www.canyouseeme.org - allt stängt, även om jag inaktiverar brandvägg helt :/

Permalänk
Medlem

www.canyouseeme.org - allt stängt, även om jag inaktiverar brandvägg helt :/

EDIT: Problem löst! Var problem med ett program som jag trodde var nätverksproblem, och sedan ringrostig kunskap med felaktiga försök till portscanning som eskalerade det hela
Portar är öppna och allt funkar!</edit>

Om jag stänger av brandväggen i Windows, och går till denna sida och testar lite portar, typ port 80 eller 23, och den inte kan connecta, betyder inte det att något utanför min dator blockar portarna?

Sitter med Bredbandsbolaget fiber in i bostadsrättsföreningen, har en dosa (switch typ) i min lägenhet med fem portar och ska väl kunna plocka fem skarpa ur den också tror jag.
Hade ingen aning om att en sån anslutning ska va helt låst utifrån?
Eller missar jag något här?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Hmm, rätt säker jag inte varit blockad såhär tidigare, typ som i för en vecka sedan.
Nu verkar allt stängt, även med brandvägg helt av, i både nya Win8-burken och gamla Vista.
Verkar extremt mysko. Jag får ju skarpa IP, vad ska man med dem till om man inte ens kan t.ex. öppna port 80 och köra en webbserver, eller whatever.
Kan det vara nåt tillfälligt fel eller vad händer?
Nån mer som har liknande indragning från Bredbandsbolaget, med sån där liten vit switch-dosa med skarpa IP ut ifrån?
Inte ska det väl vara såhär???

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Det enda som är spärrat i BBBs nät vad jag vet är port 25 och lite funktioner som windows använder för lokala nätverk, så att du inte skall kunna se dina grannars datorer. Port 53 är säkert på gång också.

Du kan givetvis inte ansluta till en port om det inte finns någon programvara igång på datorn som lyssnar efter anslutningar på den aktuella porten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Du kan givetvis inte ansluta till en port om det inte finns någon programvara igång på datorn som lyssnar efter anslutningar på den aktuella porten.

Nej just jäklar, så är det väl ... vad fan ska man dra igång då då för att testa enklast möjligt?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Om det är en webbserver du tänkt ha så föreslår jag att du drar igång en webbserver

Permalänk
Medlem

Kom på man kan testa i uTorrent, så installerade det och gjorde port-test, efter att ha verifierat att den lagt in regel i brandväggen.
Port stängd tycker den!

Och andra programmet jag behöver kunna öppna portar till, och som funkade för några dagar sedan, får samma bekymmer.

Kanske bara för jag bytt pc nyss, att det är nytt NIC i min switch, och nån tabell nånstans måste uppdateras vilket tar lite tid???

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nej men vad fan, att man ska va så ringrostig :$

När uTorrent testar på port 42010 och kommer fram till att den är låst utifrån, så kan jag via http://www.canyouseeme.org/ konstatera att den porten är öppen!
Däremot om jag testar 42000 via samma sida så är det stängt.
Trots att regeln i windows brandvägg, som uTorrent la till, verkar ha "*" på allt.
Det senare kanske kan bero på att uTorrent då inte lyssnar på just 42000 för tillfället, vet inte hur uTorrent funkar då jag inte använt det på evigheter.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Finns ett program som heter Port Listener.
Mina portar är INTE stängda, jag måste ha något annat bekymmer.
Sorry, men tack för hjälpen ändå att komma lite mer in på rätt spår

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Varför installerar du inte bara din webbserver eller vad det nu är du skall ha och testar? Har aldrig förståt poängen med canyouseeme och liknande sidor för det här ändamålet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djurmamman:

Varför installerar du inte bara din webbserver eller vad det nu är du skall ha och testar? Har aldrig förståt poängen med canyouseeme och liknande sidor för det här ändamålet.

Uppdaterade första inlägget, problemet löst. Var fel i programmet kan man säga, eller felaktiv installation under Win 8, plus massa omständigheter som ställde till det rejält.
Nu funkar allt som det ska, tack för tipsen!

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)