsödande att få Windows som man vill ha det.

Har själv en ASUS K56cb som jag bytte ut 750GB disken till en 60GB OCZ SSD monterade också en HDD-vagga med en 250GB Samsung SSD i DVD-brännar platsen. Efter som K56 är ganska tunn, så gick det inte med en standard HDD Cradle utan fick beställa en speciell tunn vagga.
Tanken var först att använda 750GB HDDn istället för DVD-brännaren men HDDn förde ett sådant liv med ljud och vibrationer att den inte gick använda i datorn.

För att kunna spela några gamla spel behövs DVD-brännaren i datorn igen (alla våra spel är på skivor) samtidigt som en större SSD för att rymma spelen och allt annat som man vill ha på datorn. Funderar på en 500GB SSD som enda disk i bärbara datorn (Samsung 840?).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av jookeer:

Se till att systempartitionen har >25% ledigt.
Defragga därefter med IObit SmartDefragger

Gjorde en snabb googling på det men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Vart kan jag kolla det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roffe&Jag:

Gjorde en snabb googling på det men vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Vart kan jag kolla det?

Winkey+E

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

För defrag skulle jag rekommendera defraggler och ultradefrag, en körning med ccleaner hjälper nog inte men det är bra också.
Om inte en rejäl urstädning löser problemen borde en ominstallation göra det.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Varför göra en ominstallation INNAN man analyserat/diagnostiserat felet?

TS har troligen de problem jag angav i inlägg #3 ovan, om så, behövs ingen ominstallation

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Varför göra en ominstallation INNAN man analyserat/diagnostiserat felet?

TS har troligen de problem jag angav i inlägg #3 ovan, om så, behövs ingen ominstallation

Bara nödlösningen, men jag skulle inte rekommendera det i första hand om man ogillar att flytta filer och ödsla tid.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself