Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Skumt nätverks hastighets problem!

Prylar i mitt nätverk är dessa.
Telias 100/100 fiberlina.
Router: Asus n56u med standard FW (3.0.0.4.374_239)
Switch: Netgear GS108GE.
5st "vanliga" stationära burkar tre med win8,1 (varav en är HTPC), två med linux mint (varav en agerar filserver och en surf dator) alla med olika 1gig realtek inbyggda nätverkskort (dvs inbyggda i moderkortet).
En popcorn C-200 (media spelare som enbart har 100mb nätverkskort).
Jag har även alla "hd" på filservern inlagda i explorer som nätverksdisk för lätt åtkomst.

Switchen köptes för att när jag hade min dlink dir-655 router så drog den ner alla enheter till 100mb när C-200 kopplades in (oavsett vilken FW jag provade).
Så köpte netgear switchen och kopplade allt till den utom C-200 (och internt kabeln) som kopplades till routern och då hade allt 1000mb och routern behöver ju inte ha 1000mb då det bara är en 100mb lina.
Sen byttes dlink routern mot asus'en och allt var inkopplat på samma sätt efteråt med vilket funkat bra har ej provat (förutom idag med C-200 avstängd) att koppla in datorer till asus routern för att se om den dras ner till 100mb med den med för allt funkade kanon som det var.

Hastigheten jag får ut mellan datorerna ligger mellan 50-60MB/s (med SMB,NFS,FTP, FTP ligger något högre än SMB,NFS) vilket jag är nöjd med (till C-200 får jag 13-16MB/s då den då maxar cpu'n).
Allt har varit kopplat på samma sätt sedan inköpet av asus routern och jag har fått starta om routern en gång (månader sedan) för att hastigheten helt plötsligt sjönk till nästan inget och en omstart av den och allt funka bra igen.

Nu till problemet idag sparkade jag igång arbetsburken och upptäckte att när jag ladda ner lite skit från nätet till filservern genom nätverksdiskarna, som jag gör ganska ofta och aldrig haft problem med förut.
Var att Firefox var väldigt segt och det tog 3-5sek för varje knapptryck/scroll/etc att registreras och då allt på en gång när det väl hände nåt och strax efter såg jag att filen inte var nedladdad redan vilket var skumt så klicka upp rutan och såg 1MB i hastighet (borde ha varit 10MB).
Så avsluta den och starta igen samma sak prova en annan fil samma sak prova ifrån en annan websida samma sak, och under tiden märkte jag att firefox bara var segt när jag ladda ner filerna (taskmanager visade inte att FF tog någon cpu kraft att tala om när FF var segt).
Så prova att ladda ner till interna ssd'n och då var det full fart och FF var ej segt (och FF tog då mer cpu kraft än när det VAR segt) så prova igen till filservern men samma sak igen.

Började då prova massa olika saker och starta om allt router/switch/filserver/datorn kopplade även ur/i alla nätverkssladdar i båda ändarna men samma sak hela tiden dvs segt över SMB.
Prova med SMB,NFS,FTP och fick lite mer fart där men väldigt ojämn en sek var det KB/s andra 5MB/s men ej över 5MB/s explorer/filezilla vart segt efter det prova jag enbart med FF.
Så tog och kollade bredbandskollen på alla datorer och fick 98Mbit/s både upp/ner på alla datorer (dvs mer än dom 1MB/s jag fick i FF när jag sparade till filservern så det borde ju inte vara nätverkskorten som är felaktiga/begränsar).
Lät allt i hela nätverket vara avslaget i ca 10min och sen starta allt en gång gången (starta med router sen switch,filserver,datorn) med nån minut mellan varje sak men samma sak igen dvs 1MB och segt FF suck.

Prova då att dra ur internet och öppna upp brandväggarna helt och hållet men samma sak igen började kolla runt på nätverkskortens inställningar men allt var inställt rätt, så provade då ändrade alla inställningar till det motsatta sparade starta om och sen ändrade tillbaks inställningar till dom rätta igen och starta om igen (upprepades på alla datorer och router/switch var under den tiden avslagna) gjorde detta för att vara helt säker på att alla inställningar skulle vara korrekta och så det inte fanns någonting som skulle vara korrupt heller så.
Men samma sak igen 1MB/s och FF segt och nu hade jag provat att ladda ner på en av dom andra datorerna till filservern och det funkade bra dvs 10MB/s och FF ej segt så provade då med en linux mint start cd (för att utesluta windows/drivrutins problem) på arbetsburken och det var då samma sak igen dvs 1MB/s och seg.
Provade då att avinstallera drivrutinerna i windows på arbetsburken (hade ju inte direkt höga förutsättningar att det skulle hjälpa) och installera dom igen med en omstart imellan och driversweeper användes med prova även tre äldre drivrutiner men samma sak igen 1MB/s och segt.
Sen provade jag att skifta nätverksport på arbetsburken och filservern (då båda har två inbyggda i moderkortet) prova även att ominstallera drivrutinerna med men samma sak igen provade då att koppla lite olika på routern/switchen under ett tag men samma sak suck.

