Övergång från analog till digitalfotoredigering

Permalänk
Medlem

Övergång från analog till digitalfotoredigering

Hejsan!

Visste inte riktigt var jag skulle posta detta så jag hoppas att det blir bra här.
Min flickvän plåtar mycket analogt som hon framkallar och redigerar i mörkrum.

Nu skulle hon gärna ta steget att börja redigera sina negativt digitalt istället.
Photoshop är hon en fena på, men datorhårdvara är ju en annan sak.

Jag tänkte hjälpa henne att hitta en bra: negativscanner, färgkalibrerad-skärm (och en spyder eller något om det behövs)
och en vettigt och inte alltför dyr dator (hon kan bara OSX).

Jag är inte så säker på vad man behöver för att redigera digitala bilder professionellt helt enkelt.

Tack på förhand!

Permalänk

Scanner kommer bero lite pa om hon fotar 35mm eller mellanformat (eller bade och)

Skarm, Dells U2413 med en x-rite i1 display pro ar ett prisvart alternativ men battre alternativ ar Eizo coloredge eller en ur NEC pa serie

Nar det kommer till mac kan nog nagon annan svara, jag ar lite allergisk mot dom.

Vad ligger total budget pa?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Scanner är dyrt om man vill ha bra kvalite på scanningen och inte nån ihopsmetad sörja av pixlar med brus och kass skärpa.

Permalänk
Medlem

Det jag fått tipsat för mig i scannerväg är en Epson Perfection V750
http://www.dustinhome.se/product/5010101990/epson-perfection-...
Jag tycker kanske att den är lite i mastigaste laget, rent prismässigt. Men då vet jag heller inte alls hur mycket man förväntas spendera på en professionell negativscanner.
Hon plåtar nog till 90% 35mm om det spelar någon roll.

Som dator har jag tanken att jag ska hitta en bättre begagnad Mac Mini.

Jag har i nuläget en Lacie Photon 19 Vision stående på vinden som jag hittat på en loppis.
Om det skulle gå att kalibrera den på ett vettigt sätt hade man kanske kunnat komma undan några tusen i budget?

Jag vet inte riktigt hur mycket pengar man kan tänka sig behöva lägga för att kunna få korrekta och användbara resultat...
Men rent spontant kan nog sopa till med ganska mycket för att hon inte ska behöva kompromissa för mycket vid sin digitala övergång.

Permalänk
Hjälpsam

Känns lite omvänt och väl många konverteringar att ta en anaolg verklighet, förminska till 35mm, scanna högupplöst, digitalt editera för att sedan trycka på analogt papper?

Inte helt insatt i fördelarna med analogt fotande idag, men är det inte en tidsfråga tills hon går över och knäpper bilderna digitalt och därmed skippar 1-2 konverteringssteg innan det färdiga resultatet? Om det är en tidsfråga är det en idé att överväga hur mycket som skall investeras i mellantiden som hade gjort sig bättre till omsatt i digital utrustning istället?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Känns lite omvänt och väl många konverteringar att ta en anaolg verklighet, förminska till 35mm, scanna högupplöst, digitalt editera för att sedan trycka på analogt papper?

Inte helt insatt i fördelarna med analogt fotande idag, men är det inte en tidsfråga tills hon går över och knäpper bilderna digitalt och därmed skippar 1-2 konverteringssteg innan det färdiga resultatet? Om det är en tidsfråga är det en idé att överväga hur mycket som skall investeras i mellantiden som hade gjort sig bättre till omsatt i digital utrustning istället?

Hon motiverar det med att det blir en speciell anspänning av att veta att man är begränsad till ett visst antal exponeringar.
Det är också en fråga om att bilderna får ett korn snarare än en pixlighet. Det är en hobby hon haft i säkert 10år. Jag misstänker att den kommer att bestå. Men mörkrumsredigering är för oprecist, platskrävande och dyrt.

Permalänk
Medlem

Om det är >90% 35mm så köp hellre t.ex. en ReflectaProScan 7200 eller Plustek 8200i Ai, billigare, skarpare och tar mindre skrivbordsyta, och lämna in mellanformat på scanning eller fota av negativen.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3