Hjälp, router DMZ inställningar, portar.

Permalänk

Hjälp, router DMZ inställningar, portar.

Hej.

Jag har ett rejält problem sen vi fick den nyaste routern från comhem (Technicolor TG799vn v2) eftersom vi fått fiber.
Att surfa fungerar felfritt, men att spela är ett problem. Just nu är det främst 3DS som har problem med multiplayer, misstänker att min ps3 kan lida av samma problem. Ej provat den.

Alla 3ds spel har problem att få kontakt med andra spelare utanför det egna nätverket, jag antog att det är pga Brandväggen. Jag har försökt använda routern's egna config sidor för att ställa in portar via "Game application & Sharing" men alla försök att lägga till mina port inställningar på en device får ett felmeddelande

Citat:

The port configuration of the game or application conflicts with an already assigned game & application. Assigning this game or application is not possible.

Detta trots att det inte finns någonting assigned på något. Försökte sedan med något annat som nintendo själv föreslår kallat DMZ, men att ställa in detta på Comhem's router är inte så enkelt som alla andra routrar verkar tycka. Jag förstår inte vad jag ska sätta för inställningar för att DMZ ska fungera, och com hem supporten var ingen hjälp. De sades bara att support på detta var dåligt.

Det jag har gjort är lagt till en statisk ip till en 3ds som jag sedan skrivit in där på Source adress, också använt source interface som DMZ. Förstår dock inte vad source interface gör. Har provat med dessa inställningar och det kammar noll, antar att mina inställningar är fel för DMZ.

Någon som kan hjälpa?

Funderar på att kanske skaffa en annan router och Brygga som det kallas, men vet inte om detta skulle lösa problemen. Kanske missförstått bryggning

Permalänk
Medlem

Source interface ska vara WAN, då det är trafik från WANet vi vill släppa in genom vår port forward.
Vi vill också sätta source address to any, för att vi vill att ALLA publika IP-adresser ska kunna komma åt den.

Destination interface ska vara det interface din DMZ-enhet sitter på, jag gissar på LAN.
Destination Address ska vara din DMZ-enhets IP-adress.

Service: any
Action: Accept

Vad min regel ovan kommer göra är att modemet kommer skicka all trafik som kommer utifrån och vill in, vidarebefordra till den IP-adress du satt som destination adress, om modemet inte redan vet vart trafiken ska ta vägen(dvs trafiken har inte initierats inifrån ditt nät) alltså den enhet du satt i DMZ.

Det är dåligt förklarat så jag provar igen:
Modemet tar emot trafik utifrån. Modemet vet inte vilken dator som ska ta emot det, så istället för att bara kasta paketet(den vet inte vem som är mottagare) kommer den med DMZ konfat att skicka paketet dit.

Detta kan vara väldigt osäkert om du inte är försiktig, då alla utifrån kommer ha full access till den enheten, så du får se till att den inte är lätthackad utifrån.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk

Tack för svaret, ska prova det imorgon. Hacking borde inte vara någon risk på en 3ds?

Ska hålla det i åtanke om jag provar detta med ps3

Tack igen

Permalänk

En uppdatering.

Funkar tyvärr fortfarande inte, vi har bestämt oss för att beställa en annan router och hoppas det kanske lösa problemet

Permalänk
Medlem

Så länge ni inte hostar spelservern/endast spelar lokalt ska man inte behöva konfigurera routern. Men du är inte den enda som har problem med Thomson routrar och spel. En ny router kommer lösa problemet enklast och med minst frustration