Nu hade jag inga mer ideér och gav nästan upp för stunden/dagen men kom att tänka på jumbo frames vilket jag alltid haft avslaget då C-200 inte gillar dom alls (dvs det blir runt 5KB/s iställer för 13-16MB/s) och då jag var ute av ideér och detta skulle ta nån min att prova så varför inte men jag var ju beredd på att inte ett skit skulle ändras.
Så slog på 2KB jumbo frames på arbetsburken och sen ringde en kompis så bubbla ett tag med honom sen glömde jag att ändra till jumbo frames på filservern innan jag provade MEN nu funkade det med full fart 10MB/s och FF ej segt (hakan i golvet???????).
Testa ett par gånger och det funka bra ändrade tillbaks till ej jumbo frames och det var tillbaks med 1MB/s och FF segt igen.

Nu kommer ju då frågan VARÖR???
Varför vill arbetsburkens nätverkskort helt plötsligt ha jumbo frames påslaget för att funka med nätverks skit (för själva internet funkar ju bra då jag får mer fart därifrån än i mitt eget LAN) och då både med windows OCH linux?
Inget hade förändrats från igår (när det funka) till idag (när det inte funkar) dvs inga inställningar/uppdateringar/firmwares/kabel kopplingar och det har inte varit något oväder heller ström avbrott (dvs troligen inga ström spikar) inatt.

Nån som har nån/några ideér om varför?

Nu ska jag ta o testa C-200 så att den funkar som den ska när jumbo frames är påslaget på arbetsburken det var problem med detta när jag hade min dlink och ingen router att c-200 fick oanvändbar fart när en dator hade jumbo frames påslaget.
Hoppas att det hjälper att ha allt annat på switchen (har ju ej provat detta innan så?).

C-200 verkar funka även när arbetsdatorn har jumboframes.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001

Prova annat nätverkskort, kabelskada, ingress, fragmenterad/trasig disk i filserver? Torrent-nedladdning gör ju sås av datan. Det är bara att fortsätta felsökningen så kan du iallafall isolera om det är hårdvara eller mjukvara och vart det felar. Min NAS har problem att streama video till mig över gignät om jag kör multipla torrents och blir seg att browsa utan att cpu/ram är nämnvärt belastat. Nackdelen med mekaniska diskar.. den kanske har blivit trött på dig men på något udda vis hanterar i/o bättre med jumboframes på arbetsdatorn? Skjuter lite från höften..

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Fjugesta
Registrerad
Aug 2005

Just nu har jag 36 torrents igång i transmission på filservern 10st laddar ner/upp (10-11MB/s) 6st laddar upp (9-10MB/s) och resten ligger i kö allt ligger på en och samma hd.

Provar jag att föra över en fil till/från filservern så ligger hastigheten (med jumbo frames på arbetsburken) kring 30-40MB/s ifrån samma hd som torrents ligger på 40-45MB/s om jag provar en annan hd (samma sak utan jumbo frames på dom två andra datorerna MED torrents igång).
Hastigheten på torrents dras då ner något till 8-9MB/s (både upp/ner) har även en ssd i filservern och jag får något bättre hastighet ifrån den men det handlar om 1-2MB/s mer.

Provar jag att slå av jumbo frames på arbetsburken och samtidigt stänger ner transmission (så inget laddas upp/ner alls ifrån filservern) så får jag 1MB/s ifrån FF och lite mer men väldigt ojämn hastighet om jag kör direkt med SMB,NFS,FTP men maximalt 5MB/s.
Från andra datorer funkar det bra.

Så det bör ju inte ha med torrent/för många anslutningar för torrents/etc då det funkar bra o snabbt MED jumbo frames men inte utan (och från andra datorer funkar det bra utan jumbo frames).
Visst drar jag på 20-30 torrents till som laddar ner samtidigt så minskar ju hastigheten en hel del men den kommer fortfarande vara över 5MB/s.
Och det bör ju inte vara hd I/O heller då ssd ger ungefär samma hastighet och nätverks kablar har jag idag provat att koppla runt lite olika (dvs bytt kablar fram o tillbaks) men ser inga som helst skillnader genom att göra det.

Det enda jag inte har gjort är att testa nytt nätverkskort då jag enbart kör med dom inbyggda och har inget 1igig kort jag bör dock ha 3-5st 100MB/s kort liggandes någonstans om dom inte hart åkt ut i nån städning för år sedan.
Ska ta o leta fram dom och testa.

Men samtidigt så borde det inte vara når fel på det jag använder nu heller för SMB,NFS,FTP till dom andra två datorerna (en windows htpc och en surf burk med exakt samma linux mint version som filservern) så får jag lika bra hastighet både MED och UTAN jumbo frames.
Så " på något udda vis hanterar i/o bättre med jumboframes på arbetsdatorn?" bör det ju inte var då det funkar bra utan till andra datorer.

Den ABSOLUT viktigaste delen i en dator är NÄTDELEN varför spara 200-300:- och ta en chans på att dina nya dator delar för x antal tusen ska hålla?????????
Den hemliga polisens anfader, Armand Jean du Plessis de Richelieu a.k.a. Cardinal-Duc de Richelieu, sa en gång så här om sitt arbete... "Ge mig sex rader skrivna av den hederligaste man som finns och jag ska hitta en förevändning i dem att hänga honom."