Byta bara CPU-fläkten (inte hela kylningen)

Permalänk

Byta bara CPU-fläkten (inte hela kylningen)

Har en Phenom II X4 925 med originalkylare. Denna viner litegrann under belastning och jag skulle vilja köpa nåt tystare. Är det enda vettiga att köpa en eftermarknadskykare typ Cooler master eller kan jag byta ut bara iriginalfläkten mot nån större (=tystare)?
Eftermarknadsfläktarna verkar vara så stora och tunga. Jag överklockar inte och har inga kylproblem med originalkylaren. Bara problem med ljudet.

Permalänk

Jag har meckat lite med AMD:s stockkylare, och det är nog svårt att sätta på en större fläkt på den. En vettig fläkt med pwm-styrning är inte heller gratis, så jag skulle råda dig att köpa en eftermarknadskylare. Kolla in detta test!

http://www.sweclockers.com/recension/18610-billiga-luftkylare...

Permalänk
Medlem

En Hyper TX3 EVO är inte svårt att montera och använder samma fästanordning som orginalkylaren. En komplett kylare med fläkt till bra pris.

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att byta fläkt om du absolut vill men det är enklare att byta hela kylaren.
Du kan ta en petflaska och skära till en adapter och sedan limma ihop det hela, fult men fungerande.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.