Problem med nätverksdisk

Permalänk
Medlem

Problem med nätverksdisk

Hej, mina föräldrar har en NAS som back up (Synology DS211J, två diskar) som dom har fått problem med. När jag skulle felsöka så var den avstängd och när jag starta upp den börjande status-dioden blinkar orange och enheter piper. Den går inte att hitta på nätverket eller i Synology Assistant.
Enligt vad jag hittade på deras hemsida tyder blinkanden och pipandet på att någon utav diskar har krashat, men jag kan inte ta reda på det efter Synologys felsökning eftersom det kräver att man kan se disken i Synology Assistant. Kan jag bara ta ut diskarna och stoppa in dom i en annan dator och kolla om dom funkar eller går det inte göra så med diskar som legat i RAID?

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde kunna se om disken är död eller hittas i datorn men det är inte säkert att det går att läsa datan på den om den komer från en raid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.